Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-06, 18:30
  #61
Medlem
Svantevits avatar
Bor i HR i en mindre svensk stad och är nöjd med det. Låg hyra och inget ansvar att renovera lägenheten. Tycker det är BR-innehavare som är de lurade. De betalar för att ta över ansvar!

Andra anledningar är att jag inte alls har fått något gott intryck av bostadsrättsföreningar. Folk som har samarbetssvårigheter, är osams eller bara vägrar att engagera sig. Som flera andra redan har påpekat så finns det inte så mycket som talar för att ett gäng med sådana amatörer kan bedriva verksamheten lika effektivt som ett hyresbolag. Tror t.o.m. att ett genomsnittligt kommunalt hyresbolag är skickligare än den genomsnittsliga bostadsrättsföreningen.

I staden där jag bor kostar en bostadsrätt mellan några tiotusentals kronor upp till kanske ett par hundra tusen. Något jag lätt skulle kunna betala utan att låna en endaste krona, men prisutvecklingen är tämligen horisontell, så jag får bättre avkastning på mina pengar på annat håll.

De enda bostadsformerna jag skulle kunna tänka mig att äga är gård, villa och hyresfastighet.
Citera
2015-01-06, 18:31
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik


Skulle uppskatta om någon kunde förklara det lite närmare
Citera
2015-01-06, 18:33
  #63
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letnidma
Skulle uppskatta om någon kunde förklara det lite närmare

För att köpa en lägenhet eller ett bostadkomplex så behövs det nästan alltid ett lån, om du inte sitter på stora mängder kapital.
Citera
2015-01-06, 18:38
  #64
Medlem
Jag har bott i hyresrätt i både Stockholm och Göteborg (1:a hand). I Göteborg blev det aningen billigare än lika stora och lika gamla bostadsrätter i samma område. I Stockholm är det billigare att bo i hyresrätt.

Att hyresrätter blir billigare i Stockholm förklaras av att endast bostadsrätter prissätts av marknaden. Priserna vid uthyrning i andra hand prissätts också av marknaden och man får följdsaktligen betala 17.000/mån för en 2:a. Då blir det billigare att köpa (som det bör vara). Hade vi haft fri hyressättning i Stockholm hade hyrorna gått upp rejält även på förstahandskontrakt.

Så det TS skriver är sant, men inte i Stockholm och inte i Göteborg i vissa områden.
Citera
2015-01-06, 18:41
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letnidma
Skulle uppskatta om någon kunde förklara det lite närmare

Hyran man betalar för att bo i någon annans fastighet (hyresrätt), fastighetsägarens, går till att betala diverse kostnader som fastighetsägaren har varje månad för kåken;
Driftkostnader
Räntor på lån
Administrativa kostnader
Skatt
Risk (t.ex vakanta lägenheter. Detta går direkt över till att bli en vinst om risken elimineras)
Vinst

Så istället för att sitta och betala på ditt eget lån (som man gör när man äger sitt boende) sitter du och betalar fastighetsägarens lån, och samtidigt betalar du även så de kan ta ut viss vinst på sitt kapital de satt in i kåken.
Citera
2015-01-06, 18:46
  #66
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letnidma
Skulle uppskatta om någon kunde förklara det lite närmare

Det är ingen välgörenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Bor i HR i en mindre svensk stad och är nöjd med det. Låg hyra och inget ansvar att renovera lägenheten. Tycker det är BR-innehavare som är de lurade. De betalar för att ta över ansvar!

Nja den stora skillnaden är väl att alla betalar för sig själva istället för kollektivt där den vars kyl pajar oftast får mer valuta för pengarna.

Det roliga är att ni får det att låta som att man måste byta golv, kyl och rör en gång om året för massvis med pengar. Så är det inte. Min kyl har hållit de 4år jag haft den till en kostnad på 40kr/mån (sjunker mer med åren tills den pajjar). Det är mindre än den årliga hyreshöjningen på 2,5%.

Vill man uppgradera sin hyreslägenhet, tex få klinkers i köket eller liknande så betalar du visst för det eftersom hyran kommer höjas. Hyresvärdarna har ofta listpriser för detta.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2015-01-06 kl. 18:52.
Citera
2015-01-06, 18:59
  #67
Medlem
Isnatts avatar
Jag bor billigt i en förening som inte höjt avgiften sen 90-talet, snart på 20 år, och sedan dess både rustat och infört fritt internet/el. Här bor inget slödder som skiter i om det förstörs i huset utan människor som är rädda om huset och gemensamma utrymmen som bastu, gym och tvättstuga. I trapphuset står brandsläckare som får vara i fred.
Alla här har ett gemensamt intresse för att området sköts och vi har högra grindar som håller obehöriga utestängda.
Vi betalar ju det det kostar förr oss, utan mellanhänder som måste ta betalt för att även om vi i vårat område sköter oss måsta rusta i stökiga områden på andra sidan stan eller hyresvärdar som såklart ska tjäna pengar på sina hyresgäster

Naturligtvis så betalar även hyresgäster i vanliga hyresbostäder får sånt som jag beskriver ovan, men det är lätt att glömma att det läggs på hyresavin om grannen med sina stökiga polare missköter sig och har sönder saker i trapphuset varje månad.

Folk har sagt att vi är i en bubbla sen 90-talet och struntade man i det då så är man nog bitter där man sitter i en hyres samtidigt som man haft pengar att gå in på marknaden i 20 år men väntar fortfarande
Jag tror att om det är en bubbla så kanske priserna åker ner 3-4 år. Ingen fara för mig, jag ska bo nånstans och har tid att vänta på uppgång. Min bostad har gått upp nästan 400 000:- på mindre än 3 år..

Men när jag blir äldre och går i pension så har jag planer på att sälja min bostad och köpa bostad nånstans i Sydeuropa för pengarna och istället hyra en liten billig bostad i Sverige. Så bor jag utomlands på vintern och i Sverige på sommaren.

Bor dessutom i en jävligt fräsch lägenhet mitt i stan, långt ifrån kommunal standard
Citera
2015-01-06, 19:07
  #68
Medlem
rjonssons avatar
Bor i HR av ren bekvämlighet, går något sönder så ringer jag värden, inga helger där man ska ut och rensa eller städa gården. Jag vet precis vad jag ska betala varje månad. Om jag vill flytta så har jag 3 månaders uppsägningstid. Jag tycker helt klart det är värt hyran. När jag bodde i en villa så var det betydligt fler utgifter än bara till amortering och räntor. Gräsmattan skulle underhållas och fasaden tvättas och målas och det var mycket pengar man lade på att piffa och fixa. Har ingen ångest för att jag lägger 30k på en utlandssemester med familjen istället för att lägga pengarna på huset. Och det bästa av allt för min del är att jag nu har 0 kronor i lån, det gör att jag sover väldigt bra om nätterna.
Citera
2015-01-06, 19:29
  #69
Medlem
Rundcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Jag anser att alla som bor i hyresrätt är losers...


Frågan är vem det är som kommer att vara en loser när bostadsbubblan spricker? Jag bor i hyresrätt därför att jag inte vill vara med och tävla om vem som kan skuldsätta sig mest (även känt som att "buda") för en övervärderad och redan existerande bostad. Dagen då skiten träffar fläkten (aka enorma räntehöjningar) närmar sig och då vill inte jag sitta i ett superbelånat tacky medelklassluftslott.

Jag tillhör nog undantaget när jag säger att det är min polare som äger hyreshuset jag bor i. Därför trivs jag också mycket bra och känner inte igen mig i din beskrivning. Trots det stämmer nog bilden du målar upp, men endast för sunkhyresrätterna i valfri förort.

Varför är det så viktigt för dig att klanka ner på hyresgäster? Är det bra för samhället att ännu fler personer skuldsätter sig, anser du? Hur ser du på att svenskarna är en av de mest skuldsatta folkgrupperna i världen?
Citera
2015-01-06, 20:02
  #70
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Priserna är vad marknaden säger att de ska vara. Helt enligt de förutsättningar som finns vid varje givet tillfälle.

I slutet av 80-talet ansågs priserna vara hysteriska, och mycket riktigt dök priserna i början av 90-talet. De som av olika anledningar tvingades sälja då hamnade i knipa. Men de var förhållandevis få, eftersom bara de som verkligen var tvungna sålde. Idag är nog de som köpte i slutet av 80-talet ganska nöjda.

Alltså, lång och kort sikt.

Helt korrekt. Räntan må varit hög och många sålde och hamnade i knipa. Stod man bara ut ett år med 15% ränta så fick man tillbaks hela skiten på skatten. Dvs 100% ränteavdrag så folk klarade sig. Skillnad mot om skiten skulle krascha idag, många skulle klara ett år med hög ränta, om de fick 100% avdrag på densamme......... TS har många rätt i vad han skriver, det är skit att hyra. Antingen betalar man hyra i HR = fastighetsägarens skuld. Eller så köper du hus och betalar till banken. Med det senare alternativet äger du iallafall något.
Citera
2015-01-06, 20:13
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundcrantz
Frågan är vem det är som kommer att vara en loser när bostadsbubblan spricker? Jag bor i hyresrätt därför att jag inte vill vara med och tävla om vem som kan skuldsätta sig mest (även känt som att "buda") för en övervärderad och redan existerande bostad. Dagen då skiten träffar fläkten (aka enorma räntehöjningar) närmar sig och då vill inte jag sitta i ett superbelånat tacky medelklassluftslott.

Jag tillhör nog undantaget när jag säger att det är min polare som äger hyreshuset jag bor i. Därför trivs jag också mycket bra och känner inte igen mig i din beskrivning. Trots det stämmer nog bilden du målar upp, men endast för sunkhyresrätterna i valfri förort.

Varför är det så viktigt för dig att klanka ner på hyresgäster? Är det bra för samhället att ännu fler personer skuldsätter sig, anser du? Hur ser du på att svenskarna är en av de mest skuldsatta folkgrupperna i världen?


haha bostadsbubbla i stockholm? det ryktet är väl dags att lägga ner efter sådär 20 års tjatande om det, visst kan komma nergång men snart är det tillbaka på samma nivåer..

jag klankar inte ner jag tycker bara att det är för jävligt att staten med sina kommunala bostadsbolag tagit halva befolkning i gisslan, fattigdomsgisslan. Ni tror att dom hjälper er men dom stjälper er.
Citera
2015-01-06, 20:27
  #72
Medlem
börsvalps avatar
Vad händer med bostadsrättskalkylen om ränteavdragen avskaffas, hur många har då råd att bo kvar i sina belånad bostadsrätter i Stockholm?

Vad händer om man åker på en tre käftsmällar i form av avskaffat ränteavdrag, återinförda fastighetsskatter OCH amorteringskrav?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback