2014-12-31, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Såklart att kön uppstår vid sammanflätningen. Ett barn kan räkna ut att när två filer med bilar ska få plats i en fil blir det viss köbildning. Har man någorlunda förmåga att köra bil går sammanflätningen lika smidigt oavsett var den sker, det är säkerligen här du får problem.

I vissa situationer är jag benägen att hålla med dig. När trafiken flyter både före och efter sammanflätningen kan det vara smidigare att gå samman tidigt. Dock upplevde jag omtalade frustration gällande vid redan befintlig köbildning där "duktiga" människor ska börja köa i högerfilen direkt istället för att använda bägge filer tills det att de går ihop.

För övrigt anser jag att man ska ha överseende med andra människors beteende i trafiken istället för att sitta och svära i högerfilen. De kanske är på väg till BB, vad vet man.

Tack! I mitt fall som jag störde mig på senast så skulle jag förbi kön, för att blinka mig av på en avfart innan filerna gick ihop. Med det gick inte. En obstinat hobbypolis såg till att jag fick stå still med alla andra i typ 30 minuter i stället för att åka fram till min avfart på 30 sekunder och lämna vägen. Hoppas hobbypolisen blev gladare av att denne förstörde min kväll. Sådana hetlevrade impulsstyrda människor som inte kan tänka utanför sin egen låsta tankebana ger jag inte mycket för. Snubben var i 45-års åldern och körde mörk firmaägd V70 och var således inte tjej. Hela denna hjältes familj satt i bilen.

Summan är precis som elmheden säger; ni har ingen aning om vad den som kör i andra bilen har för skäl. Om detta skulle vara en idiot, så vad är det som blir bättre av att bete sig som en äkta praktidiot själv? Misstänker att det är samma typ av människor som försvårar omkörningar och gör de osäkra.

När detta händer mig att någon kör förbi så tänker jag kort och gott att den möjliga sekunden jag tappar på det har jag råd med. Har jag riktigt brottom så gör jag likadant själv.
Citera
2014-12-31, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
I snöoväder irriterar jag mig starkt på dem som inte utnyttjar vägens fulla bredd. DVS gör om tvåfiliga delen av 2+1 till enfilig genom att låta det uppkörda spåret krypa mot mitten. Ännu värre när mitten skall gränslas på små landsvägar så att det bara blir tre uppkörda hjulspår och man pulsar i nysnön vid möte.

Haha, ja detta har jag undrat i alla år. Varför kan man bara använda 70% av vägbredden så fort det kommer snö på den? Varför klarar folk inte att hålla högerkanten i vänsterkurvor? Många bilförare måste vara fruktansvärt osäkra på läget och sin bil bredd.
Citera
2014-12-31, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
Om det är en 2+1-väg och det går grymt sakta i högerfilen. Då är det ju ganska sniket att ge sig ut i vänsterfilen och tränga in sig längre fram. Kön går ju inte fortare för att två filer används. Allt mynnar ju ändå ut i en fil (högerfilen).

Sorry, har aldrig köat på landsväg, så det har jag aldrig behövt ta ställning till. Min synpunkt gällde när tvåfilig väg blir enfilig, hur man ska göra vid 2+1 väg får jag klura på då. Sannolikt tar jag vänsterfilen då med, för förr eller senare gör i alla fall någon annan det, och jag kan knappast bli sur för att denne då använder de medel som står till buds.
Citera
2014-12-31, 01:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Summan är precis som elmheden säger; ni har ingen aning om vad den som kör i andra bilen har för skäl. Om detta skulle vara en idiot, så vad är det som blir bättre av att bete sig som en äkta praktidiot själv? Misstänker att det är samma typ av människor som försvårar omkörningar och gör de osäkra.

Det där är ett fullständigt nonsensargument. 99,9 % av förare som kör som idioter gör det för att de är idioter. Om det finns en satans massa idioter i vänsterfilen så finns det säkert en satans massa idioter i högerfilen också. Du talar för döva öron med andra ord. Idioter tar inte argument, särskilt inte om det är en ömsesidig kamp mellan två idioter.

Förare med ett aggressivt och utmanande körsätt ställer till med allvarligare olyckor än förare med ett passivt och avvisande körsätt.
Citera
2014-12-31, 01:14
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Sorry, har aldrig köat på landsväg, så det har jag aldrig behövt ta ställning till. Min synpunkt gällde när tvåfilig väg blir enfilig, hur man ska göra vid 2+1 väg
Det är i stort sett samma sak.
Citera
2014-12-31, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Dessa jävla 2+1 vägar som förekommer rätt frekvent som ett av de stora irritationsmomenten i trafiken måste ju vara en av trafiksveriges dummaste påhitt?!. Det kanske fyllde ett syfte och funktion när de byggdes och vid ritbordet var det säkert en genial idé. Men så här i efterhand kan ju knappast den eller dem som kom på det tycka att det är en optimal trafiklösning?. Vägen gör inget mer än ställer till det för trafikanterna , ökar olycksrisken och stressen. Så varför fortsätter man med dem. Är det pengar med i bilden eller? man sparar på slantarna tack vare att mindre väg behöver läggas eller vad fan är problemet.

För att mitträcke minskar risken för frontalkrock avsevärt. Att risken för lite plåtskador ökar ses som av lite mindre betydelse.
Citera
2014-12-31, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torpederna
grejjen e att du är en sån som ligger i den tomma filen enda fram o tror att alla ska släppa dig. jag släpper ingen jävla idoter.

Hoppas att du någon gång blockar en civil polisbil. I större städer finns det inte sällan 2+1 vägar mellan korsningar. Finns då en poäng att trycka ihop trafiken i två filer istället för en jättelång kö i högerfilen. Om alla låg och tryckte i högerfilen skulle kön sträcka sig in i korsningarna. Ser inte poängen med att lämna ett körfällt helt tomt. Det kan ju inte vara så svårt att lära sig det här.
Citera
2014-12-31, 11:41
Moderator
tobess avatar
-Alla de som sitter och kör med obefintligt säkerhetsavstånd. Har under det senaste året blivit påkörd två (2!) gånger för att den bakom inte haft tillräckligt med avstånd. Första gången på motorväg, den bilen gick till skroten.
-Alla de som inte uppfattat att vänsterfilen är till för omkörning såvida det inte är trafikstockning. Värst är utan tvekan de som sitter och kör parallelt med en annan bil på en för övrigt tom väg för att säkertställa att ingen ska kunna köra om
-Alla de som skiter blankt i att det är en kö för att svänga och istället forsätter i filen bredvid som man bara får köra rakt fram i, för att sedan just före korsningen slå på blinkers (med god tur) och tvinga sig in i filen som får svänga
-Alla de som kategoriskt vägrar att låta någon byta fil, trots att man i god tid börjar blinka. Så satans bråttom kan man ALDRIG ha det att man inte kan släppa in en bil att svänga in i filen.

Dessa får mig att se rött, speciellt den första då det är direkt farligt.

Sen kan jag inte låta mig förundras över alla de som blir lika förvånade varje gång det kommer lite snö, med en mängd utkörningar, plåtskador och annat som resultat. För att inte tala om de som svingar åt den andra extremen och sitter och kör 50 på 80-väg bara för att det kommit lite snö. Lägg på ett par ordentliga vinterdäck eller stanna hemma för f-n.

Verkar som att det är en regel utan undatag att desto större stad, desto större fittor finns det i trafiken.
Citera
2014-12-31, 12:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Haha, ja detta har jag undrat i alla år. Varför kan man bara använda 70% av vägbredden så fort det kommer snö på den? Varför klarar folk inte att hålla högerkanten i vänsterkurvor? Många bilförare måste vara fruktansvärt osäkra på läget och sin bil bredd.
Därför att bilar blir ungefär 50% bredare om det är snö på marken. Tror du mig inte så är det är bara att kolla vid närmaste större parkering hur stora luckor det blir mellan bilarna när det är snö.
Citera
2014-12-31, 22:06
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Därför att bilar blir ungefär 50% bredare om det är snö på marken. Tror du mig inte så är det är bara att kolla vid närmaste större parkering hur stora luckor det blir mellan bilarna när det är snö.

Va? Ironi? vad menar du?
en 2 meter bred bil blir 3 meter när det är snö?
Känns jobbigt att inte förstå dig
Citera
2014-12-31, 22:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Va? Ironi? vad menar du?
en 2 meter bred bil blir 3 meter när det är snö?
Känns jobbigt att inte förstå dig
Ja, det var ironi. Det verkar som att folk i allmänhet har svårt att bedöma sitt fordons bredd när snön täcker markeringarna på vägar och parkeringsplatser.
Citera
2015-01-01, 02:36
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
För att mitträcke minskar risken för frontalkrock avsevärt. Att risken för lite plåtskador ökar ses som av lite mindre betydelse.

Jo såklart men det finns mitträcken på 2+1 vägar så då kunde man ju lika gärna göra 2+2 istället med samma mitträcke/vajer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in