Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-14, 18:15
  #1
Medlem
Reguluss avatar
I Filosofiska Rummet i P1 diskuterade man idag det politiska samtalet - med utgångspunkt från dagens kaos i Sverige - och Simone Weils skrift Om de politiska partiernas avskaffande, som hävdade att partierna har spelat ut sin roll.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=793

33 minuter in i programmet kommer man in på den moderna tekniken.

Facebook m.fl. sociala media avfärdas därför att de sitter fast i det egna jaget och dess förstärkning, som Weil kritiserade. Detta till skillnad från anonyma nätfora:

- Någon: Jag föreställer mig det anonyma nätforumet som nästan en idealtyp för Habermas, där vi inte längre vet vem som säger vad utan det är mer argumenten som...

- Maria Nilsson: Flashback!!! (skratt)

- Någon: Tyvärr, om ni går in och kollar där så kommer ni att se att det inte är så vackert alla gånger.

- Maria Nilsson: Men det är sant i alla fall... Där hyckleriet inte finns där börjar ju sanningen åtminstone.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2014-12-14 kl. 18:29.
Citera
2014-12-15, 20:19
  #2
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag hörde det där och de verkade åtminstone ha väldigt kul.
Det skrattades ju en hel del när de nämnde Flashback...
Citera
2014-12-15, 20:33
  #3
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Jag hörde det där och de verkade åtminstone ha väldigt kul.
Det skrattades ju en hel del när de nämnde Flashback...

Jo, ett generat skratt. Alla vet de innerst inne att Maria Nilsson har rätt: en fri debatt förutsätter raka puckar, vilket bara finns på Flashback idag.
Citera
2015-01-13, 13:40
  #4
Medlem
Säg gärna vilket avsnitt det rör sig om. >.<
Citera
2015-01-13, 13:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Säg gärna vilket avsnitt det rör sig om. >.<

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...?programid=793
Sändes söndag 14 december 2014 kl 17:00
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback