2014-12-15, 23:12
Medlem
nötallergikers avatar
Enligt hans egen definition av en "nation" så kan man ifrågasätta om en Sverigedemokrat öht är svensk. Söder säger så här:

Visst kan det vara så. Du och jag är också olika varandra. Men vissa grundläggande värdeelement förenar oss. Vi är båda uppvuxna i Sverige och det har format oss.

Tycker detta är ett intressant påstående. Den gängse definitionen av begreppet nation handlar ju mycket om just sociala normer och värderingar (även om saker som språk, traditioner och religion också spelar in), och detta har Söder tagit fasta på. En del saker kan man säga förenar honom med reportern (om reportern i detta fallet får representera någon sorts medelsvensk), men på andra sätt är de ju oerhört olika.

När Söder säger till reportern att "vissa grundläggande värdeelement förenar oss", så menar han alltså att någonting i dagens svenska samhälle ligger till grund för denna svenskhet, ett visst sätt att vara. Man kan prata om svenskhet hit och dit, det är svårt att fånga vad det är, men vissa saker tror jag nog att nästan alla kan skriva under på vad gäller de vanligast förekommande sociala normerna här i Sverige. En inte-sticka-ut-mentalitet, solidaritet gentemot medmänniskor, en ovilja mot att kränka andra, diplomatiska lösningar och icke-våld, jämställdhet, tålamod med brottslingar (låga straff) osv. Den svenska modellen. Det Politiskt Korrekta.

Det är PK eftersom de flesta tycker så, helt enkelt. Och PK ses som någonting negativt eftersom det tycks komma med modersmjölken för oss svenskar, snarare än genom sunt ifrågasättande. En del ställer sig dock frågande till dessa sociala normer, de menar att de får oss att prioritera upp andras välmående på bekostnad av vår egen, att vi skjuter oss själva i foten. Nämligen Sveridemokrater och andra nationella. Det politiskt korrekta är naivt och den svenska modellen fungerar inte, enligt dessa.

Så detta är min fråga. Om det, enligt Söder, är så att den "arabiska" och "judiska" nationen har svårt att anpassa sig till dessa normer som definierar vår nation, så har han väl samtidigt diskvalificerat även nationalister? (Som, det kan nog alla hålla med om, inte är särskilt PK och verkligen inte köper den klassiska svenska modellen.)

Alltså är nationalister inte ens svenska och kan kvalificera sig för repartrieringsbidrag. De flesta svenskar verkar ju heller inte vilja ha dem här, så det är väl win-win
Citera
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
SD Hävdar att samer, kurder och judar inte är svenskar. Men på Flashback koncentrerar man sig på judarna - varför?

Forumet innebär att vi skall koncentrerar oss på politiker - eller hur?

Björn Söder är ingen värdig representant för hela Sverige. Ingen talman med hedern i behåll skall uttala sig i politiska frågor - än mindre visa sig vara en idiot som man får skämmas för som svensk.

SD kan ta sina svenska kristna traditioner och fråga sig hur svensk den kristna traditionen egentligen är

Det hade ju varit ännu roligare om SD-slöddret frågade sig varifrån den "svenska" kristna traditionen kommer ...
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Codax
Jag skippade ju Gud, genom att distansera en ev sådan gestalt från diskussionen. Hen har alltså inte ritat några landsgränser.

I Sverige har vi lagar och förordningar som ger alla medborgare rätt att vara på många olika sätt och ändå vara svenska. Och oavsett om Söder har en poäng, så är det inte en politikers uppgift att framhäva olika folks olikheter och massa käbbel om olika nationer. Allt är upp till var och en att avgöra.
Han seglar på djupt vatten..
Nej, allt är inte bara upp till var och en att avgöra. Kan jag bli same eller rom om jag bara vill? Eller kurd? Nej, det går inte. Inte heller kan en människa som inte är etniskt svensk över en natt bli svensk bara för att hen vill.

Men som jag ser det, och det var också det Söder menar antar jag, är inte problemet att folk i för stor omfattning vill bli svenskar, utan att så få vill bli svenskar och att det riskerar att gravt splittra landet inom en inte allt för lång framtid.

Och i den kontexten kommer begrepp som svenskhet och respekt för det svenska in i bilden. Ingen vill ju ansluta sig till ett gäng som ser sig själva som loosers och icke existerande...
Citera
2014-12-15, 23:13
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville

Vita Samer, Judar, Tornedalsfinnar, svenska zigenare som bott i Sverige i många generationer kan alltid lämna sin oönskade livsstil och deras identitet bakom sig och ta en svensk identitet.

Jag har dock sett många exempel på svenska välintegrerade judar där vissa ser helt "svenska" ut, medan vissa för tanker mer åt Orienten. Ibland rör det sig faktiskt om syskon som har dessa utseendeskillnader. Hur blir det i dessa fall? De har samma gener, men ena råkar se svensk ut medan den andra ser mer sydländsk ut?
Citera
2014-12-15, 23:13
Medlem
AuJjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Codax
Skulle du åkt och bosatt dig i USA och skaffat barn med en annan svensk, hade då era barn blivit amerikaner. Varför skulle inte vem som helst få kalla sig svensk? Det är inte precis Gud som ritat kartan och dragit gränser....

Men det var ju också ett exempel!
Om du gör så får dina barn amerikanskt medborgarskap automatiskt, det är så i det landet för att det är det mest rationella att göra då i princip majoriteten av landets invånare invandrat under några få generationer. Men du blir inte Apache, Cherokee, Cheyenne eller något annat utträngt indianfolk.

Det är klart att du ju kalla dig t.ex. Cherokee, men du kommer med rätta bli betraktad med misstro!
Citera
2014-12-15, 23:14
Medlem
Schweizergardes avatar
Jag tycker det är läskigt att SVT med Aktuellt och Rapport hoppar på tidningarnas smutskastarkampanj mot Björn Söder.

Public service borde vara bättre än så, det räcker ju att jämföra rubriken och ingressen med resten av artikeln i DN för att förstå att detta är ordvridande och smutskastande på låg nivå.

Nyhetsankaret som genomförde "intervjun", eller rättare sagt den ensidiga "debatten" mot Björn Söder med hjälp av MP-innebandytjejen, såg ju ut att få spel på Björn Söder som hon antagligen såg som en vidrig nazist. Samma sak gjorde hennes manlige kollega för ett par veckor sedan när Mattias Karlsson var i studion, han kunde inte dölja sitt hat mot SD-vikarien.
Citera
2014-12-15, 23:15
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Inte ens det har Söder sagt, tvärtom. Han menar att de flesta judar förmodligen antar en svensk identitet och blir därmed enlight honom också svenskar när de lever i Sverige.

Har ärligt talat inte ens läst exakt vad han sagt. Det är väl snarare min tolkning. Skulle vara tydligare med det i det jag skrev
Citera
2014-12-15, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det gjorde han ju inte. Han sa ju att det är upp till dem hur de vill betrakta sig - som samer, svenskar eller både och. Kan det bli mer flexibelt och tolerant?

Du måste lära dig att skilja emellan etnisk tillhörighet och nationell samhörighet. jag är själv inte same, och tycker inte ens att att tala om dessa som en minoritet. Vi är alla Svenskar, men tycker att dom har en absolut rätt att få bo här i landet.

Att Björn Söder inte tycker det är något oerhört och kan kosta SD sin vågmästarroll.
Senast redigerad av Taff 2014-12-15 kl. 23:20.
Citera
2014-12-15, 23:17
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Därför att svensk redan är upptaget i egenskap av de etniska svenskarnas samlingsnamn. Det är hela felslutet i den här debatten, att man har namngivet alla med svenskt medborgarskap med samma benämning som de som tillhör den etniskt svenska folkgruppen.

Till skillnad från amerikan är svensk en benämning som inte bara anspelar på medborgarskap utan även etnicitet. Men okej, om det nu bara är det geografiska levnadsområdet vi ska ta hänsyn till; är det då inte okej att kalla alla vita medborgare i USA för indianer?

Precis. Varför ska samer eller tornedalsfinnar få kalla sig svenskar? Vill de bli kallade svenskar kan de enkelt bara sluta upp med sin icke svenska identitet.. Då ser man ju knappt skillnad på en svensk och en tornedaling.

Icke vita däremot..

Skaffar en vit kvinna eller man med en icke vit man kvinna så kan ju alltid den svenska mannen eller kvinnan flytta till landet dens partner är ifrån.

Antagligen har de pengar själva att kunna betala för det så slipper vi sverigedemokrater och svenskar bidra till repatrieringen..

Är svenska judar som bott i Sverige i 100tals generationer inte svenskar så kan ni ju tänka er vad vi tycker om araber osv som bott här i en eller två generationer.

Sverigedemokraterna börjar äntligen visa vart skåpet ska stå. Allt mesigt och pk-fjolligt försvann när Jimmie gick in i väggen. Jag gissar att väggen han gick in i var splittringen i partiet där majoriteten vill föra en mer nationalistiskt politik likt den nya hjälten Björn Söder
Citera
2014-12-15, 23:17
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, allt är inte bara upp till var och en att avgöra. Kan jag bli same eller rom om jag bara vill? Eller kurd? Nej, det går inte. Inte heller kan en människa som inte är etniskt svensk över en natt bli svensk bara för att hen vill.

Men som jag ser det, och det var också det Söder menar antar jag, är inte problemet att folk i för stor omfattning vill bli svenskar, utan att så få vill bli svenskar och att det riskerar att gravt splittra landet inom en inte allt för lång framtid.

Och i den kontexten kommer begrepp som svenskhet och respekt för det svenska in i bilden. Ingen vill ju ansluta sig till ett gäng som ser sig själva som loosers och icke existerande...

Jo, jag anser att det är upp till var och en. Och nu tar du upp folkgrupper som inte har något eget land, vilket gör det hela ännu mer problematiskt.

Och självklart kan du väl bli en del av den romska gruppen om du vill. Men dessa folk du nämner är ju bara subgrupper i samhället. De är ju svenskar och svenska medborgare men kanske identifierar sig själva som tillhörande t.ex. den romska subgruppen i samhället. Precis som medelklass eller punkare eller varför inte självaste kungafamiljen. De är alla svenskar men identifierar sig själva inom en viss subgrupp.
Citera
2014-12-15, 23:18
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taff
Du måste lära dig att skilja emellan etnisk tillhörighet och nationell samhörighet. jag är själv inte same, men tycker att dom har en absolut rätt att få bo här i landet.

Att Björn Söder inte tycker det är något oerhört och kan kosta SD sin vågmästarroll.
Särskilt om det vore sant. Källa?
Citera
2014-12-15, 23:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Enligt hans egen definition av en "nation" så kan man ifrågasätta om en Sverigedemokrat öht är svensk. Söder säger så här:

Visst kan det vara så. Du och jag är också olika varandra. Men vissa grundläggande värdeelement förenar oss. Vi är båda uppvuxna i Sverige och det har format oss.

Tycker detta är ett intressant påstående. Den gängse definitionen av begreppet nation handlar ju mycket om just sociala normer och värderingar (även om saker som språk, traditioner och religion också spelar in), och detta har Söder tagit fasta på. En del saker kan man säga förenar honom med reportern (om reportern i detta fallet får representera någon sorts medelsvensk), men på andra sätt är de ju oerhört olika.

När Söder säger till reportern att "vissa grundläggande värdeelement förenar oss", så menar han alltså att någonting i dagens svenska samhälle ligger till grund för denna svenskhet, ett visst sätt att vara. Man kan prata om svenskhet hit och dit, det är svårt att fånga vad det är, men vissa saker tror jag nog att nästan alla kan skriva under på vad gäller de vanligast förekommande sociala normerna här i Sverige. En inte-sticka-ut-mentalitet, solidaritet gentemot medmänniskor, en ovilja mot att kränka andra, diplomatiska lösningar och icke-våld, jämställdhet, tålamod med brottslingar (låga straff) osv. Den svenska modellen. Det Politiskt Korrekta.

Det är PK eftersom de flesta tycker så, helt enkelt. Och PK ses som någonting negativt eftersom det tycks komma med modersmjölken för oss svenskar, snarare än genom sunt ifrågasättande. En del ställer sig dock frågande till dessa sociala normer, de menar att de får oss att prioritera upp andras välmående på bekostnad av vår egen, att vi skjuter oss själva i foten. Nämligen Sveridemokrater och andra nationella. Det politiskt korrekta är naivt och den svenska modellen fungerar inte, enligt dessa.

Så detta är min fråga. Om det, enligt Söder, är så att den "arabiska" och "judiska" nationen har svårt att anpassa sig till dessa normer som definierar vår nation, så har han väl samtidigt diskvalificerat även nationalister? (Som, det kan nog alla hålla med om, inte är särskilt PK och verkligen inte köper den klassiska svenska modellen.)

Alltså är nationalister inte ens svenska och kan kvalificera sig för repartrieringsbidrag. De flesta svenskar verkar ju heller inte vilja ha dem här, så det är väl win-win
Ditt resonemang faller på att att de flesta inte är PK. Det är det mediala och politiska etablissemanget som är PK och som har desinformerat allmänheten i decennier. Det är detta fenomen som håller på att luckras upp nu, tack vare internet. Och det är just därför SD växer just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in