2014-12-11, 17:29
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Nu vet jag inte riktigt om jag kan ta Ben-Benn seriöst då hen gjort sig känd för att vara ett troll som mest verkar vilja provocera och bråka, å andra sidan så har Ben-Benn i 6 år varit en konsekvent knäppgök varför man faktiskt kanske borde ta det hela seriöst. Knäppgökar har en större förmåga att ta livet av sig än andra.

Oavsett vad så kan det vara en fördel att prata om sina tankar med någon annan, i synnerhet face-2-face och inte på internet, så man kan ventilera sina bekymmer, uppleva att det finns någon som lyssnar sen kanske också höra hur man själv låter. Kruxet är då att hitta någon annan att prata med, vilket kan vara svårt. Psykolog kan ju vara något.

Att begå självmord pga att man ska få socialbidrag låter lite drastiskt -- varför vara så kategorisk? Är det någon slags "värderationalitet" likt kurdernas hedersmord du utgår efter?
Citera
2014-12-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag vet inte om du verkligen har varit på botten. Har du t.ex. haft en impuls att mörda lyckliga människor bara för att du tycker att de mår bra utan att förtjäna det? Har du inte det har du inte varit på botten.

+1, Vet känslan.
Citera
2014-12-12, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag uthärdar livet just genom min hedonistiska läggning, men blir jag deprimerad så går det inte. Som tur är har jag inte haft en riktig depression sedan 90-talet.

Jovisst. Fast det är ju just att "uthärda" och ingen motivering till varför man egentligen ska skjuta upp det ofrånkomliga som snart kommer att radera ut allt som skedde i livet -- hur långt eller kort det än var.

Citat:
Ursprungligen postat av Vasskniv
Bästa är väl att om man känner sig så lågt ner. Så vet man att det inte kan bli värre, man vet att man kan bara kämpa uppåt.

Det kan såklart alltid bli värre.

Här är ett exempel på när det är riktigt illa med svenska mått mätt, men nog kan det bli ännu sämre än så:

https://www.youtube.com/watch?v=VDhaRu0u4Vo

Det enda vettiga är således att vända på resonemanget till "det finns alltid någon som har det värre". Hur det skulle vara upplyftande vet jag dock inte, men jag kanske är konstig som inte finner någon glädje i skadeglädje.
Citera
2014-12-12, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Det enda som återstår nu är ett liv på socialbidrag. Då tänkte jag ta livet av mig. Inom 2 - 3 månader är jag i så fall död om inget vänder. Vänder... Det är ett önsketänkande.

Är det rätt enligt er? För mig är det ett helt onödigt liv att bli bidragstagare. Sitta och bli hostad på i nåt soppkök, runkobjekt för vänsterkärringar, dyrbara år som går och leder längre in i desperation och hjälplöshet... Det måste väl vara bättre att ta livet av sig?

Det verkar vara mer jag slipper än jag går miste om. Vill gärna diskutera frågan medan tid är.

folk har varit om värre saker och inte gett upp, dem har kämpat och lyckats med sin envisa, tror du att du måste vara unik på något sätt? sluta fjanta dig och ta tag i ditt liv.
Citera
2014-12-12, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veshachi
folk har varit om värre saker och inte gett upp, dem har kämpat och lyckats med sin envisa, tror du att du måste vara unik på något sätt? sluta fjanta dig och ta tag i ditt liv.

Men ditt resonemang bygger ju på att du ser livet som av intrinsikalt positivt värde, vilket under alla omständigheter är värt att bibehålla och kämpa för. Så är inte verkligheten, annat än i den tanketradition som människor -- ofta utan att reflektera över -- anammar, där "livet är heligt!".

Vilka rationella incitament existerar för att ens orka sig igenom en medioker, alltså hyfsat trivsam, dag i tillvaron? (En uppriktig fråga)
Citera
2014-12-12, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Men ditt resonemang bygger ju på att du ser livet som av intrinsikalt positivt värde, vilket under alla omständigheter är värt att bibehålla och kämpa för. Så är inte verkligheten, annat än i den tanketradition som människor -- ofta utan att reflektera över -- anammar, där "livet är heligt!".

Vilka rationella incitament existerar för att ens orka sig igenom en medioker, alltså hyfsat trivsam, dag i tillvaron? (En uppriktig fråga)

Du menar att man ska ge upp ett helt liv bara för att får leva på socialbidrag?

Livet ger man upp endast när det är ett lidande och där alla tänkbara lösningar inte skulle kunna förändra något.
Citera
2014-12-12, 02:09
Medlem
Citat:
Du menar att man ska ge upp ett helt liv bara för att får leva på socialbidrag?

Jag menar ingenting, jag frågar om du har några incitament för varför man ska bemöda sig med att kämpa i tillvaron?
Citera
2014-12-12, 02:19
Bannlyst
Citat:
Jag menar ingenting, jag frågar om du har några incitament för varför man ska bemöda sig med att kämpa i tillvaron?

Så länge det finns lösningar så är det sjukt ynkligt och fegt att ta sitt liv.
Citera
2014-12-12, 02:22
Medlem
Dö gör man engång och dit kommer vi komma. Så jag tycker att du lever och gör det du vill tills dess att du dör.

Båten sjunker ändå så du får min välsignelse och socpengarna är inget som ska oroa dig.

Sverige går back miljarder varje år pga andra idiotiska saker så du ska inte tänka på dina socpengar.
Citera
2014-12-12, 02:23
Medlem
Citat:
Så länge det finns lösningar så är det sjukt ynkligt och fegt att ta sitt liv.

Du besvarade inte min fråga. Eller ska jag tolka det som att incitamentet är att inte vilja bli ansedd som feg och ynklig av sådana som dig? Jag måste erkänna att en sådan sporre är tämligen svag.
Citera
2014-12-12, 02:31
Bannlyst
Citat:
Du besvarade inte min fråga. Eller ska jag tolka det som att incitamentet är att inte vilja bli ansedd som feg och ynklig av sådana som dig? Jag måste erkänna att en sådan sporre är tämligen svag.

Du vet att människor som väljer att ta sitt liv gör inte det för att det är sån där himla kul grej precis
det gör det just för att dem mår dåligt av en eller flera orsaker och dem hade nog hoppat över ''självmordstankarna''' om dem funnit lösningar, det finns inget som heter ''jag vill dö för att jag gillar det''
Citera
2014-12-12, 02:34
Bannlyst
Citat:

för att det finns många orsaker som människor skulle vilja leva för,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in