Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-20, 01:05
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Haha, ja, sedan så kan han dilla om hur jordbruket förstörde allt för ALLA.

Kvalitetsteve. Det kan till och med bli två avsnitt!
Ja, en med paleolitisk/mesolitisk mat och en med neolitisk mat Gudars vad gubben skulle gå på.
Citera
2014-12-20, 09:57
Medlem
Isnatts avatar
Många rätter och råvaror måste man ju vänja sig vid att äta, att hux flux serveras fisk i bröd kan ju ge en kväljningar då man inte är beredd på vad som kommer eller hur det ska smaka.
Jag blev varse det i veckan när en kock på jobbet gav mig en sked med Janssons frestelse för att smaka av och jag såg inte riktigt och trodde det var nån sås eller nåt och när jag fick ansjovis i munnen så fick jag en kräkreflex. Tog ju en sekund så kände jag att det ju var janssons, och då var det plötsligt väldigt gott!
Citera
2014-12-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Angående att Eriks röv är orättvist, PK, osv. Fattar ni inte att faktumet att man konsekvent får se honom mer avklädd än Lotta har att göra med att det är kvinnans kropp som genom historien har snörts in dolts och skambelagts? Det är liksom en satir av historien på samma sätt som att Erik tillåts flamsa runt medans Lotta ska vara ordentlig.
Ja, och det är det som blir jobbigt i längden.
Citera
2014-12-21, 01:19
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Många rätter och råvaror måste man ju vänja sig vid att äta, att hux flux serveras fisk i bröd kan ju ge en kväljningar då man inte är beredd på vad som kommer eller hur det ska smaka.

Det är ju fortfarande en finsk "nationalrätt" - kalakukko. Den ÄR svåräten även när man vet (eller kanske just därför?!) att den består av hela små fiskar inbakade i brödet... Om jag inte minns helt fel så är rätten hemmahörande i Karelen.
Citera
2014-12-21, 07:12
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är ju fortfarande en finsk "nationalrätt" - kalakukko. Den ÄR svåräten även när man vet (eller kanske just därför?!) att den består av hela små fiskar inbakade i brödet... Om jag inte minns helt fel så är rätten hemmahörande i Karelen.

Hemmahörande i Savolax. Fisktuppen innehåller förutom siklöja, alt. småabborrar även sidfläsk.
Citera
2014-12-21, 07:22
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Hemmahörande i Savolax. Fisktuppen innehåller förutom siklöja, alt. småabborrar även sidfläsk.

Nåja, då var jag åtminstone väldigt nära när jag skrev Karelen... Småabborrar vet jag att min farfar gnällde över, han blev bjuden på kalakukko för första gången under kriget och visste inte vad det var förrän han tagit första tuggan och såg en halv abborre i brödet han höll i handen...

Han ser besvärad ut än idag när man nämner ordet kalakukko...
Citera
2014-12-22, 11:00
Medlem
Grevelings avatar
Obegripligt med allt vitt bröd som de alltid serveras inte minst fisktuppen om något.
Citera
2014-12-22, 11:03
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Eller så är förklaringen så enkel som att Erik är dampig av sig, nåt vi sett i andra program med honom också. Tror du försöker skapa en rätt så avancerad förklaring av något som är i grund och botten väldigt enkelt - han tycker det är lite roligt att han visar stjärten i början på varje avsnitt...
Sen så vill säkert medelålders damer snegla på Eriks stjärt och bli lite sådär lagom fuktiga.
Citera
2014-12-22, 20:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Lite idylliskt med 30-talet...
Citera
2014-12-22, 20:30
Moderator
Dr Kings avatar
Efterrätten med ananas och banan
Citera
2014-12-22, 20:40
Medlem
Trumpeters avatar
Oj, så lättroade de blev
Citera
2014-12-22, 20:40
Medlem
XtraXs avatar
Ska våra verkligen våran tv-avgift gå till sådana här fyllekalas!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in