Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-07, 03:49
  #109
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men jobbigast blir det för hyresgästen om denne får för sig att vilja köpa något eget istället för att sitta fastlåst på hyresmarknaden med dåliga bytesmöjligheter.

Fan människa, har du satt i system att byta, köpa nytt, flytta, byta igen, köpa nytt och flytta i en ändlös cirkel? Finns det något värde i det om man trivs med sitt boende? Svaret är naturligtvis nej, för då kan man lika gärna bygga sig en koja i skogen och bo nästan gratis. Tääääääääänk på alla pengar man sparar och tänk vad lite det kostar. Sen kan du ju sälja marken när du förädlat kojan till ett slott och köpa en större bit mark och bygga nyare, större och fräschare slott, varefter du fortsätter så livet ut. Fan, du har precis uppfunnit ett sätt att tjäna evigt med pengar, för priserna stiger alltid, för all framtid! Nobelpriset i ekonomi nästa.

Nä, du och andra spammar ner tråd efter tråd om hur förträffligt det är och hur överlägset det är att äga, flytta, köpa nytt och flytta igen. Nästan så att man kan tro att du har en agenda eller är betald för att luska fram trådar och spy ur dig kaskader om hur bra det är att äga en andel i en brf. Att du och TS någon gång i livet har hyrt ert boende i 3:e hand i ett rivningsobjekt i en avfolkningsbyggd i Norrlands inland och har noll och inget annat att jämföra med, är extremt tydligt med tanke på er aversion mot den hyrda formen av boende.

Det finns mängder av skäl till att alla människor inte äger sitt boende. Man kan sakna ekonomi, inte vill skuldsätta sig, man kanske inte har lust med allt ansvar som en lägenhet i en brf medför, man bryr sig helt enkelt inte om ett par tusenlappar per år extra och hundratals andra skäl. Hur svårt ska det vara att fatta det?

Själv bor jag extremt centralt i en hyresrätt i en större stad i södra Sverige, ca 40 meter till det vattendrag som går genom staden och 250 till torget. Jag har bra utsikt, lugnt, tyst och inga störande grannar och trivs utmärkt med det. Jag har absolut inte lusten att skuldsätta mig för att kanske tjäna 50-100k den dagen jag vill flytta igen. Har en nära vän som tillsammans med sin tjej köpte ett hus för dryga 3 miljoner för bara någon månad sen. Det blir ett livslångt lån att betala, månad för månad om de vill bo kvar, samtidigt är kostnaden rejält mycket högre per person än de 3.600 kr jag betalar varje månad i hyra. De har längre till stadens alla centrala serviceinrättningar, måste skotta snö, fixa alla fel på huset själva, är beroende av bil när de ska göra något och så vidare. Inget av detta har jag lust, tid eller ork att ödsla energi på, saker som de nu måste lösa själva. Kul om man nu trivs med det, men ingen ska komma att säga att det på något sätt är det bästa alternativet för mig, bara för att man äger sitt boende. Tror inte heller jag skulle få ett markant billigare boende om jag köpte mig en liknande lägenhet i ett närliggande hus heller för den delen.
Citera
2015-01-07, 05:50
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
exakt ofta mkt vidriga typer i hyreshus som lever om och stör
bostadsmarknaden är uppdelad i a och b lag där b laget bor i hyresrätt

Enligt min åsikt är det nog snarare människor med sådana här värderingar som är de som är vidriga...
Citera
2015-01-07, 05:55
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proxyLain
4. Skulle jag av någon anledning behöva försörjningsstöd, så behöver jag inte sälja boendet o flytta. Det spelar ingen roll om din lägenhet bara är värd 100k, bor du i bostadsrätt får du snällt sälja lägenheten först.

Nu är jag hyresrättsförespråkare men rätt ska vara rätt: man behöver inte flytta ifrån sin bostad om man behöver försörjningsstöd, oavsett om det är hyres- eller bostadsrätt, så länge behovet bedöms vara kortvarigt.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.jureka.net/Jureka/jurisprudence.asp?Id=499
En villa eller bostadsrätt är i princip en tillgång som kan säljas och som därför kan påverka din rätt till ekonomiskt bistånd. Enligt Socialstyrelsens rekommendationer till socialtjänsten bör villan eller bostadsrätten endast räknas som en tillgång om biståndsbehovet beräknas bli långvarigt (längre än fyra månader). Försäljningen bör ge ett överskott som kan användas för dina behov.

Socialtjänsten måste alltid göra en bedömning i det individuella fallet. Det kan finnas skäl till att du inte bör sälja din bostad. Sådana skäl kan vara t.ex. negativa sociala konsekvenser för dig eller din familj, svårighet att få en ny bostad eller att bostaden är svår att sälja. Om du ändå blir tvungen att sälja villan eller bostadsrätten rekommenderar Socialstyrelsen att du bör få skälig tid (minst fyra månader) på dig för försäljningen.
Citera
2015-01-07, 06:58
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Jag anser att alla som bor i hyresrätt är losers ni kan lika gärna spola ner era pengar i toaletten istället.

- Helt meningslöst att renovera sin hyresrätt, du får aldrig tillbaka din investering och får hyresvärden reda på att du bytt tex köket så har han rätt att höja din hyra för att du själv orsakat en standard höjning, spelar ingen roll att du betalat.

- Du kan se fram emot att bli fattigpensionär du har ingen lägenhet att belåna eller att sälja däremot har din hyra gått upp så mycket att du har problem att betala den.

- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik

- Du har noll inflytande över din boendemiljö och möts ofta av översittartyper och otrevliga fastighetsskötare, service nivå noll.

- Hyresfastigheter är ofta mycket missköta, ingen bryr sig inget engagemang.

- Du kan se fram emot höjd hyra varje år.

Nån som kan förklara varför man skall bo i hyresrätt? Sen kan jag förstå om man är tvingad att bo i hyresrätt av olika anledningar, men ni som inte behöver det varför gör ni det?

Du påminner om sådana där killar som tror att en aktie som kostar 3:- är billigare än en som kostar 300:- och som kommer in på aktiemarknaden nära nog på timmen precis exakt helt fel.
Citera
2015-01-07, 07:06
  #113
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenderRodriquez
Det är detta som är kreditexpansionen och då vi nu har nollränta är det i princip slut med denna.
Tvärtom. Nollränta spär på kreditexpansionen= dyrare bostäder.
Vilket leder till ett hårdare och högre fall när räntan väl går upp. Då är det nog många som önskar att de hade en hyresrätt.
Citera
2015-01-07, 07:07
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Enligt min åsikt är det nog snarare människor med sådana här värderingar som är de som är vidriga...

Precis, vilket inte minst bidrar till att göra hyresrätten till ett intressantare alternativ.

Jag skulle gladeligen byta ut minst hälften av alla överspända grannar som flyttat in i vår brf senaste tiden mot ett par alkoholiserade finnar, en galen serb eller en amfetaminist som är vaken dygnet runt och håller på med något spännande projekt.

Det finns fan inget tråkigare än att vara omgiven av s.a.t.s-väske bärande artighets-floskel-maskiner som inte ens vågar tycka att ett visst väder är att föredra framför ett annat och i flock blir dom fullständigt outhärdliga.
Citera
2015-01-07, 07:08
  #115
Medlem
Babben87s avatar
Hyresrätt är ju det enda normala människor kan få tag på när de inte kan låna flera hundratusen kronor från banken. Självklart är det inget problem om man har föräldrar som går till banken åt dig och fixar med allt eller hälften, men då är det ju knappast du själv som lyckats skaffa något annat än just en hyresrätt. Välkommen till verkligheten OP!
Citera
2015-01-07, 07:34
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Tvärtom. Nollränta spär på kreditexpansionen= dyrare bostäder.
Vilket leder till ett hårdare och högre fall när räntan väl går upp. Då är det nog många som önskar att de hade en hyresrätt.

Självklart, jag menar att ytterligare kreditexpansion via sänkt ränta inte är ett alternativ.
Prisökning pga sänkt ränta sker bara under en kort tid efter ränteförändringen och nu har vi inga fler räntesänkingar att se fram emot, så om inte den disponibla inkomsten ökar (t ex via ytterligare skattesäkningar) kommer inte bostadspriserna göra det heller. Åtminstone inte i de regioner där folk redan balanserar på smärtgränsen.
__________________
Senast redigerad av BenderRodriquez 2015-01-07 kl. 07:43.
Citera
2015-01-07, 08:11
  #117
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenderRodriquez
Självklart, jag menar att ytterligare kreditexpansion via sänkt ränta inte är ett alternativ.
Prisökning pga sänkt ränta sker bara under en kort tid efter ränteförändringen och nu har vi inga fler räntesänkingar att se fram emot, så om inte den disponibla inkomsten ökar (t ex via ytterligare skattesäkningar) kommer inte bostadspriserna göra det heller. Åtminstone inte i de regioner där folk redan balanserar på smärtgränsen.
Aha, då förstå jag. Men det kommer bara innebära att banker lånar ut mer men att låntagarna får mindre marginaler. Alltså kommer folk ha en kalkyl där väldigt stor del av den disponibla inkomsten går till boendekostnader även när styrräntan är noll. Vilket givetvis inte är bra.

Så det som i slutändan avgör stans bostadspriser är efterfrågan som fortsatt kommer vara hög med ett begränsat utbud. Så länge det inte byggs mer än vad som flyttar in har vi inget dramatiskt fall att se fram emot. Möjligen en avmattning men det beror på hur mycket bankernas lånevillkor regleras.

Så tror i alla fall jag.

Summan av kardemumman för att anknyta till trådens ämne så kan man inte som TS bara påstå att det ena är bättre än det andra. Det beror såklart på vilka förutsättningar och man har. Men det håller du säker med om.
Citera
2015-01-07, 08:44
  #118
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Den som bor i en billig hyresrätt och investerar i aktier kommer nog bli rikare än en person som bor i bostadsrätt och amorterar på sitt bolån. Visst, boendeavgiften kommer bli dyrare i längden för den förstnämnda men samtidigt har aktier högre avkastning än fastigheter. En kombination av bägge hade ju varit det ultimata men det finns inget billigt/prisvärt boende att köpa i Sverige. Trots att lönerna är bland de lägsta i OECD (köpkraftsjusterat) är priserna på fastigheter totalt jävla uppblåsta p.g.a att det inte finns amorteringskrav.

Vadå bor billigt i hyresrätt? Jag bor i en medelstor stad. En nybyggd hyresrätt kostar ju hutlösa fantasisummor att bo i. Även det gammla bestånden är riktigt dyra i hyra. Jag har en avgift på ca 3000:- för min BR vilket även inkluderar el och en parkeringsplats. Jag betalar knappt 1000:- i månaden i ränta och då har jag inte ens räknat in ränteavdraget. Även om ränteavdragen skulle slopas och räntan dubbleras skulle jag fortfarande ha ett billigt boende. En hyreslägenhet i området med någorlunda liknade standard har hyror som ligger i området 6-9000:- Så även om man bortser från värdeökningen är det ett mycket prisvärt boende.

Varför skulle aktier ha högre avkastning än bostäder? Värdeökningen på min lägenhet har än så länge slagit index i princip varje år och med god marginal. Räntan är just nu obefintlig så jag amorterar inte ett skit utan placerar pengarna på annat håll vilket gett en betydligt bättre avkastning än vad räntan på mina lån är. Men jag bor inte i en BR för värdeökningens skull, det är bara en bonus
Citera
2015-01-07, 08:56
  #119
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombur
Bostadsrätt = inga knarkare och annat drägg!

Att hyresvärden fixar trasiga vitvaror måste ju vara det sämsta argumentet?
Hur ofta går kylskåp sönder?
Jag vet då ett flertal personer som använt samma kyl och frys i nästan 30 år.
Slå ut kostnaden när skiten går sönder på alla år så är det försumbart.

Drägg och knarkare i bostadsrätter finns det allt, men inte i lika stor skara som i hyresrätter. Men jag håller med dig. Har precis flyttat in i en bostadsrätt efter att ha knappt bott ett halvår i en hyresrätt. Anledningen var att jag behövde ett snabbt boende under en viss tid. Idag bor jag i en bostadsrätt där jag har en bra förening, väldigt trevliga grannar, bra område, tyst och så sparar jag dessutom ett antal kronor. I min hyresrätt som jag hade jag grannar som gick på diverse preparat och som ylade på nätterna. De bråkade även väldigt mycket, skrek, hotade att döda varandra och gjorde andra konstiga ljud. Lägenheten var misskött, lyhört och äckligt badrum. Ja, listan kan alltså göras lång.
Citera
2015-01-07, 09:08
  #120
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Vadå bor billigt i hyresrätt? Jag bor i en medelstor stad. En nybyggd hyresrätt kostar ju hutlösa fantasisummor att bo i. Även det gammla bestånden är riktigt dyra i hyra. Jag har en avgift på ca 3000:- för min BR vilket även inkluderar el och en parkeringsplats. Jag betalar knappt 1000:- i månaden i ränta och då har jag inte ens räknat in ränteavdraget. Även om ränteavdragen skulle slopas och räntan dubbleras skulle jag fortfarande ha ett billigt boende. En hyreslägenhet i området med någorlunda liknade standard har hyror som ligger i området 6-9000:- Så även om man bortser från värdeökningen är det ett mycket prisvärt boende.

Varför skulle aktier ha högre avkastning än bostäder? Värdeökningen på min lägenhet har än så länge slagit index i princip varje år och med god marginal. Räntan är just nu obefintlig så jag amorterar inte ett skit utan placerar pengarna på annat håll vilket gett en betydligt bättre avkastning än vad räntan på mina lån är. Men jag bor inte i en BR för värdeökningens skull, det är bara en bonus
Att enbart ha 1000 i räntekostnad/månaden är ganska ovanligt. Många pratar om stan när de pratar bostadsmarknad och där får man ha bra mycket pengar för att ha 1000:-/mån räntekostnad.

Andra ställen än stan kan det säkert löna sig att köpa en billig BR. Som du skriver, hyresrätterna är säkerligen dyrare där.
Men en 3:a i Märsta för 2.5 mille och en avgift på nästan 5 000:- jämfört med en subventionerad hyresrätt i innerstan. Då kan man ju fundera.

Skulle (när) räntan stiger och ränteavdrag slopas är det kört för VÄLDIGT många människor. Bistra sanningen.

Men i ditt fall är det helt klart bättre att äga BR.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback