Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-06, 20:53
  #73
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Nån som kan förklara varför man skall bo i hyresrätt? Sen kan jag förstå om man är tvingad att bo i hyresrätt av olika anledningar, men ni som inte behöver det varför gör ni det?

Man är ung och har inte hunnit spara ihop insats till bostadsrätt eller hus ännu. Alternativt studerar och sedan samma anledning som den jag nämnde tidigare.
Citera
2015-01-06, 20:56
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag bor billigt i en förening som inte höjt avgiften sen 90-talet, snart på 20 år, och sedan dess både rustat och infört fritt internet/el. Här bor inget slödder som skiter i om det förstörs i huset utan människor som är rädda om huset och gemensamma utrymmen som bastu, gym och tvättstuga. I trapphuset står brandsläckare som får vara i fred.
Alla här har ett gemensamt intresse för att området sköts och vi har högra grindar som håller obehöriga utestängda.
Vi betalar ju det det kostar förr oss, utan mellanhänder som måste ta betalt för att även om vi i vårat område sköter oss måsta rusta i stökiga områden på andra sidan stan eller hyresvärdar som såklart ska tjäna pengar på sina hyresgäster

Naturligtvis så betalar även hyresgäster i vanliga hyresbostäder får sånt som jag beskriver ovan, men det är lätt att glömma att det läggs på hyresavin om grannen med sina stökiga polare missköter sig och har sönder saker i trapphuset varje månad.

Folk har sagt att vi är i en bubbla sen 90-talet och struntade man i det då så är man nog bitter där man sitter i en hyres samtidigt som man haft pengar att gå in på marknaden i 20 år men väntar fortfarande
Jag tror att om det är en bubbla så kanske priserna åker ner 3-4 år. Ingen fara för mig, jag ska bo nånstans och har tid att vänta på uppgång. Min bostad har gått upp nästan 400 000:- på mindre än 3 år..

Men när jag blir äldre och går i pension så har jag planer på att sälja min bostad och köpa bostad nånstans i Sydeuropa för pengarna och istället hyra en liten billig bostad i Sverige. Så bor jag utomlands på vintern och i Sverige på sommaren.

Bor dessutom i en jävligt fräsch lägenhet mitt i stan, långt ifrån kommunal standard

THIS härligt att vi fick en bra historia som visar varför TS tänker rätt. Ni andra är losers som aldrig kommer få ligga på playan när pensionen närmar sig. Men gör ni som ni vill men förstör inte för oss andra som vill ombilda och komma in på marknaden!
Citera
2015-01-06, 20:56
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Man är ung och har inte hunnit spara ihop insats till bostadsrätt eller hus ännu. Alternativt studerar och sedan samma anledning som den jag nämnde tidigare.

Tråden gäller de som väljer att bo i hyresrätt trots att de har pengar till att bo bostadsrätt och de som väljer att tacka nej till ombildningar trots att de har möjlighet att köpa.
Citera
2015-01-06, 21:12
  #76
Medlem
Ozmeisters avatar
Bor i hyresrätt för att snabbt o smidigt kunna flytta från den stad jag bor i. Flyttade hit pga jobb och avskyr staden. Tvekar på att man skulle få igen pengarna på den relativt korta tid jag kommer bo här(ca 3år).

Sen tycker jag att den svenska bostadsmarknaden är otäck, men det kommer jag inte bry mig om när jag flyttar till en ny trevlig stad jag kan tänka mig stanna kvar i. Då kommer jag vara beredd att ta risken.
Citera
2015-01-06, 21:19
  #77
Medlem
FinnEttFels avatar
Beror väl på, jag betalar 2000kr för 32kvm och parkering mitt i stan. Då kan jag spara 8000kr i månaden. Sug på den du.
Citera
2015-01-06, 21:21
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Tråden gäller de som väljer att bo i hyresrätt trots att de har pengar till att bo bostadsrätt

Jag tillhör denna kategori och för mig handlar det bara om risk vs avkastning. Jag betalar ungefär lika mycket för min hyresrätt (nyrenoverad, större privat värd i Göteborg) som jag skulle gjort för en bostadsrätt av samma stolek, läge och standard.

Fördelen är att jag nu kan placera mina pengar som jag vill och inte behöver ta på mig den finansiella risken med bostadsrätt. Jag tycker helt enkelt inte längre att marknadsutsikterna ser speciellt bra ut på bostadsmarknaden och att behöva dela min ekonomi med amatörer är inte heller speciellt lockande.

Min nästa bostad blir nog ett hus om jag kan få loss mark till ett överkomligt pris och bygga nytt.
__________________
Senast redigerad av BenderRodriquez 2015-01-06 kl. 21:26.
Citera
2015-01-06, 21:29
  #79
Medlem
KungensKistas avatar
Hur får man ens en hyresrätt? 5 års kötid för att bo i ett invandrarområde. Jag hinner antagligen bli 40 innan jag kan få tag på en attraktiv hyresrätt med rimlig hyra.
Citera
2015-01-06, 21:33
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Hur får man ens en hyresrätt? 5 års kötid för att bo i ett invandrarområde. Jag hinner antagligen bli 40 innan jag kan få tag på en attraktiv hyresrätt med rimlig hyra.

Man har en hög och stabil inkomst. Hyresvärdar gillar detta och frångår då kötid.
Citera
2015-01-06, 21:46
  #81
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Hur får man ens en hyresrätt? 5 års kötid för att bo i ett invandrarområde. Jag hinner antagligen bli 40 innan jag kan få tag på en attraktiv hyresrätt med rimlig hyra.
För att det är en myt. Jag är ett levande bevis på det, 20 dagar från att jag registrerad mig tills jag fick ett erbjudande på en billig lägenhet i en förort till Göteborg.
Citera
2015-01-06, 22:05
  #82
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
Helt korrekt. Räntan må varit hög och många sålde och hamnade i knipa. Stod man bara ut ett år med 15% ränta så fick man tillbaks hela skiten på skatten. Dvs 100% ränteavdrag så folk klarade sig. Skillnad mot om skiten skulle krascha idag, många skulle klara ett år med hög ränta, om de fick 100% avdrag på densamme......... TS har många rätt i vad han skriver, det är skit att hyra. Antingen betalar man hyra i HR = fastighetsägarens skuld. Eller så köper du hus och betalar till banken. Med det senare alternativet äger du iallafall något.

Nu var det så att räntorna var höga även efter att ränteavdragen minskades ner, kronan flöt och inflationen försvann. Lägg på arbetslöshet på det och det var många som hade rännsketa dagarna i ända. Det är ju det som är grejen, folk tror att räntan inte kan upp igen om inte inflationen skenar - vilket helt enkelt inte är sant.

Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
THIS härligt att vi fick en bra historia som visar varför TS tänker rätt. Ni andra är losers som aldrig kommer få ligga på playan när pensionen närmar sig. Men gör ni som ni vill men förstör inte för oss andra som vill ombilda och komma in på marknaden!

Om du vill komma in på marknaden så kan du gott köpa dig en, ge fan i å fuska dig in via andras tillgångar. (det bästa vore såklart om det blev marknadshyror)

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Tråden gäller de som väljer att bo i hyresrätt trots att de har pengar till att bo bostadsrätt och de som väljer att tacka nej till ombildningar trots att de har möjlighet att köpa.


Då får du väl skriva det i trådstarten. Att de finns folk som har råd att köpa, men ändå hyr, finns det såklart mängder av anledningar till.
Citera
2015-01-06, 22:10
  #83
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Hur får man ens en hyresrätt? 5 års kötid för att bo i ett invandrarområde. Jag hinner antagligen bli 40 innan jag kan få tag på en attraktiv hyresrätt med rimlig hyra.

Jag fick en nybyggd 4a på 116 kvm i Norra Djurgårdsstaden efter 4 års köande förra sommaren, tackade dock nej eftersom att vi ansåg att vi faktiskt gillar vår nuvarande bfr.
Citera
2015-01-06, 22:12
  #84
Medlem
ClarkEverts avatar
Beträffande att man inte äger sin BR – det är föreningen som äger den och man förfogar över den som medlem i föreningen.

Jag hade en arbetskamrat som skaffade en bostadsrätt i HSB i en av Stockholms förorter. Han var helt övertygad om att lägenheten var hans och att han kunde göra vad han ville med den. Jag varnad honom och påpekade att det var föreningens lägenhet, inte hans, och att det fanns vissa begränsningar. Men han var en sån som inte trodde på saker . Samtidigt kunde han tro på helt orimliga saker. Han var helt enkelt oförmögen att skilja på vad som var troligt och vad som var otroligt. Han hade alltså problem med verkligheten.
Nåja, nu hade han flyttat in och med tiden blivit ordförande i föreningen, för ingen annan ville. Han tog över en ledig grannlägenhet i samma plan och började med att slå ihop de båda lägenheterna. Han slog hål i mellanväggar och in med stålbalkar för att stödja upp den bärande skiljeväggen mellan lägenheterna. Allt gjorde han själv och berättade stolt om det. Han ägde ju två lägenheter och kunde göra vad han ville – eller hur? Dessutom var han ordförande och ingen klagade. Han hann fullborda sina planer.
Så en dag kom han inte till jobbet. Han var bara försvunnen. Efter en vecka fick vi höra att han flyttat till en sommarstuga på landet och att han hade bytt jobb. Sambon hade dragit.
Man kan ju gissa att HSB inte gillade att få två av sina lägenheter – en med med två rum och kök, den andra med tre rum och kök – sammanslagna till sex rum och kök (ett av köken till rum).
Det blev nog en mängd komplikationer, inte minst med bolånen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback