Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-07, 16:29
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Absolut. Däremot bör man inte ha för höga förväntningar i nuläget, om man inte verkligen gillar chrome-apps.

http://chromeos.hexxeh.net/ är vad jag använt när jag känt för att testa senaste utgåvan.


Tack för länken, får se om jag gör det då. Känns ju som ett ganska annorlunda os med tanke på att man styr så mycket ifrån webbläsaren.
Citera
2013-04-11, 14:13
  #278
Medlem
Har lite frågor jag gärna vill få svar på. Kör det mesta i molnet i Googles tjänster redan idag varför jag tror att en Chromebook skulle passa mig. Skapade den här tråden: https://www.flashback.org/t2119858 där jag efterlyser en dator (Windows 8) med bra batteritid, helst utan CD-läsare och utan HDD (alltså enbart SSD), gärna 3G-stöd och så vidare. Saker som jag vet att Chromebooks passar rätt väl in på, speciellt Samsungs dator som släpptes i Sverige i dagarna.

-SSD är enbart på 16 GB, kan man välja vad som lagras där? Vissa specifika saker från Drive eller är det bara ens OS som finns där? Vill ju ha viss offlineförmåga.
-Vet att torrentstöd finns för Chrome (och antagligen även Chromebook), https://chrome.google.com/webstore/d...aaikgdih?hl=en. Kan man ladda ned direkt till Drive?
-Bör jag beställa den från Amazon som vissa verkar göra eller blir det krångligt jämfört med Elgigantens onlineshop?
-Finns det appar som kan öppna Word-dokument? Alla nya dokument jag skriver gör jag i Google Docs men har lite gamla skolarbeten i Drive som jag ibland vill läsa. REDIGERING av Office-grejer behövs alltså INTE, bara visning.
-zipfiler?
-Mediaspelare, typ vlc? Om jag vill streama filmer i nätverket, hur fungerar det? Har även en del .amr-ljudfiler, går dem att öppna?
-Musik: När Google Music kommer till Sverige lägger jag givetvis upp musiken där men fram tills dess, finns det bra mediaspelare som kan spela musik? Gärna offlinelagring?
-Av dessa 16 GB SSD, hur mycket tar OS upp?
-Spotify Web Player finns ju, borde gå att använda i Chrome OS? Antar att det bara är vanlig Flash eller Java som används för webbsidan.
Citera
2013-04-19, 20:30
  #279
Medlem
konstapels avatar
Rent spontant känns Chromebook (och det mesta som kommer från Google) som billigt och mycket begränsat skräp som prånglas ut till underpris till massorna enbart för att öka Googles reklamintäkter. Google gör förlust på sina egna maskiner, bara det säger det mesta. Man vill att så många som möjligt börjar använda dem och kalkylerar därför med en initial förlust på försäljningen som man tar igen med råge på reklam.

Vill man ha kapabla plattor så rekommenderar jag iPad eller W8-plattor (från Microsoft eller Asus). På bärbara sidan MBA eller Asus Zenbook.
__________________
Senast redigerad av konstapel 2013-04-19 kl. 20:33.
Citera
2013-05-05, 08:29
  #280
Medlem
SMKs avatar
Skulle det vara möjligt att installera google chrome os på en ipad?
Citera
2013-05-05, 13:21
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Skulle det vara möjligt att installera google chrome os på en ipad?
Inte för att jag vet säkert...

Men det är problem hårdvarumässigt bara att lägga in det på en vanlig dator. Ipad har dessutom pekskärm vilket OS:et såvitt jag förstår inte har stöd för, med undantag för Pixel hur de nu ordnat upp det utan för mycket arbete?
Citera
2013-05-05, 13:31
  #282
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Inte för att jag vet säkert...

Men det är problem hårdvarumässigt bara att lägga in det på en vanlig dator. Ipad har dessutom pekskärm vilket OS:et såvitt jag förstår inte har stöd för, med undantag för Pixel hur de nu ordnat upp det utan för mycket arbete?


Skulle vara fräckt om det gick! Jag har hittat en ipad på bussen som nån dum jävel glömt där och jag vet inte riktigt vad jag ska använda den till. Vore fräckt om man kunde blåsa in nåt annat OS på den och retas med alla appletöntar.
Citera
2014-11-30, 20:31
  #283
Medlem
Verkar vara ArnoldTheBat som tagit över att släppa Chromium OS.
http://arnoldthebat.co.uk/wordpress/
Funkar finfint på den PC jag prövat på. Får dock inte igång flash, någon som har lyckats? Har sett på de script som finns ute, men ingenting som fungerar.
Citera
2014-12-30, 04:37
  #284
Medlem
Alltså det var ett tag sedan jag testade olika utgåvor av Chromium OS och jag blev rejält besviken bla saknades det ljud,
+ Flera funktionsknappar på HP laptopar funkar inte ihop med Chromium OS
+ Ett helsike att få igång wireless, fick köra mest med kabel istället
+ Långsam uppdatering av systemet, och om den stannar mitt i nedladdning den bara hänger sig
+ Knepigt att ladda in VLC, lyckades inte det så kunde man inte spela upp vissa mediaformat
+ Ibland kunde man inte ladda in Firefox
+ Säkerheten verkar tveksam, trojaner o virus o annat skit kan teoretiskt ta sig in OS-et/Webbläsaren

Tycker att Chromium OS är ett uselt försök till ett OS, då är standard-Linuxarna som finns bra mycket bättre. Känns som att Chromium OS är ett vingklippt operativsystem

Att kalla Chromium OS för ett operativsystem är klart överdrivet.

Nu har jag inte prövat de senare utgåvorna av OS-et, men som jag känner det så är det en helt onödig produkt, men men den kan ju finna sin egen nisch så småningom - Vem vet ?
Citera
2014-12-31, 01:15
  #285
Medlem
_ZoutHs avatar
Rätta mig om jag har fel men finns det någon version av Chromium OS idag som ens liknar det Chrome OS som Google utvecklar och som skeppas med Chromebooks? Har ingen koll på hur öppet Chrome OS är jämfört med t.ex. Android där det finns massor av ROMs. Vet att det är en linuxkärna i botten men Chrome OS använder t.ex. inte X11 eller Wayland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback