2015-01-07, 21:14
Bannlyst
[/b][/b]
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
http://sv.wikipedia.org/wiki/Courtage

Thäääänk youu
Citera
2015-01-07, 21:43
Medlem
Hej!

Jag är nybörjare på på det här med fonder. I dagsläget tänkte jag månadsspara 4000:- i automatiska överföringar i dessa fonder.

AVANZA ZERO
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SPP Aktiefond USA

Vad tror ni om att fördela 33% i varje fond?

alt.

50%
25%
25%
Senast redigerad av sv3nsson_ 2015-01-07 kl. 21:55.
Citera
2015-01-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3nsson_
Hej!

Jag är nybörjare på på det här med fonder. I dagsläget tänkte jag månadsspara 4000:- i automatiska överföringar i dessa fonder.

AVANZA ZERO
SPP Aktiefond USA

Vad tror ni om att fördela 33% i varje fond?

alt.

50%
25%
25%
Om jag måste välja, hade jag investerat 50:50 USA-Sverige.
Citera
2015-01-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3nsson_
Hej!

AVANZA ZERO
SPP Aktiefond USA

50%
25%
25%

Hade viktat över och lagt mer i USA. Dels för att Avanza Zero och Spiltan Investment har likartad exponering och kommer prestera likartat samtidigt som det är USA som är den ekonomi som ångar på bäst för tillfället. Skulle läget ändra sig går det snabbt att ändra om.

Hade personligen fördelat:
35% Avanza Zero
25% Spiltan
40% SPP USA

Om detta är dina enda tre innehav skulle jag även fundera på att titta på någon ytterligare fond att sprida risk eller krydda till portföljen med.
Citera
2015-01-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Hade viktat över och lagt mer i USA. Dels för att Avanza Zero och Spiltan Investment har likartad exponering och kommer prestera likartat samtidigt som det är USA som är den ekonomi som ångar på bäst för tillfället. Skulle läget ändra sig går det snabbt att ändra om.

35% Avanza Zero
25% Spiltan
40% SPP USA

Om detta är dina enda tre innehav skulle jag även fundera på att titta på någon ytterligare fond att sprida risk eller krydda till portföljen med.
Ännu bättre vore nog att välja en globalfond t.ex. Danske Invest Global Index eller DNB:s motsvarighet.
Citera
2015-01-07, 22:39
Medlem
BillyPutts avatar
SEB Bioteknikfond - Lux utd SEK

Äger den sedan över ett år tillbaka och den går som tåget. Högriskare! Och den svänger ganska duktigt. Kan gå över 4% vissa dagar (både upp och ned).
Citera
2015-01-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Om jag måste välja, hade jag investerat 50:50 USA-Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Branson

35% Avanza Zero
25% Spiltan
40% SPP USA

Tack så mycket för era svar!
Citera
2015-01-08, 17:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldesolation
100 kr minimun belopp för köp och 0 kr för att sälja

Redan ökat på Räntefonden till 150 kr från genomfört köp igår på den :O. Förhoppningsvis valde jag bra Fonder, är väl medveten om att det kan sjunka i värde också
Så du handlar för 200-300 kr per gång och betalar 100 kr för köpet? Lysande affär. Förlorar 33-50% innan fonden ens har rört på sig.
Citera
2015-01-08, 20:03
Medlem
SEB bioteknikfond, det enda man behöver. Går bättre än index generellt, faller historiskt mindre än indexfonder vid börsras
Citera
2015-01-08, 22:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
SEB bioteknikfond, det enda man behöver. Går bättre än index generellt, faller historiskt mindre än indexfonder vid börsras
Inte så konstigt eftersom fonden aldrig varit med om ett börsras.
Citera
2015-01-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillyPutt
SEB Bioteknikfond - Lux utd SEK

Äger den sedan över ett år tillbaka och den går som tåget. Högriskare! Och den svänger ganska duktigt. Kan gå över 4% vissa dagar (både upp och ned).

Håller med, gott om action, levererar fortfarande, upp 19% sen i juli när jag började spara
Citera
2015-01-08, 22:32
Medlem
Vad tycker ni om följande?

AVANZA ZERO 40 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25 %
SPP Aktiefond USA 35 %

Trycker in ca 5000 kr/månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto