Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-08, 12:31
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Jag anser att alla som bor i hyresrätt är losers ni kan lika gärna spola ner era pengar i toaletten istället.

- Helt meningslöst att renovera sin hyresrätt, du får aldrig tillbaka din investering och får hyresvärden reda på att du bytt tex köket så har han rätt att höja din hyra för att du själv orsakat en standard höjning, spelar ingen roll att du betalat.

- Du kan se fram emot att bli fattigpensionär du har ingen lägenhet att belåna eller att sälja däremot har din hyra gått upp så mycket att du har problem att betala den.

- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik

- Du har noll inflytande över din boendemiljö och möts ofta av översittartyper och otrevliga fastighetsskötare, service nivå noll.

- Hyresfastigheter är ofta mycket missköta, ingen bryr sig inget engagemang.

- Du kan se fram emot höjd hyra varje år.

Nån som kan förklara varför man skall bo i hyresrätt? Sen kan jag förstå om man är tvingad att bo i hyresrätt av olika anledningar, men ni som inte behöver det varför gör ni det?
I min förra bostadsrätt fick jag en hyreshöjning på 28% under 10 år.
Citera
2015-01-08, 12:43
  #182
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
I min förra bostadsrätt fick jag en hyreshöjning på 28% under 10 år.

Du fick en avgiftshöjning på 28% under 10 år, vilket för övrigt är hyfsat normalt, lite beroende vilken tidsperioden var. Skillnaden är att avgiftshöjningen enbart berodde på reella kostnadsökningar i föreningen medan en hyresvärd kan höja för lite allt möjligt. I en hyra ingår exempelvis den vinst som fastighetsägaren gör, vilket inte är fallet i en BRF.
Citera
2015-01-08, 12:54
  #183
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenderRodriquez
Pga hyresregleringen betalar dock många hyregäster i äldre fastigheter i storstäder avsevärt mindre än i motsvarande BR, så argumentet att det är billigare i BF är inte helt sant. Det borde vara så i en fungerande marknad, men marknaden har aldrig fungerat i Sverige.

Två rum o kök + egen parkeringsplats kan du få i centrala Göteborg för 4700kr/månad om du köat länge. Lycka till att få en motsvarande BR för det idag.
Det finns motsvarande billiga äldre BF i innerstan. Bodde i centrala GBG för 900kr/månaden för en 2:a för några år sedan. Så det funkar inte att jämföra olika förhållanden som du gör,
Citera
2015-01-08, 12:59
  #184
Medlem
Underdarks avatar
Det som jag inte fattar är varför Bostadsrätt rent ekonomiskt skulle vara bättre?

Bor själv i en liten hyresrätt och betalar ca 3500 i månaden för den, företaget som står för dessa lägenheter har skyldighet att reparera saker som går sönder(utan extra kostnad) och även se till att allt annat fungerar.
Samtidigt har tjejen en bostadsrätt, inte mycket större än min, och hon betalar lika mycket varje månad som för min, bara det att hon lade ut 600 000 för lägenheten först!
Förutom att man har mer frihet att göra lite som man vill med bostadsrätten så förstår jag inte varför det skulle vara så mycket bättre..
Citera
2015-01-08, 13:10
  #185
Medlem
56ks avatar
Allt beror på vem och varför man har valt det boendet man har men faktum är att när räntan går upp till 7-9% så kommer det blir betydligt mer kännbart för de som sitter i BR än i HR.
Citera
2015-01-08, 13:11
  #186
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Det som jag inte fattar är varför Bostadsrätt rent ekonomiskt skulle vara bättre?

Bor själv i en liten hyresrätt och betalar ca 3500 i månaden för den, företaget som står för dessa lägenheter har skyldighet att reparera saker som går sönder(utan extra kostnad) och även se till att allt annat fungerar.
Samtidigt har tjejen en bostadsrätt, inte mycket större än min, och hon betalar lika mycket varje månad som för min, bara det att hon lade ut 600 000 för lägenheten först!
Förutom att man har mer frihet att göra lite som man vill med bostadsrätten så förstår jag inte varför det skulle vara så mycket bättre..

Det är egentligen väldigt väldigt enkelt. I en hyresrätt så betalar du för fastighetsägarens vinst, vilket du inte gör i en bostadsrätt. I en jämförelse av två likadana lägenheter i ett identiskt område, så är detta i princip skillnaden rent ekonomiskt. Om du tror att du får saker utbytta "gratis" i en hyreslägenhet så bedrar du givetvis dig själv. Kostnaden för den "servicen" ingår självklart i din hyra.
Citera
2015-01-08, 13:16
  #187
Medlem
jag mådde psykiskt dåligt av att ge mina pengar till min feta rika hyresvärd varje månad, därför har jag också en kundägd bank och försäkringsbolag och handlar på coop. Jag undviker in i det längsta att mina pengar skall hamna i nån privatpersons plånbok en ren principsak.
Citera
2015-01-08, 13:20
  #188
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
jag mådde psykiskt dåligt av att ge mina pengar till min feta rika hyresvärd varje månad, därför har jag också en kundägd bank och försäkringsbolag och handlar på coop. Jag undviker in i det längsta att mina pengar skall hamna i nån privatpersons plånbok en ren principsak.
Så COOP är totalt kund ägt numera menar du?
Citera
2015-01-08, 14:11
  #189
Medlem
Det finns många bra fördelar med en hyresrätt om man inte vill bli bolånetorsk:

1. Man tar ingen ekonomisk risk.
2. Allt underhåll sköts av hyresvärden.
3. 3 månaders uppsägning.

Vill man vara fri och disponibel så är en hyresrätt ett mycket bättre val än att köpa en kraftigt övervärderad 2:a som måste totalrenoveras samt stambyte på detta. Dessutom äger man enbart rätten att bo i en lägenhet och inte lägenheten i sig. Att bostadsföreningen sedan har en massa lån på varje lägenhet är ytterligare en riskfaktor. Hamnar föreningen i ekonomiskt obestånd och exempelvis går i konkurs så blir man av med sin lägenhet även om man skött sina åtaganden på korrekt sätt.

Att påstå att en hyreshöjning är negativ är ytterst subjektivt och rent av korkat då en utebliven sådan leder till chockhöjningar längre fram eller ekonomiskt obestånd för fastighetsägaren. Att belåna sin lägenhet/hus för konsumtion som TS syftar på är så extremt korkat att jag inte ens kommer att ta upp varför.

Senast idag står det bl.a. i DI att priserna går ner på fastigheter. Att sitta belånad upp till skorstenen med diverse konsumtionslån inbakade i huslånet just nu måste vara mysigt. Många kommer inte att kunna sälja sina lägenheter/hus eftersom lånet måste betalas tillbaka direkt vid en försäljning. Då panten överstiger objektets värde så blir det problem med banken.

Ni BLT hyr från banken och de som bor i hyreslägenhet hyr från fastighetsägaren dock helt utan ekonomisk risk.
Citera
2015-01-08, 14:31
  #190
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endsieg
Finns inte en chans att du får en tvåa innan för tullarna för under minst ett par miljoner. Kanske ute i Rinkeby, men inte i innerstand. En etta på Södermalm, 26kvm säljs i regel för 2,5M +


Det har med diskussionen att göra, för att ts precis som dig är efterbliven när ni säger att "bo i hyresrätt är värdelöst, skaffa bostadsrätt" Det är alltså inte alla som har de möjligheterna, men det förstår ni inte.

Stockholm är mer än vad som är innanför tullarna. Men ni som vill få priserna att se värre ut än de är brukar ofta glömma det. Man måste inte betala nästan 3mil för en 2a på söder. Så varför utgå från att det är vad alla vill?

Alla har inte möjligheten men alla kan skaffa den.

Det är som att säga att bilar är dyra och hänvisa till vad en Lambo kostar. Det gör inte bilar överlag dyra utan har man inte råd med en Lambo kan man köpa en Skoda. Liksom en del kan bo i sin söderlägenhet medan andra bor i tex Järfälla eller Spånga.

Och även om vissa personer inte kan köpa så ändrar det ingenting i frågan vad som är mest gynnsamt ekonomiskt.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2015-01-08 kl. 14:38.
Citera
2015-01-08, 14:49
  #191
Medlem
Underdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det är egentligen väldigt väldigt enkelt. I en hyresrätt så betalar du för fastighetsägarens vinst, vilket du inte gör i en bostadsrätt. I en jämförelse av två likadana lägenheter i ett identiskt område, så är detta i princip skillnaden rent ekonomiskt. Om du tror att du får saker utbytta "gratis" i en hyreslägenhet så bedrar du givetvis dig själv. Kostnaden för den "servicen" ingår självklart i din hyra.

Må så vara men det besvarar inte ändå det där med startkapitalet för en bostadsrätt där man ändå måste betala avgift på lika stort belopp som på en motsvarande hyresrätt + att du måste köpa och ha ett gott startkapital för bostadsrätten, där man även får betala själv för reparationer mm.
Citera
2015-01-08, 14:59
  #192
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Det finns många bra fördelar med en hyresrätt om man inte vill bli bolånetorsk:

1. Man tar ingen ekonomisk risk.
2. Allt underhåll sköts av hyresvärden.
3. 3 månaders uppsägning.

Vill man vara fri och disponibel så är en hyresrätt ett mycket bättre val än att köpa en kraftigt övervärderad 2:a som måste totalrenoveras samt stambyte på detta. Dessutom äger man enbart rätten att bo i en lägenhet och inte lägenheten i sig. Att bostadsföreningen sedan har en massa lån på varje lägenhet är ytterligare en riskfaktor. Hamnar föreningen i ekonomiskt obestånd och exempelvis går i konkurs så blir man av med sin lägenhet även om man skött sina åtaganden på korrekt sätt.

Stambyte betalas ju rent generellt av föreningen, jag har aldrig hört talas om att enskilda medlemmar får punga ut med pengar för stambytet, annat än vad som ingår i avgiften mellan stambytena. Föreningen har väl egentligen inte lån "på varje lägenhet", de har lån på den (eller de) fastighet(er) som innehas av föreningen. Ingen större skillnad i praktiken, men det är en principiell skillnad.

Att en bostadsrättsförening går i konkurs är extremt ovanligt, den får misskötas oerhört mycket i så fall och under ganska lång tid. Det är ju också något man väldigt enkelt ser om man ber om att få titta på årsredovisningen och framtida underhållsbehov (underhållsplan t.ex.). En välskött förening innebär i princip noll risk, annat än att bostadsmarknaden i stort fluktuerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback