2014-12-08, 20:16
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fubik
Jag hade inte vågat chansa, jag chansade med nötfärs som också hade mörknat men som inte luktade illa. Jag blev magsjuk i 3 dagar.

Färs är extremt känsligt. I fallet med ett sammanhängande köttstycke av nöt förblir bakterierna på ytan och kan inte tränga in. Är man ändå orolig är det bara att putsa bort det yttersta oxiderade köttlagret.

Färs däremot är såpass poröst att bakterierna snabbt kan föröka sig i hela köttmassan. Därför ska du alltid vara extra försiktig med färs, och därför har färs betydligt kortare hållbarhet.

Andra djurslag, ex lamm och gris, är inte alls lika tåligt som nöt och där har bakterier också lättare att tränga in även i ett sammanhängande köttstycke. Därför har detaljer av lamm alltid kortare hållbarhet än detaljer av nöt, och lammfärs kortare hållbarhet än nötfärs.
Citera
2014-12-08, 21:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Odlad lax kan ätas rå utan att ha frysts innan. Den vilda ska frysas för att döda eventuella parasiter.
Nu är ju inte Bear Grylls som andra, men den här vildlaxen har väl knappast varit fryst.
http://crossfitsweatshop.com/wp-cont...ear_grylls.jpg
Citera
2014-12-08, 23:35
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nu är ju inte Bear Grylls som andra, men den här vildlaxen har väl knappast varit fryst.
http://crossfitsweatshop.com/wp-cont...ear_grylls.jpg

Du hänvisar till en man som även slurpar i sig juicen från en elefantbajs

Om du är intresserad av vad som kan hända om man äter rå vildlax kan jag rekommendera naturfilmer med grizzlybjörnar som springer runt med knippen av flera meter långa maskar hängande från anus. Finns en på SVT Play vill jag minnas.
Citera
2014-12-09, 10:39
Medlem
Ratis avatar
Funderar lite på hållbarheten på en öppnad tub majonnäs. Öppnad för ca en vecka sedan och det vore bra om den håller iaf fram till jul.
På förpackningen står det bara att den ska förvaras kallt när den är öppnad. Men jag tvekar på att den håller fram till 1 juni 2015, eller?
Citera
2014-12-10, 12:47
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Funderar lite på hållbarheten på en öppnad tub majonnäs. Öppnad för ca en vecka sedan och det vore bra om den håller iaf fram till jul.
På förpackningen står det bara att den ska förvaras kallt när den är öppnad. Men jag tvekar på att den håller fram till 1 juni 2015, eller?

Håller månadevis öppnad i kyl... med locket på såklart.
Citera
2014-12-11, 22:08
Medlem
MrWeedbergs avatar
Har haft ett par råa kycklingfiléer i kylen ett par dagar utan påse/lock. Även att par tillagade, förvarade i en stängd burk. Hur är det med detta? Farligt?
Citera
2014-12-11, 22:24
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Har haft ett par råa kycklingfiléer i kylen ett par dagar utan påse/lock. Även att par tillagade, förvarade i en stängd burk. Hur är det med detta? Farligt?
Utan påse/lock? Varför?
Kycklingfileérna är det inga problem med, men allt annat i kylen skulle jag nog slänga pga av risken för kontaminering av den råa kycklingen som du inte hade haft vett att paketera.
Citera
2014-12-11, 23:50
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Utan påse/lock? Varför?
Kycklingfileérna är det inga problem med, men allt annat i kylen skulle jag nog slänga pga av risken för kontaminering av den råa kycklingen som du inte hade haft vett att paketera.

Undrar själv varför den låg så öppet...
Övriga livsmedel som har varit ordentligt paketerade, bör jag göra mig av med de också? Juice tex.
En fråga till, det bör inte vara några problem om man tillagar det som kan ha kontaminerats?
Senast redigerad av MrWeedberg 2014-12-11 kl. 23:58.
Citera
2014-12-12, 07:32
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Undrar själv varför den låg så öppet...
Övriga livsmedel som har varit ordentligt paketerade, bör jag göra mig av med de också? Juice tex.
En fråga till, det bör inte vara några problem om man tillagar det som kan ha kontaminerats?
Har resten varit välpaketerat, och du inte slaskat omkring med den råa kycklingen, så är det nog okej. Kyckling är ju notoriskt det livsmedel vi konsumerar som innehåller de överlägset högsta mängderna sjukdomsframkallande bakterier, så man skall alltid vara extra noga när man hanterar och förvarar just rå kyckling.
Citera
2014-12-14, 07:48
Bannlyst
Käkade precis ett par månader gammal nutrilett, bör väl inte vara några problem? Smakade lite konstigt och blev halvklumpigt.
Citera
2014-12-14, 12:21
Medlem
Iloveludas avatar
[quote=FacelessEntity|51474111]Käkade precis ett par månader gammal nutrilett, bör väl inte vara några problem? Smakade lite konstigt och blev halvklumpigt.[/QUOTE
]Inga problem.
Jag drack en hel kur i somras som gick ut i datum 2010.
Smakade lika vidrigt som en nyinköpt.
Citera
2014-12-14, 14:07
Medlem
Hej.

Ljus sirap som gick ut 2014-05-04, alltså 7 månader gammal. Hade tänkt baka med den men nu tvekar jag. Den är halvfull och ser ut som vanlig ljus sirap. Går sirapen att använda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in