Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-05, 14:55
  #121
Medlem
secondhandhoras avatar
Kan det vara så att han/de fått tex. kredit på att köpa in ~100 st truckar, för 40-50 miljoner? Och kanske endel annat också? Betalat handpenning och tagit resten och dragit? Alt. genomfört köp utan att betala, sålt billigt vidare lite snabbt och tagit pengarna från båda hållen och stuckit.

Frågan är varför han/de gått så långt med att "anställa" så många och få det att framstå som så trovärdigt som möjligt? Kan man får kredit för tex. lönekostnader och sticka med det också?
Citera
2015-01-05, 14:57
  #122
Medlem
SpecialEditions avatar
Tror GM sitter på en strand i Thailand just nu och skrattar sig harmynt.
Citera
2015-01-05, 14:58
  #123
Medlem
Atrocituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Riktigt märklig situation. Måste ju röra sig om att GM haft en akut skuld som behövt betalas av, även om upplägget verkar ganska genomtänkt så har det ju inte lagt någon kraft alls på att sopa igen spåren efter sig som det verkar. Om det inte är så att GM är någon annan som använt sig av personen som pekas ut för gärningen, som bulvan eller liknande.
Eller så är det en trollning, eller en aktion med politiska förtecken, men det är även här märkligt hur man isåfall tar så mycket tid i anspråk och ändå inte ser till att säkra sin anonymitet.

Tycker ändå det låter ganska märkligt hur man kunnat lura 100-130 personer att tro att ett stort centrallager ska öppnas i Växjö och, med ganska kort varsel, tar man in så pass många och man är dessutom beredda att erbjuda samtliga en utbildning...
Detta gör man dessutom utan några seriösa annonser utan man låter informationen om att man anställer sprida sig via ryktesvägen.....
Om samtliga som lurats vara arbetslösa och nyligen klara med gymnasiestudierna, och alltså saknade erfarenhet om hur det i vanliga fall går till, så kanske.
Men att folk som suttit på fasta anställningar skulle säga upp dessa för att ta det här erbjudandet, där informationen om detsamma enbart kommit från en person och sedan spridit sig via ryktesvägen, utan annonser, utan information från företaget som man verkar ha påstått att det skulle handla om osv..
Allt detta sammantaget gör att det får betraktas som ytterst märkligt att det ens har gått att genomföra.

Nja. Du måste ha med i beräkningarna att de som gått på den här bluffen förmodligen varit dem som varit i stort behov utav ett jobb/pengar. I sin desperation blir man ofta naiv. Lite som människor som ringer in till spågummor och söker vägledning och svar, ingen skeptiker eller non-believer ringer väl till dem och betalar dyra pengar? Offren finns, och de kan nog lätt värvas genom ryktesvägen. 9/10 har förmodligen tackat nej till det här jobbet också.
Citera
2015-01-05, 14:58
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secondhandhora
Kan det vara så att han/de fått tex. kredit på att köpa in ~100 st truckar, för 40-50 miljoner? Och kanske endel annat också? Betalat handpenning och tagit resten och dragit? Alt. genomfört köp utan att betala, sålt billigt vidare lite snabbt och tagit pengarna från båda hållen och stuckit.

Frågan är varför han/de gått så långt med att "anställa" så många och få det att framstå som så trovärdigt som möjligt? Kan man får kredit för tex. lönekostnader och sticka med det också?

Kan du visa något bra avtal för banken så brukar dom inte vara knepiga på att låna ut pengar, 130 anställda kan ju faktiskt rendera ett hyfsat lån.......
Citera
2015-01-05, 15:01
  #125
Medlem
wheelintheskys avatar
Vore ju intressant om de kunde skriva lite mer i tidningarna om den där truckutbildningen alla gick på.

Att anordna en utbildning med både teori och truckkörning för 130 pers är ju fan inte helt enkelt med allt vad det innebär; lokal, truckar, utbildningsmaterial osv. Kräver ju lite planering för att ro det i hamn
Citera
2015-01-05, 15:01
  #126
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Alltså om varje person betalat 10 000 blir det bara dryga millen, för flera månaders jobb, sedan alla omkostnader. Antingen psyksjuk eller så ligger det mer pengar bakom
Absolut kan det ligga mer pengar bakom men jag tror inte att det tar ett par månader att genomföra det här, max 1 om man är lite vass. Sen blir det skön utlandssemester i ett par år.
Citera
2015-01-05, 15:04
  #127
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Hur har han annonserat om jobben då? Facebook?

Via kontakter står det att dom fått nys om jobben och folk har sagt upp sig sedan lång tid tillbaka och fått truckutbildningar?

Min fråga kvarstår vem eller vilka har bekostat truckutbildningen? För inte betalar man som arbetssökande det själv om man inte har något truckkort?
Ställer mig fortfarande frågande till hur man kan köpa att ett så pass stort företag som söker så pass många skulle göra det genom "djungeltelegrafen". Och sitter man på en fasst anställning så skulle man väl inte säga upp den bara för en sådan sak?
Enbart lite bakgrundskoll borde lett till att man sett att det var oseriöst. NetOnNet stod det att man påstått sig vara ifrån, då hade ju en snabb koll med NetOnNet bekräftat att de inte skulle bygga ett lager på aktuell plats. Och om man nu får ett jobberbjudande från "NetOnNet", funderar man då inte på varför det inte kommer direkt från dem utan från en enskild person som sitter på en mindre enskild firma?
Citera
2015-01-05, 15:05
  #128
Medlem
Är väl inte obekant att människor som är arbetslösa ska söka de dolda jobben, hitta jobb genom kontakter, jobb som inte annonseras ut...så inte så konstigt att massor av människor verkligen trodde att de fått ett nytt jobb dessutom med högre lön än vad de hade på företagen de sa upp sig ifrån.
Citera
2015-01-05, 15:06
  #129
Medlem
[quote=Hedobald.Braxen|51750720]Bolaget i Dalarna är ett s k lagerbolag, dvs ett AB som man köper färdigt och bara byter namn på. Kan tyda på att han har tänkt att starta ett AB, men ännu inte fått det överlåtet på sig, men ändå använt org numret.

Företag
Organisationsnummer:
556974-7578
Företagsnamn:
Grundslutet Kruståtel AB
Företagsform:
Aktiebolag
Ärende
Ärendenummer:
466000/14
Ärendet kom in:
2014-12-11
Avgift:
1 000 sek
Inbetald avgift:
0 sek
Rubricering:
Likvidationsärende
Frivillig
Ärendets status:
Handläggning startad
Meddelanden
-
Nr 1 2014-12-29
Kod 139
För att vi ska kunna utse den likvidator ni föreslagit krävs att
ni skickar in ett intyg från bolagets revisor som visar att
bolagets egna kapital uppgår till minst hälften av det registrerade
registrerade aktiekapitalet. Om det egna kapitalet är förbrukat
till mer än hälften kan endast en advokat med erfarenhet från
konkursförvaltning eller annan jämförbar erfarenhet utses.
Senaste svarsdag: 2015-01-12
Citera
2015-01-05, 15:06
  #130
Medlem
det skulle inte kunna vara ett bedrägeri för att komma över folks uppgifter då på kontrakten finns ju exempelvis en autentisk underskrift vilken borde kunna redigeras in i olika dokument mm
Citera
2015-01-05, 15:08
  #131
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Nja. Du måste ha med i beräkningarna att de som gått på den här bluffen förmodligen varit dem som varit i stort behov utav ett jobb/pengar. I sin desperation blir man ofta naiv. Lite som människor som ringer in till spågummor och söker vägledning och svar, ingen skeptiker eller non-believer ringer väl till dem och betalar dyra pengar? Offren finns, och de kan nog lätt värvas genom ryktesvägen. 9/10 har förmodligen tackat nej till det här jobbet också.
Jo, men som jag skrev så hade jag köpt det om det bara rört sig om folk som varit arbetslösa länge eller precis tagit studenten, alltså folk som varit desperata efter jobb och/eller helt oerfarna angående hur det går till på arbetsmarknaden.

När det däremot rör sig om folk som redan suttit på fasta anställningar, som trott så mycket på detta att de sagt upp sig från dem, då börjar det bli fishy. Som jag skrev i mitt förra inlägg borde en korta stund research via Google visa att detta inte var seriöst någonstans.. Och ändå så sväljer idén rakt av, utan att tänka sig för?
Citera
2015-01-05, 15:10
  #132
Medlem
lrad070142s avatar
Var finns alla grävande journalister - dog alla seriösa journalister (förutom Janne Josefsson och hans medarbetare på "Uppdrag Granskning") 1980-1990? Det här borde gå att nysta upp hur lätt som helst för folk med vana, erfarenhet och kontakter. Vissa intervjuer är ju helt debila: "Är du besviken? (ja, vad fan tror dumskallen/journalisten? - "Nej då, jag är *jättenöjd* - jag sa upp mig från mitt förra jobb och nu har jag inget jobb alls!"). "Känner du dig lurad? Jag kan ha missat något, men inte hört någon s.k. "journalist" ställa frågan "fick du, i samband med anställningen, betala någon sorts avgift?".

Om det här bara är en "scam" för att lura arbetslösa, och skratta åt att "de dumma jävlarna gick på det!", så har jag många kreativa förslag på hur man kan "skoja lite tillbaka". Inget av mina tänkbara förslag involverar våld, eller faller under övrigt allmänt åtal. SKV brukar t.ex. göra jobbet rätt bra, om man bara pekar dem i rätt riktning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback