2015-01-05, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Om man vill få tag i en orginalutgåva kommer de att finnas kvar inom överskådlig framtid; bibliotek ger dessutom tillgång till dem gratis.
Vi snackar inte om någon handskrift från 1400-talet direkt.
Inga giftskåp, inga bokbål.

Konformistisk är man då man håller med om allt som är normen, vilket jag absolut inte gör.
Det är bara det att jag själv sett hur benämningen neger gör svarta ledsna under min uppväxt på 70-talet.

Om man ska vara nogräknad, så var det väl i USA de blev ledsna av ordet nigger, vilket ironiskt nog faktiskt har samma uttal som det latinska ursprungsordet. Piper nigrum=svartpeppar
Citera
2015-01-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Om man klippte bort scener från filmer där man yttrade orden, och om man ändrade låttexter så skulle jag reagera ja.

Ändå var det du som sa att de på Så ska det låta har teleprompter där de tävlande ser texten. Alltså har någon högre upp ändrat texten. Och så censurerade man bort "negerkung" från Pippi Långstrump. Det är att förneka att ordet "neger" en gång varit neutralt.
Jag har aldrig snackat om någon teleprompter.
Man förnekar knappast att ett ord en gång varit neutralt genom att inte använda det idag; detta var det märkligaste jag läst på en lång stund.
Citera
2015-01-05, 23:52
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
vad tänker du när du ser ordet neger? Jag tänker på en svart människa från Afrika.
Jag tänkte så förr. Idag tänker jag på det som ett nedsättande ord om svarta människor.
Citera
2015-01-05, 23:53
Medlem
Citat:
Du svarade inte på min fråga men jag antar att du tänker på rasism när du hör det speciella ordet. Varför tänker du på rasism?
Jag tänker på det eftersom jag hört svarta säga att de känner sig kränkta av detta ordet.
Edit:
Och detta var på 70-talet.
Citera
2015-01-05, 23:53
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Om man klippte bort scener från filmer där man yttrade orden, och om man ändrade låttexter så skulle jag reagera ja.
Tycker du det är fel när man översätter låttexter?
Citera
2015-01-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om man ska vara nogräknad, så var det väl i USA de blev ledsna av ordet nigger, vilket ironiskt nog faktiskt har samma uttal som det latinska ursprungsordet. Piper nigrum=svartpeppar

Hej på dig igen.
Faktum är att det gäller bägge formerna av ordet.
I officiella papper i USA används ordet black oftast numera, vilket ironiskt nog gör vissa äldre svarta förvirrade eftersom de är vana att bli betraktade och betraktar sig själva som negro.
Citera
2015-01-06, 00:02
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jag har aldrig snackat om någon teleprompter.
Man förnekar knappast att ett ord en gång varit neutralt genom att inte använda det idag; detta var det märkligaste jag läst på en lång stund.
Jag tror det var du, men det inlägget är raderat nu så jag kan inte kolla.

Det är skillnad på att inte använda ordet och att censurera ordet.
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Tycker du det är fel när man översätter låttexter?
Om man skulle framföra t.ex. I will always love you på svenska utan vidare förklaring så skulle jag nog tycka det var ganska löjligt. Störtlöjligt rent av.
Citera
2015-01-06, 00:04
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
kan du utveckla det lite mer i detalj?
För att ordet mörkhyad har en helt annan klang. Det spelar inte så stor roll vad jag personligen tycker om ordet. Neger är inte motsvarigheten till vit. En bättre motsvarighet är blekansikte. Det tar jag visserligen inte illa upp av, men jag hade nog gjort det om det var ett vedertaget begrepp där jag var i minoritet.
Citera
2015-01-06, 00:07
Medlem
Citat:
Jag tror det var du, men det inlägget är raderat nu så jag kan inte kolla.

Det är skillnad på att inte använda ordet och att censurera ordet.

Om man skulle framföra t.ex. I will always love you på svenska utan vidare förklaring så skulle jag nog tycka det var ganska löjligt. Störtlöjligt rent av.
Exakt, det är därför det inte är censur. Bra att du kommit fram till det.

Genom att anklaga folk för censur så lättvindigt förlorar ordet censur sin mening och detta är en farlig väg att gå.
Citera
2015-01-06, 00:08
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Böcker?
Citera
2015-01-06, 00:11
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag tänkte så förr. Idag tänker jag på det som ett nedsättande ord om svarta människor.
Vad finns det i ordet som är nedsättande? Vad tänker du på? Min fråga är ärlig och jag är nyfiken på vad saker beror på. Nedsättande är att kalla nån hora för det är nån som säljer sig och det är inte fint. Så vad är det nedsättande men N-ordet ?
Citera
2015-01-06, 00:17
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Vad finns det i ordet som är nedsättande? Vad tänker du på? Min fråga är ärlig och jag är nyfiken på vad saker beror på. Nedsättande är att kalla nån hora för det är nån som säljer sig och det är inte fint. Så vad är det nedsättande men N-ordet ?
Det är inte riktigt upp till mig att avgöra. Ords betydelse avgörs av hur de används och uppfattas.

Men för att spekulera lite i varför det betraktas negativt. De äldre i vårt samhället menade säkert inget negativt när de sade neger, men det är fortfarande ett namn som gavs till en grupp, och när man började säga neger betraktades denna grupp i bästa fall som en andra klassens människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in