Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-06, 13:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Hyresfastigheter är ofta mycket missköta, ingen bryr sig inget engagemang.
Det är inte alla misskötta.

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
- Du kan se fram emot höjd hyra varje år.
Ofta en väldigt liten höjning som motsvaras av lönehöjningar.

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Nån som kan förklara varför man skall bo i hyresrätt? Sen kan jag förstå om man är tvingad att bo i hyresrätt av olika anledningar, men ni som inte behöver det varför gör ni det?
Om man har en låg hyra och en bra hyresvärd så kan det vara värt det. Alternativet är ofta en enormt dyr bostadsrätt, vilket är ett risktagande som kan bli väldigt farligt om man t ex drabbas av sänkt inkomst.
Citera
2015-01-06, 13:24
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Okej, bra.

Ja, det är helt meningslöst att renovera en hyresrätt och därför gör man det inte heller. Att sätta upp en ny tapet eller att måla om en vägg är dock inga problem. Inget som kostar vansinniga pengar och inte någonting man får igen i vare sig bostadsrätt eller hyresrätt.


Detta stämmer ju inte. Men om vi leker med tanken att jag har en bostadsrätt som pensionär - vad händer sedan? Var kommer pengarna ifrån? Ska jag sälja den måste jag först skatta på eventuell vinst och sedan måste jag ju ha någonstans att bo. Du tror väl inte att man som pensionär kan låna massa pengar att spendera på vad man vill?

Detta är sant, man betalar till sin hyresvärd och dennes skulder. Detta är dock inte någonting jag känner att jag har problem med. Annars kan man ju hjälpa sin bank att bli lite rikare genom att betala dyra räntor.

Jag har aldrig stött på en otrevlig fastighetsskötare eller översittartyper. Eller - en hyresvärd jag hade förut betedde sig som ett rövhål efter att vi hade sagt upp lägenheten - men rent generellt har det aldrig varit några problem. Snarare tvärtom - jag har alltid bemötts trevligt.


Nu vet jag inte var du har bott men det har jag inte stött på. Är saker trasiga ska de lagas. Bara för att man bor i hyresrätt ska man inte tåla vad som helst. Går spisen sönder får man en ny, går diskmaskin, tvättmaskin, kylskåp sönder kommer hyresvärden och sätter in nytt. Inget man behöver betala för till skillnad mot i hus eller bostadsrätt. Vad tror du det kostar att byta en värmepanna i ett hus?

Ja, det får man även i en bostadsrätt.

Jag behöver inte bo i hyresrätt men gör det de närmsta åren för att det är billigt. Så billigt som jag bor nu bor jag inte i en bostadsrätt eller i ett hus. Då kan man spara undan pengar till husköp.

Haha och förklara för mig vilken hyresvärd som står för diskmaskin och tvättmaskin? Eller är det i din fantasi?
Citera
2015-01-06, 13:29
  #15
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Haha och förklara för mig vilken hyresvärd som står för diskmaskin och tvättmaskin? Eller är det i din fantasi?
Finns i de flesta nybyggda HR idag (billigare än att bygga separat tvättstuga) och många andra hyresvärdar erbjuder det mot extra betalning.

Ett exempel här: http://www.boplatssyd.se/nyproduktion/hyllie-boulevard

/T
Citera
2015-01-06, 13:45
  #16
Medlem
Förstår trådstartaren. De är bara inse att många i Sverige är dumma i huvudet helt enkelt. Höll på med en ombildning i en ytterstadförort för cirka 1 års sedan. Vi skulle få köpt lägenheterna för 1 Mkr idag skulle de vara värda 1,7 till 2 Mkr. Mer än hälften var vansinniga och ville bo kvar i sina HR ...

Skulle haft en månadskostnad på typ 5000 kr. Kunde tom bundit räntan på typ 10 år och ändå betala mindre än vad hyran som HR är. Nu kan alla där se fram emot hyreshöjning i år

Jag flyttade orkade inte stå ut med packet. Tyvärr finns de alldeles för mycket slödder i dagens Sverige. De här landet är på väg utför ...
Citera
2015-01-06, 13:47
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Finns i de flesta nybyggda HR idag (billigare än att bygga separat tvättstuga) och många andra hyresvärdar erbjuder det mot extra betalning.

Ett exempel här: http://www.boplatssyd.se/nyproduktion/hyllie-boulevard

/T

Jaha ja men dessa har en hyra på minst 10k
Citera
2015-01-06, 13:48
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Förstår trådstartaren. De är bara inse att många i Sverige är dumma i huvudet helt enkelt. Höll på med en ombildning i en ytterstadförort för cirka 1 års sedan. Vi skulle få köpt lägenheterna för 1 Mkr idag skulle de vara värda 1,7 till 2 Mkr. Mer än hälften var vansinniga och ville bo kvar i sina HR ...
Det var väl inte helt självklarhet att priserna skulle öka? Förr fanns det bostadsrätter som nästan inte kostade något alls. Det hade kunnat bli en miljonförlust om utvecklingen blivit annorlunda.
Citera
2015-01-06, 14:01
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Finns i de flesta nybyggda HR idag (billigare än att bygga separat tvättstuga) och många andra hyresvärdar erbjuder det mot extra betalning.

Ett exempel här: http://www.boplatssyd.se/nyproduktion/hyllie-boulevard

/T

Hyresvärden må stå med tvättmaskin och diskmaskin - men vem tror du det är som i slutändan betalar? Inte tusan får man de gratis iaf kan jag lova.

Jag tackar alla som gör det däremot, ger mig en inkomst och gör att jag har möjlighet att köpa mina bostäder
Citera
2015-01-06, 14:12
  #20
Medlem
Det bygger på att bostadsrätten /villan ökar i värde om det ska vara bättre.Klart slutar hyresrättens hus att gå upp i värde så kommer hyran stegras
Citera
2015-01-06, 14:19
  #21
Medlem
Kosmos.s avatar
Bostadsrätt kan vara en dålig investering med och är en stor risk. Om området du köper i blir mindre attraktivt med tiden(bosätter sig många invandare i närområdet. Stor moske smälls upp osv). Det är i allra högsta grad en stor faktor i dagens läge.

Det hände mig. Jag såg vart det bärde och sålde på förlust. Hade jag sålt idag så hade jag förlorat mycket mer...
Citera
2015-01-06, 14:26
  #22
Medlem
En enkel devis som gäller för allt jag kan komma på:

Ska du ha något länge - köp
Ska du ha något under en kort tid - hyr

Gäller alltifrån skidor till bostäder och bilar.
Citera
2015-01-06, 14:31
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
En enkel devis som gäller för allt jag kan komma på:

Ska du ha något länge - köp
Ska du ha något under en kort tid - hyr

Gäller alltifrån skidor till bostäder och bilar.
Då förutsätts det att priserna är vettiga. Vid dagens bostadsrättspriser kan det ändå vara bättre att hyra, om det är en låg hyra.
Citera
2015-01-06, 14:37
  #24
Medlem
Priserna är vad marknaden säger att de ska vara. Helt enligt de förutsättningar som finns vid varje givet tillfälle.

I slutet av 80-talet ansågs priserna vara hysteriska, och mycket riktigt dök priserna i början av 90-talet. De som av olika anledningar tvingades sälja då hamnade i knipa. Men de var förhållandevis få, eftersom bara de som verkligen var tvungna sålde. Idag är nog de som köpte i slutet av 80-talet ganska nöjda.

Alltså, lång och kort sikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback