2014-12-17, 19:53
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
När det gäller Högra sektorn talar de i sitt marknadsföringsmaterial om att de är för "ett stort Ukraina och en stor ukrainsk återerövring". "Det här är bara början, början på återuppbyggnaden av Kievriket", säger Högra sektorns ledare Dmytro Yarosh i den här filmen:
Jag vill minnas att jag sett liknande formuleringar om bl. a. Kievriket från Svoboda också, men exakt var undslipper mitt minne. Svoboda och SNA har för övrigt sina rötter i samma parti, Socialnationalistiska ukrainska partiet.

På vilket vis har det här någon som helst betydelse vad minimala partier har sagt menar du? Ukraina har inte och kommer inte hota Ryssland, det omvända gäller tyvärr inte som vi sett. Ja förutom att ett återtagande av Krim inte vore helt fel.

Är du ukrainare eller ryss?
2014-12-17, 20:22
Medlem
Ukrainas största bank har kastat in handduken i Dnepropetrovsk och Mariupol
https://twitter.com/Olga_XXXXX/status/545249752011796481
https://twitter.com/JuMistress/status/545248261813305344/photo/1
2014-12-17, 21:06
Medlem
Vad beror regeringens reformer på som träder i kraft vid årsskiftet?

Ex.
Pensionärer får ej åka kommunalt gratis
Föräldrar måste betala barnens skolgång efter år 9
Höjning av hyror på lägenheter
2014-12-17, 21:08
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulylr
Vad beror regeringens reformer på som träder i kraft vid årsskiftet?

Ex.
Pensionärer får ej åka kommunalt gratis
Föräldrar måste betala barnens skolgång efter år 9
Höjning av hyror på lägenheter

Var har du läst det och varför så konstigt formulerad fråga? Vadå "vad beror det på"?
2014-12-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Var har du läst det och varför så konstigt formulerad fråga? Vadå "vad beror det på"?

Om det stämmer så tror jag att en tummregel som ni kan ta till här: Om staten drar ner på utgifterna så är det för att spara pengar.
2014-12-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Om det stämmer så tror jag att en tummregel som ni kan ta till här: Om staten drar ner på utgifterna så är det för att spara pengar.
Ukrainas ekonomi är helt i toaletten och att pensionärer inte får åka gratis är pensionärernas minsta problem.
2014-12-17, 21:27
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
På vilket vis har det här någon som helst betydelse vad minimala partier har sagt menar du? Ukraina har inte och kommer inte hota Ryssland, det omvända gäller tyvärr inte som vi sett. Ja förutom att ett återtagande av Krim inte vore helt fel.

Jag har aldrig påstått att det är sannolikt att Svoboda eller SNA någonsin kommer att styra Ukraina, jag besvarade bara bernardlaws fråga. Ukraina kan givetvis aldrig utgöra ett hot mot Ryssland på egen hand, men planen är ju att integrera landet med EU och NATO. Det har jag full förståelse för att ryssarna ser som ett allvarligt hot, givet hur aggressivt väst har agerat mot Ryssland under ganska lång tid nu.

Citat:
Är du ukrainare eller ryss?

Svensk.
2014-12-17, 21:28
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Så det är inte för att reta medborgarna så man slipper regera nästa period? Ukrainska Krim har kostat ryska folket tusentals miljarder räknat i kronor, vad blir det omräknat i ukrainska bussresor?

Vad trorni om att Ukraina ska få polska vapen, visstlåterdet bra?
Citat:
WARSAW - Poland is ready to help Ukraine by providing it with weapons, says Polish President Bronislaw Komorowski.

Ondskans kreatur kan komma från norr genom Vitryssland:
Citat:
But such questions are based on a misperception of the situation: Putin has no need of invading Belarus as he did Ukraine, she says. Instead, he has full control of Ukraine’s northern neighbor and is taking steps to prepare it to become a place d’armes from which Moscow can attack Kyiv from the north.
http://www.interpretermag.com/putin-making-belarus-into-base-for-attacking-kyiv-minsk-analyst-says/
2014-12-17, 21:33
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag har aldrig påstått att det är sannolikt att Svoboda eller SNA någonsin kommer att styra Ukraina, jag besvarade bara bernardlaws fråga. Ukraina kan givetvis aldrig utgöra ett hot mot Ryssland på egen hand, men planen är ju att integrera landet med EU och NATO. Det har jag full förståelse för att ryssarna ser som ett allvarligt hot, givet hur aggressivt väst har agerat mot Ryssland under ganska lång tid nu.

Väst har inte agerat aggressivt mot Ryssland. Ryssland har annekterat Krim och invaderat östra Ukraina, därav bestraffningen av Ryssland. Ryssland har också i övrigt agerat aggressivt som du inte kan ha missat. Det är helt i i linje med hur det nationalfascistiska och allt mer totalitära Ryssland har väntats utvecklas, formel 1a för fascistiska stater. Tyvärr för Ukraina var det dom som drabbades nu, synd att de inte kunnat eller hunnit gå med i försvarsalliansen NATO men det kommer.
2014-12-17, 21:44
Medlem
Xeliouss avatar
Vid statsbesöket i Polen har Poroshenko återigen gjort klart att man strävar efter att gå samma väg som så många andra forna östblocksländer:
Citat:
Poroshenko said he will ask Ukraine's lawmakers to end its status as a non-aligned nation and to pave way for strengthening ties with NATO security structures. He said the aim of Ukraine's reform plan is to be ready to seek EU membership in 2020. Poroshenko said Crimea is an "open wound" but he believes the "Ukrainian flag will fly over it again."
http://www.cnbc.com/id/102277235

Han förklarade också att det gamla Ukraina med korruption av rysk stil nu snart inte finns mer:
Citat:
He said Poles must have had bad experiences from dealing with the centralized, corruption-ridden country.

"I have good news for you: that country is no more," Poroshenko said because reforms to fight corruption and oversee the decentralization of the administration are underway.
2014-12-17, 21:48
Medlem
Citat:
Vid statsbesöket i Polen har Poroshenko återigen gjort klart att man strävar efter att gå samma väg som så många andra forna östblocksländer:

http://www.cnbc.com/id/102277235

Han förklarade också att det gamla Ukraina med korruption av rysk stil nu snart inte finns mer:

Hoppas kan man. Jag intressarad av ämnet och har frågat men ej fått svar angående var Polen startade på skalan jämfört med UA.
2014-12-17, 22:09
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Hoppas kan man. Jag intressarad av ämnet och har frågat men ej fått svar angående var Polen startade på skalan jämfört med UA.

Ja det är en intressant men avancerad fråga! Jaghittade en bra rapportom Polens korruption:
http://anticorrp.eu/wp-content/uploads/2014/03/Poland-Background-Report_final.pdf
Citat:
It might be hypothesized therefore, that in
general the belief that officials are corrupt is based not on direct experience, but rather on
stereotypes, rumors, news reports, and so on. Moreover, most of the respondents who had
had contact with officialdom declared that the people serving them were competent, willing to
help and did their work promptly. Only 3% of respondents said they were asked directly or
indirectly by an official for a bribe or other undue advantage. Those data suggest that the
condition of the Polish public sector is not as bad as one might judge from public opinion
polls.
Verkar som folket i Polen tror landet är mer korrupt än vad det är kan man nog sammanfatta det som. Ukraina har nog inte samma lagar vad gäller offentliga upphandlingar som Polen men det ingår säkert i EUs krav mot Ukraina. Ökad handel mellan Polen och Ukraina kan man helt klart se i framtiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in