• 1
  • 2
2014-12-26, 21:56
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article20077195.

"I ”Hair” sjunger skådespelarna att de har begär efter en godbit med chokladsmak.
SVT översatte med att de var sugna på en läcker n****kyss.
– Jag bara skrek ”vad fan!”, säger Maja Arnet, 23, en av tittarna som reagerade."

Översättningen är från 1980. Är detta verkligen något att uppröras över?
Senast redigerad av Knullkungen 2014-12-26 kl. 22:09.
Citera
2014-12-26, 22:01
Medlem
sommarlovs avatar
Nej det är inget att reagera på.

Negerkyss i detta sammanhang kan betyda både en liten chokladpralin eller en kyss av en sub-sahara-individ.

I mitt fantasiland får bara berörda reagera på påhittad rasist...
Citera
2014-12-26, 22:02
Medlem
Olga-Reets avatar
Nej, det ar inget att upproras over. Eller jo, man kan upproras over den stenkorkade Maja Arnets historieloshet, man borde nog veta att denna sotsak hette just negerkyss forr i tiden. I forlangningen kan man upproras over 68-idioternas ideer om skolan, dar "fakta och artal star i vagen for forstaelse", som lagt grunden for sadana har intelligensbefriade personers existens.

Och andra din rubrik. Pa flashback heter det Neger.
Citera
2014-12-26, 22:02
Medlem
Senapstjuvens avatar
Nej, men det har väl aldrig stoppat idioterna vi kallar medborgare från att bli oproportionerligt upprörda och ringa Aftonbladet.
Citera
2014-12-26, 22:17
Medlem
Länken funkade inte för mig?
Visst är det den där goda vita plattan med lite chocklad på vi pratar om? Historiskt var det en negerkyss, men det blev mintkyss? Tycker det namnet blev bra, minten var det godaste men toppat med lite choklad så blev det fantastico!

Var står vi nu? Jag minns att jag i en affär en gång sa till en kille från Mellanöstern att jag såg en så fin negress.
Han sa Hysch! Så får du inte säga!
Jag sa; Det var en jättevacker negress, jag menar inget illa med det!

Hur ligger landet? När jag säger Vilken fin negress!
Tar nån illa upp? Jag frågar uppriktigt för när jag säger så,
så menar jag vilken vacker svart tjej!

Ska jag fortsätta med det eller sluta? Vad säger panelen / ?

Nu när jag redigerat så syns inte ändringarna, varför?

Blir man direktmodererad här? NU syns det. Känns som jag har nån över mig som ändrar som det behagas, not nice.
Senast redigerad av Temporary84 2014-12-26 kl. 22:24.
Citera
2014-12-26, 22:22
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article20077195.

"I ”Hair” sjunger skådespelarna att de har begär efter en godbit med chokladsmak.
SVT översatte med att de var sugna på en läcker n****kyss.
– Jag bara skrek ”vad fan!”, säger Maja Arnet, 23, en av tittarna som reagerade."

Översättningen är från 1980. Är detta verkligen något att uppröras över?

Vem tusan är "Maja" som sitter och blir upprörd? Om det inte stör någon som är svart (som skulle kunna kallas "neger") så finns där inget problem. Tycker det är ganska irriterande med individer som blir kränkta åt andra.
Citera
2014-12-26, 22:26
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Vem tusan är "Maja" som sitter och blir upprörd? Om det inte stör någon som är svart (som skulle kunna kallas "neger") så finns där inget problem. Tycker det är ganska irriterande med individer som blir kränkta åt andra.

Hon är väl släkt eller kompis med någon som jobbar på Aftonbladet
Citera
2014-12-26, 22:28
Medlem
Pappersvargens avatar
Hade den textats idag hade jag förstått om det blev uppståndelse men när textningen gjordes någonstans kring 1980 är det lite för sent att bli upprörd nu. Ungefär som scenen i Jönsson-ligan när Sickan är snurrig och säger "Nisse vill ha negerkyssar".
Citera
2014-12-26, 23:05
Medlem
Finisterres avatar
Det är aldrig för sent att uppröras och börja skrika över att något är fel med det förflutna.

Fråga: vad var din ursprungliga rubrik, herr Knullkung?
Citera
2014-12-26, 23:12
Medlem
Knullkungens avatar
Här är en fungerande länk; http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle20077195.ab
Citera
2014-12-26, 23:14
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Det är aldrig för sent att uppröras och börja skrika över att något är fel med det förflutna.

Fråga: vad var din ursprungliga rubrik, herr Knullkung?

"SVT använde ”n-ordet” i textöversättning" som Aftonbladet skrev som rubrik. Jag följde dock Olga-reets uppmaning och ändrade min rubrik så ordet neger kom med.
Citera
2014-12-26, 23:18
Medlem
NoTruces avatar
Det är mycket "skrika rakt ut" när det kommer till radikalfeminister, extremvänster och dylikt. Det och "kräkas i munnen". Har de inte bättre impulskontroll? Vad händer den dagen de gifter sig, bajsar de ner kyrkan då?

Historien ska inte ändras. De där dumjävlarna förstår det inte. Och samtidigt ska det kopplas till nazism i tid och otid. Ironin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in