Ska gå igenom den relevanta delen av intervjun så att även trådens jag-vill-ej-fatta-nånting-typer begriper:
Citat:
Vem är det som inte får plats i SD:s vision av Sverige?
– Vi är för ett inkluderande samhälle, så alla som vill får plats. Vi har en öppen svenskhet som inkluderar även människor med rötter utomlands. Men man måste anpassa sig till det svenska och assimileras för att kunna bli svensk.
Inte ett dugg anmärkningsvärt.
Citat:
Måste man vara nationalist för att vara del av det Sverige du vill se?
– Absolut inte. Jag har säkert rätt mycket gemensamt med en liberal som är uppväxt i Sverige – även om vi har olika politisk uppfattning. Men vi har en samhörighet, vi firar samma högtider och har även en del grundvärderingar gemensamma, som tron på demokrati och på rättigheter för kvinnor. Därför kan vi ha en samhörighetskänsla.
Inte ett dugg anmärkningsvärt.
Citat:
De svenskar som har flera identiteter då? Du talar ju om att vi har människor från ”andra nationer” boende i Sverige.
– Ja. Det finns exempelvis människor som tillhör den samiska eller den judiska nationen i Sverige.
Detta stämmer, det finns judar och samer i det här landet som i första hand betraktar sig som just judar och samer. Detta är inget nytt eller kontroversiellt påstående.
Citat:
Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?
– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.
Det här resonemanget handlar uppenbarligen om "våra" nationella minoritetsgrupper som funnits i Sverige under lång tid. Det vill säga: Vi har en grupp människor i det här landet som i första hand ser sig som samer, dessa samer vill inte kallas för svenskar. Men detta till trots anser Söder att samerna ska få vara svenska medborgare men hans poäng är att ett medborgarskap inte automatiskt gör att någon får en svensk identitet eller ser sig som svensk. Denna poäng ligger helt i linje med själva tanken bakom att dessa nationella minoritetsgrupper ska särskiljas från den övriga befolkningen.
Citat:
Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?
– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer.
Självfallet kan man inte vara 100 procent svensk och 100 procent kurd samtidigt, varken ur ett etniskt, kulturellt eller identitetspolitiskt perspektiv. Detta är alltså heller inget anmärkningsvärt.