Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-08, 04:24
  #85
Medlem
snuffomans avatar
Jag tror att Alice faktiskt bara uttryckte sig lite illa. Jag tänker lite i samma banor nämligen även om jag inte skulle välja de orden. Givetvis är attacken fruktansvärd och måste fördömas å det grövsta. Det finns inga ursäkter för den. Men, i vanliga fall så brukar dessa terrorister attackera oskyldiga civila, i detta fallet så har de riktat sitt våld mot de som hetsat dem. Det gör det inte rätt, och det ursäktar inget, men det är inte detsamma som skoningslöst dödande av civila. De som har ritat och publicerat dessa bilder är knappast omedvetna om att det rör upp starka känslor och det är en risk de har valt att ta, på så vis så är de inte "oskyldiga" som Alice uttryckte det. Jag tycker faktiskt att det finns en viss skillnad, även om Alice i sin PK-iver uttryckte sig jävligt olämpligt.
Citera
2015-01-08, 04:53
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Jag tror att Alice faktiskt bara uttryckte sig lite illa. Jag tänker lite i samma banor nämligen även om jag inte skulle välja de orden. Givetvis är attacken fruktansvärd och måste fördömas å det grövsta. Det finns inga ursäkter för den. Men, i vanliga fall så brukar dessa terrorister attackera oskyldiga civila, i detta fallet så har de riktat sitt våld mot de som hetsat dem. Det gör det inte rätt, och det ursäktar inget, men det är inte detsamma som skoningslöst dödande av civila. De som har ritat och publicerat dessa bilder är knappast omedvetna om att det rör upp starka känslor och det är en risk de har valt att ta, på så vis så är de inte "oskyldiga" som Alice uttryckte det. Jag tycker faktiskt att det finns en viss skillnad, även om Alice i sin PK-iver uttryckte sig jävligt olämpligt.

Det är detsamma som att skoningslöst döda civila.

"Rör upp känslor". Det låter som du tror muslimer är en egen ras i stil med klingoner. En ras som helt tappar besinningen om de blir provocerade och som därför inte kan förväntas bete sig som vanliga civiliserade människor.
Citera
2015-01-08, 05:13
  #87
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Sannolikt menade hon att redaktionen inte var ett slumpmässigt mål, och att de av islamister uppfattats som att attackera deras religion med nidbilder. Kanske är hon inte den skarpaste journalisten, eller så hade hon bara en dålig dag.

Eller så menade hon, vid det tillfället, exakt vad hon sade. Jag ger inte ett skit för en pudel i eftertankens kranka blekhet.
Citera
2015-01-08, 06:02
  #88
Medlem
Mikojans avatar
De muslimska mördarnas språkrör Alice Petrén får fortsätta rapportera i statsradion som om ingenting har hänt. En titt på hennes "karriär" visar att hon varit ordförande för en förening med det bombastiska namnet "Reportrar utan gränser".

Pressfrihet står högst upp på agendan. Så mycket för den föreningen

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alice_Petrén
Citera
2015-01-08, 07:47
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
De muslimska mördarnas språkrör Alice Petrén får fortsätta rapportera i statsradion som om ingenting har hänt. En titt på hennes "karriär" visar att hon varit ordförande för en förening med det bombastiska namnet "Reportrar utan gränser".

Pressfrihet står högst upp på agendan. Så mycket för den föreningen

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alice_Petrén

Ingen skugga över Reportrar utan gränser

http://www.reportrarutangranser.se/n...atirteckningar
Citera
2015-01-08, 07:57
  #90
Medlem
.-.-.s avatar
Nu har operation försvara gärningsmännen börjat i Svensk media.
I stort sett i alla Svenska krönikor om detta dåd så står det att detta kan öka främlingsfientlighet och islamofobi och att påminna oss om Breivik så att vi ska komma ihåg att det finns vita terrorister också.
Svenska journalister äcklar mig, dom fokuserar mer på att försvara gärningsmännen än att stå upp för offren.
Citera
2015-01-08, 08:06
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Nu har operation försvara gärningsmännen börjat i Svensk media.
I stort sett i alla Svenska krönikor om detta dåd så står det att detta kan öka främlingsfientlighet och islamofobi och att påminna oss om Breivik så att vi ska komma ihåg att det finns vita terrorister också.
Svenska journalister äcklar mig, dom fokuserar mer på att försvara gärningsmännen än att stå upp för offren.

Det sker alltid. Det värsta jag varit med om är ju fan pappan som hade en dotter som vart mördad av en invandrare. Han startade en organisation mot rasismen. Skulle det inte vara bättre att skapa något mot mord / våldtäkt??? (EDIT: länk till tråden: (FB) Fem i tolv rörelsen firar 20-årsjubileum )

Stackars muslimterroristerna. Kanske hade de inte tillgång till en fritidsgård när de var små? Kan det vara så enkelt?
__________________
Senast redigerad av delernen 2015-01-08 kl. 08:10.
Citera
2015-01-08, 08:14
  #92
Moderator
impieteers avatar
Vänsterextrema ETC skyller på "fascister" och Breivik och jämför en fredlig demonstration med ett massmord, alltså en vanlig moralrelativism.
http://www.etc.se/ledare/vad-ar-det-har-vansinne
Citat:
Europas hålls nu gisslan av fascister, och de kommer i olika skepnad. Folkvalda som larmar om att hela västvärlden ”islamiseras”, om att gränserna ska stängas för att garantera civilisationens överlevnad. Ja, till denna fascism hör även militanta fundamentalister som försöker ge sin terror religiös legitimitet. Det kan vara en Anders Behring Breivik.

Tiotusentals anhängare till islamofoba Pegida samlas på torg i Tyskland.

Två personer massakrerar både människor och yttrandefrihet på en tidning i Frankrike.

Jag jämställer inte detta, men de vill alla ha mer konflikt, mer motsättningar.
Citera
2015-01-08, 08:29
  #93
Medlem
Här kommer ytterligare ett inlägg om terorrdådet i Paris där jag tycker mig kunna utkristallisera följande kärna:
Terrordådet ses delvis som en konsekvens av dålig integrering av muslimska invandrare, som i sin tur riskerar att förvärras ytterligare om SD:s sympatisörer fortsätter att stiga i antal

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mic...en-ond-cirkel/

Fan, man kan ju undra om inte ISIS tagit kontroll över hela svenska journalistkåren?
Winiarski sammanlänkar dessutom terrordådet med integrationen av muslimer rent generellt, och gör han sig inte då samtidigt skyldig till ett påhopp på muslimerna? Varför blanda in "muslimerna" i diskussionen när det handlar om "teorristerna"?
Winiarski verkar också ha glömt bort att det som dessa "terrorister" är villiga att offra sina liv åt är inte att bli integrerade i det europeiska samhället, de vill förinta det.

EDIT. satt och editerade som fan, såg nu att stycket ovan citerats innan jag blev klar.
__________________
Senast redigerad av Thatsnotmyname 2015-01-08 kl. 08:59.
Citera
2015-01-08, 08:42
  #94
Medlem
SR:s Alice Petrén om terrorattacken i Paris: Det är inte oskyldiga som blivit offer

Sveriges radios Alice Petrén gör ett chockerande uttalande där hon anser att offren för terrorattentatet i Paris inte var oskyldiga eftersom de hade "attackerat med nidbilder" av muslimer.
http://avpixlat.info/2015/01/07/sver...r-attackerats/

Hon anser alltså att ritar man en satirteckning på Mohammed så har man gjort sig förtjänt av att dö. Det är chockerande hur långt PK-ismen har gått i Sverige.

Vad tycker ni om detta?
__________________
Senast redigerad av japanskan 2015-01-08 kl. 08:45.
Citera
2015-01-08, 08:50
  #95
Medlem
jo, men kolla hennes twitter

https://twitter.com/alicepetren/stat...60537659981824

Det var ett pissigt ordval. jag blev också förvånad när han sa det, sedan såg jag hennes rättelse och fattar inte varför man gör en grej av det.
Citera
2015-01-08, 08:50
  #96
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thatsnotmyname
Här kommer ytterligare ett inlägg om terorrdådet i Paris där jag tycker mig kunna utkristallisera följande kärna:
Terrordådet ses delvis som en konsekvens av dålig integrering av muslimska invandrare, som i sin tur riskerar att förvärras ytterligare om SD:s sympatisörer fortsätter att stiga i antal

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mic...en-ond-cirkel/

Fan, man kan ju undra om inte ISIS tagit kontroll över hela svenska journalistkåren?
En annan sak som slår mig nu är hur författaren kopplar ihop ISIS med de vanliga muslimer som lever i europeiska samhällen, gör han sig inte samtidigt skyldig till ett rasistiskt påhopp på muslimer generellt? I annat fall kan man ju tycka att det är viss dubbelmoral i att generaliseringar får göras i vissa kontexter och inte i andra.


Det är intressant.

Så fort det handlar om "bruna människor" eller invandrare så är eget ansvar aldrig intressant. Ingen invandrare eller minoritet kan någonsin avkrävas personligt ansvar.

De är alltid offer för strukturer och för majoritetssamhällets förtryck. Jag säger att den som påstår sådant måste ha jävligt bra på fötterna.

Det man försöker göra är att på något förvridet sätt rättfärdiga vad de gör. De är bara människor som det var synd om!

Det här är fan i mig bara "fritidsgårdsargumentet" i ny tappning.

3 män har alltså gått in på en tidningsredaktion och kallblodigt avrättat 10 serietecknare och journalister, samt 2 poliser för att de inte fick tillräckligt mycket uppmärksamhet av majoritetssamhället? För att de inte fick ett högavlönat jobb omedelbart? För att de inte fick en fritidsgård?

Det är fan höjden av rasism att inte kunna avkräva personligt ansvar utan att relativisera. De hade ett val. I annat fall tycker jag att man betecknar dom som impulsstyrda djur.
Det om något är rasistiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback