Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-06, 12:01
  #1
Medlem
Jag anser att alla som bor i hyresrätt är losers ni kan lika gärna spola ner era pengar i toaletten istället.

- Helt meningslöst att renovera sin hyresrätt, du får aldrig tillbaka din investering och får hyresvärden reda på att du bytt tex köket så har han rätt att höja din hyra för att du själv orsakat en standard höjning, spelar ingen roll att du betalat.

- Du kan se fram emot att bli fattigpensionär du har ingen lägenhet att belåna eller att sälja däremot har din hyra gått upp så mycket att du har problem att betala den.

- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik

- Du har noll inflytande över din boendemiljö och möts ofta av översittartyper och otrevliga fastighetsskötare, service nivå noll.

- Hyresfastigheter är ofta mycket missköta, ingen bryr sig inget engagemang.

- Du kan se fram emot höjd hyra varje år.

Nån som kan förklara varför man skall bo i hyresrätt? Sen kan jag förstå om man är tvingad att bo i hyresrätt av olika anledningar, men ni som inte behöver det varför gör ni det?
Citera
2015-01-06, 12:05
  #2
Medlem
anekis avatar
Detta är väl ingen nyhet för gemene man?
Citera
2015-01-06, 12:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aneki
Detta är väl ingen nyhet för gemene man?

nej men det är ju så många som kämpar mot ombildningar och våra kära sossar har ju satt stopp för ombildningar i stockholm nu. Folk tror ju att sossarna gör dom en tjänst i själva verket sätter dom stopp för den enda chansen många kan få till att äga sitt eget boende. Sossarna/vänsterpartiet och hyresgästföreningen är ju djävulen själv i denna fråga. Är det inte dags att folk kan få stå på egna ben och slippa bo hos pappa staten?
Citera
2015-01-06, 12:11
  #4
Medlem
-Mystics avatar
Den enda fördelen som jag kan se är att om något går sönder så är det bara att ringa hyresvärden. But that's it.
Citera
2015-01-06, 12:13
  #5
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Jag anser att alla som bor i hyresrätt är losers ni kan lika gärna spola ner era pengar i toaletten istället.
Okej, bra.

Citat:
- Helt meningslöst att renovera sin hyresrätt, du får aldrig tillbaka din investering och får hyresvärden reda på att du bytt tex köket så har han rätt att höja din hyra för att du själv orsakat en standard höjning, spelar ingen roll att du betalat.
Ja, det är helt meningslöst att renovera en hyresrätt och därför gör man det inte heller. Att sätta upp en ny tapet eller att måla om en vägg är dock inga problem. Inget som kostar vansinniga pengar och inte någonting man får igen i vare sig bostadsrätt eller hyresrätt.

Citat:
- Du kan se fram emot att bli fattigpensionär du har ingen lägenhet att belåna eller att sälja däremot har din hyra gått upp så mycket att du har problem att betala den.
Detta stämmer ju inte. Men om vi leker med tanken att jag har en bostadsrätt som pensionär - vad händer sedan? Var kommer pengarna ifrån? Ska jag sälja den måste jag först skatta på eventuell vinst och sedan måste jag ju ha någonstans att bo. Du tror väl inte att man som pensionär kan låna massa pengar att spendera på vad man vill?

Citat:
- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik
Detta är sant, man betalar till sin hyresvärd och dennes skulder. Detta är dock inte någonting jag känner att jag har problem med. Annars kan man ju hjälpa sin bank att bli lite rikare genom att betala dyra räntor.

Citat:
- Du har noll inflytande över din boendemiljö och möts ofta av översittartyper och otrevliga fastighetsskötare, service nivå noll.
Jag har aldrig stött på en otrevlig fastighetsskötare eller översittartyper. Eller - en hyresvärd jag hade förut betedde sig som ett rövhål efter att vi hade sagt upp lägenheten - men rent generellt har det aldrig varit några problem. Snarare tvärtom - jag har alltid bemötts trevligt.

Citat:
- Hyresfastigheter är ofta mycket missköta, ingen bryr sig inget engagemang.
Nu vet jag inte var du har bott men det har jag inte stött på. Är saker trasiga ska de lagas. Bara för att man bor i hyresrätt ska man inte tåla vad som helst. Går spisen sönder får man en ny, går diskmaskin, tvättmaskin, kylskåp sönder kommer hyresvärden och sätter in nytt. Inget man behöver betala för till skillnad mot i hus eller bostadsrätt. Vad tror du det kostar att byta en värmepanna i ett hus?

Citat:
- Du kan se fram emot höjd hyra varje år.
Ja, det får man även i en bostadsrätt.

Citat:
Nån som kan förklara varför man skall bo i hyresrätt? Sen kan jag förstå om man är tvingad att bo i hyresrätt av olika anledningar, men ni som inte behöver det varför gör ni det?
Jag behöver inte bo i hyresrätt men gör det de närmsta åren för att det är billigt. Så billigt som jag bor nu bor jag inte i en bostadsrätt eller i ett hus. Då kan man spara undan pengar till husköp.
__________________
Senast redigerad av Pappersvargen 2015-01-06 kl. 12:16.
Citera
2015-01-06, 12:14
  #6
Medlem
Vad är skillnaden med att betala hyra och amorteringsfria lån på längehetsköp? Vilket majoriteten av Svenska lånetagarna gör. Är det i princip inte samma sak? Visst investering av ett lägenhetsköp men för att verkligen gå med långsiktig vinst skall man köpa o sälja fastigheter regelbundet, vilket medelsvensson ej heller gör. Övertyga mig snälla.

Edit: Den hårda sanningen att majoriteten köper istället för hyra, är att de inte finns lägenheter att hyra och ser köpa som enda utvägen till ett eget boende.
Citera
2015-01-06, 12:15
  #7
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Jag anser att alla som bor i hyresrätt är losers ni kan lika gärna spola ner era pengar i toaletten istället.

- Helt meningslöst att renovera sin hyresrätt, du får aldrig tillbaka din investering och får hyresvärden reda på att du bytt tex köket så har han rätt att höja din hyra för att du själv orsakat en standard höjning, spelar ingen roll att du betalat.

- Du kan se fram emot att bli fattigpensionär du har ingen lägenhet att belåna eller att sälja däremot har din hyra gått upp så mycket att du har problem att betala den.

- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik

- Du har noll inflytande över din boendemiljö och möts ofta av översittartyper och otrevliga fastighetsskötare, service nivå noll.

- Hyresfastigheter är ofta mycket missköta, ingen bryr sig inget engagemang.

- Du kan se fram emot höjd hyra varje år.

Nån som kan förklara varför man skall bo i hyresrätt? Sen kan jag förstå om man är tvingad att bo i hyresrätt av olika anledningar, men ni som inte behöver det varför gör ni det?

Korrekt iakttagelse och svaret är nog för de flesta att det kan vara en listig lösning MELLAN två lösningar.
Att konstant bo i en hyresrätt är lika med hål i huvudet. Menvafan, smslån är också stort i Sverige så varför inte att bo i en dyr hyresrätt också.
Det kan också bero på betalningsanmärkningar osv som gör att du inte får låna till fastighet och då är du fast i hyresträsket.
Citera
2015-01-06, 12:19
  #8
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Jag anser att alla som bor i hyresrätt är losers ni kan lika gärna spola ner era pengar i toaletten istället.

- Helt meningslöst att renovera sin hyresrätt, du får aldrig tillbaka din investering och får hyresvärden reda på att du bytt tex köket så har han rätt att höja din hyra för att du själv orsakat en standard höjning, spelar ingen roll att du betalat.

- Du kan se fram emot att bli fattigpensionär du har ingen lägenhet att belåna eller att sälja däremot har din hyra gått upp så mycket att du har problem att betala den.

- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik

- Du har noll inflytande över din boendemiljö och möts ofta av översittartyper och otrevliga fastighetsskötare, service nivå noll.

- Hyresfastigheter är ofta mycket missköta, ingen bryr sig inget engagemang.

- Du kan se fram emot höjd hyra varje år.

Nån som kan förklara varför man skall bo i hyresrätt? Sen kan jag förstå om man är tvingad att bo i hyresrätt av olika anledningar, men ni som inte behöver det varför gör ni det?
Jag anser att alla som skriver han där det ska vara honom är losers.
Citera
2015-01-06, 12:19
  #9
Medlem
kinesarsles avatar
Man kanske inte vill stödja ett system där bankerna har så mycket makt?
Citera
2015-01-06, 12:24
  #10
Medlem
anekis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Man kanske inte vill stödja ett system där bankerna har så mycket makt?

Fast du stödjer ju systemet lika mycket med en hyresrätt. Då är det bara en rikare aktör som har lånet på hela fastigheten och sedan hyr ut lägenheterna.
Citera
2015-01-06, 12:33
  #11
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aneki
Fast du stödjer ju systemet lika mycket med en hyresrätt. Då är det bara en rikare aktör som har lånet på hela fastigheten och sedan hyr ut lägenheterna.
Där har jag inte så mycket val. Bostadspriserna är ju hur som helst helt sjuka.
Citera
2015-01-06, 12:53
  #12
Medlem
TeEsErs avatar
Nu tror jag att du överdriver lite. Att investera i en BR är många gånger en bra affär men inte på något sätt garanterad vinst. Tittar du på många ställen i Sverige är BR inte speciellt dyra och har inte haft någon överdrivet bra värdeutveckling. Tittar du däremot i storstadsområdena så har det i många fall varit en mycket bra investering att köpa BR.

Tittar vi på beståndet av BR i Sverige så har vi oerhört många byggnader byggda 1945-65 och dessa kommer att ha ett stort renoveringsbehov under kommande år och många föreningar kommer att behöva ta upp relativt stora lån för att betala dessa. Många BRF är ju även lossköpta hyresfastigheter med uppdämt renoveringsbehov.

Det finns gott om både avskräckande och uppmuntrande exempel på både HR och BR. Jag jobbar med båda typerna och ska jag vara helt ärlig ser jag de värsta sakerna hos BRF. Det är ju "privat" ägda fastigheter och styrelsen består av boende utan kunskaper om fastighetsförvaltning. Många gånger har man varit dumsnåla och sparat in på underhåll vilket leder till både skador och akuta renoveringar. Det är här man ser de värsta amatörfelen och de sämsta upphandlingarna.

Tittar man på kommersiella fastighetsägare med hyresfastigheter så är de oftast mer erfarna och medvetna om fastigheternas skick och förväntade kostnader; därmed inte sagt att de underhåller byggnaderna på rätt sätt. Finns en del skräckexempel här också och många har bara använt fastigheterna som investeringar som ska säljas vidare.

Sen har vi ju också alla dessa bostadsrättsföreningar som är med i HSB. Det är en kvarleva från förr när Domus, HSB och ABF var det enda man kunde lita på. Så sjukt mycket pengar det har gått iväg till HSB i onödan. Det är ineffektivt och dåligt spenderade pengar att förvalta en BRF där. Tiden har helt sprungit ifrån HSB och den största anledningen till att fler inte lämnar dem är det bristande engagemanget hos många bostadsrättsföreningsstyrelser som inte vill/kan/orkar ändra på något som ändå fungerar någorlunda.

- Helt meningslöst att renovera sin hyresrätt, du får aldrig tillbaka din investering och får hyresvärden reda på att du bytt tex köket så har han rätt att höja din hyra för att du själv orsakat en standard höjning, spelar ingen roll att du betalat.
Vem renoverar köket själv i en hyresrätt? Du har inte ens rätt att byta kök i en BR, det är inte ditt kök. Lackar du om en hyrbil också?

- Du kan se fram emot att bli fattigpensionär du har ingen lägenhet att belåna eller att sälja däremot har din hyra gått upp så mycket att du har problem att betala den.
Hur mycket kontroll har du över din månadsavgift i din bostadsrätt? Din hyra i HR förhandlas fram mellan fastighetsägare och de boendes representant (oftast Hyresgästföreningen). Avgiften i en BRF sätts helt och hållet av styrelsen. Vill de höja avgiften 25% behöver de bara ha ett möte.
Idag har vi oroväckande många BR-innehavare som inte kan belåna sina lägenheter mer och vi har nog sedan länge sedan passerat eran då folk kunde betala av sina lån helt och hållet.


- Varje månad betalar du på din hyresvärds räntor och amorteringar, det är väl kul att betala din hyresvärds amorteringar och göra han rik
Om föreningen har lån är du med och betalar amorteringen på dessa via månadsavgiften (dock avdragsgillt vid försäljning eftersom det räknas som kapitaltillskott). Förhoppningsvis är månadsavgiften tillräckligt hög så att föreningen även lägger undan pengar till framtida underhåll.

- Du har noll inflytande över din boendemiljö och möts ofta av översittartyper och otrevliga fastighetsskötare, service nivå noll.
Hur mycket inflytande har du utanför lägenhetens väggar i en BR? Läcker din kökskran i en BR får du fixa detta själv. I en hyresgäst ordnar en fastighetsskötare detta.

- Hyresfastigheter är ofta mycket missköta, ingen bryr sig inget engagemang.
Jag jobbar med fastigheter och det finns gott om snåla/misskötta bostadsrättsfastigheter också. De sköts ju av en styrelse bestående av frivilliga boende. Ofta har ingen av dem har någon kunskap om hur fastigheter ska skötas. Vad för garantier har du att de inte bara snålar på underhållet och tycker att de är duktiga som lägger ut så lite pengar som möjligt för att hålla avgiften nere?

Idag är det extremt svårt att få folk att engagera sig i bostadsrättsföreningar (många unga har ingen aning om skillnaden mellan BR och HR och hyra vs avgift) och inom 10 år räknar jag kallt med att de flesta BRF-styrelser till stor del består av inhyrda förvaltare. Inhyrda förvaltare på detta sättet kommer att bli dyrt eftersom de dels kostar per timme men även tar "rätt" beslut och inte snålar på underhållet. En inhyrd förvaltare vill ju naturligtvis att det ska göras så mycket som möjligt med fastigheterna eftersom de då kan projektleda och tjäna ännu mer.


- Du kan se fram emot höjd hyra varje år.

Det gör du sannolikt i en BR också om de lägger undan pengar för framtida underhåll och investeringar. Vissa BRF har dock lokaler som de hyr ut och det kan vara en välkommen intäkt för föreningen och bidra till att hålla avgifterna nere. Tänk då bara på vem det är som förhandlar fram kontrakten på lokalerna och säkerställer att lokalhyrorna hålls på en optimal nivå. Är det föreningens styrelse eller någon som jobbar professionellt med fastigheter/lokaler? Det är många miljoner per år som försvinner pga dåligt förhandlade hyresavtal i BRF'er

Det finns som sagt både för- och nackdelar med både BR och HR. För många finns det idag en finansiell tröskel för att köpa en BR (15% kontantinsats) och var och en får välja själv.

Samtidigt kan vi ju leka med tanken på att hyressättningen släpps fri och skatte- och räntelagstiftningen ändras så att det blir lönsamt att bygga hyresfastigheter igen samtidigt som räntan lägger sig på normala 4-5%. Då lär det byggas bra mycket mer HR än idag. Hur skulle BR-marknaden må av detta? Det kanske inte skulle bli några större sättningar i marknaden men prisutvecklingen skulle nog stanna av.

/T
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback