2014-12-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej kanske det. Något existerar ju dock. Något som har en upplevelse. Vi har inte löst "The hard problem of consciousness" ännu så vi vet egentligen inte så mycket om vem/vad som upplever.

Ja, upplevelsen existerar uppenbart.

Och vad det än är som upplever så är det inte separerat från universum, därav är det universum som upplever sig självt.
Citera
2014-12-09, 21:52
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Det har du alldeles rätt i. Jag tror på Jesus. Han som sade sig vara SANNINGEN, vägen, livet och ENDA vägen till fadern.

Det har jag gjort många gånger. Djävulen har t.om varit och vridit på mitt hjärta , bokstavligt talat. jag fick en messiaspyskos. Trodde i princip att jag var Gud här på jorden (alltså Jesus) men ändå förlät Jesus mig sen.

Jag föredrar citat från Jesus än att betänka dina postulat faktiskt.

Han sade att vi inte ska älska världen. Vi ska älska honom mer än våra egna liv i princip. Att vi kommer dö i våra synder om vi inte tror att HAN ÄR.
Inte tillräckligt många gånger. Det du tror är inte din egen tro. Det är någon annan som har givit dig tron. En tro som du håller kärt som ett barn. Detta barn vill du inte mista. Precis som den älskande modern så skriker du när barnet blir hotat.
Citera
2014-12-09, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Inte tillräckligt många gånger. Det du tror är inte din egen tro. Det är någon annan som har givit dig tron. En tro som du håller kärt som ett barn. Detta barn vill du inte mista. Precis som den älskande modern så skriker du när barnet blir hotat.
Vitsigt.

Ja, visst är jag Guds barn och han är min far.

Men att det inte är min egen tro är din vanföreställning. Jag har sökt och varit ute på många villovägar tills Jesus kom in i mitt hjärta. Han som inte utan orsak kallade sig för SANNINGEN och steg ner från himlen.
Citera
2014-12-10, 17:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vitsigt.

Ja, visst är jag Guds barn och han är min far.

Men att det inte är min egen tro är din vanföreställning. Jag har sökt och varit ute på många villovägar tills Jesus kom in i mitt hjärta. Han som inte utan orsak kallade sig för SANNINGEN och steg ner från himlen.

Man behöver ju inte vara Sigmund Freud för att förstå att du har en sabbad relation till din fysiska far.
Som jag sa innan, vi vet att du är religiös så du kan sluta med dina religiösa inlägg nu, vänd dig till religionsforumet eller HÅLL DIG FÖR FAN TILL ÄMNET
Citera
2014-12-10, 17:57
Bannlyst
Citat:
Man behöver ju inte vara Sigmund Freud för att förstå att du har en sabbad relation till din fysiska far.
Som jag sa innan, vi vet att du är religiös så du kan sluta med dina religiösa inlägg nu, vänd dig till religionsforumet eller HÅLL DIG FÖR FAN TILL ÄMNET
Inte alls, tycker jag. Han är i samma hus som mig just nu och vi hjälper varandra var och varannan dag.

är du väldigt intresserad av mina familjerelationer så rekommenderar jag dig att PM:a men här skriver jag så mycket jag känner för. Jag definierar mig som sagt som egot så det är ju nästan ja(g) som är topic. jag tänker skriva här tills du tar tillbaka ditt lögnaktiga påstǻende i TS.
Citera
2014-12-10, 19:58
Medlem
Citat:
Jag kan börja med att säga att jag inte kände nånting när jag skrev det. Du må tycka det är känslokallt men TS är ju ingen alls. Eller allting? eftersom hans medvetande är obegränsat.

Iaf så har jag inte sett några vettiga belägg för påståendet i TS än och det är att hans(eller ska jag säga "det"?) metod (döda egot men var kvar i den fysiska kroppen) botar ALLA psykiska sjukdomar. Kvacksalvareri är vad det är.

Ja det är för att det inte är rationellt, det går inte att förklara.För jag antar ni vill ha Vetenskapligt lagda argument. Men det här är ett annat synsätt, paradgim. Att förklara det med det synsättet som de flesta här i tråden har gör att det motsäger hela principen. Dessutom jag kan intyga med "TS" att det stämmer.
Döda egot och den identitet du tror du är så kommer ni må bra.

Men avslutar med ett bra citat, för det är ingen ide hur mycket "TS" eller jag argumenterar man lyssnar på majoriteten och därför kommer man sluta som någon galen profet och ingen kommer tro på en.

"“If you believe in peace, act peacefully; if you believe in love, acting lovingly; if you believe every which way, then act every which way, that's perfectly valid - but don't go out trying to sell your beliefs to the system. You end up contradicting what you profess to believe in, and you set a bum example. If you want to change the world, change yourself.”"
Citera
2014-12-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NJJ
Ja det är för att det inte är rationellt, det går inte att förklara.För jag antar ni vill ha Vetenskapligt lagda argument. Men det här är ett annat synsätt, paradgim. Att förklara det med det synsättet som de flesta här i tråden har gör att det motsäger hela principen. Dessutom jag kan intyga med "TS" att det stämmer.

Men avslutar med ett bra citat, för det är ingen ide hur mycket "TS" eller jag argumenterar man lyssnar på majoriteten och därför kommer man sluta som någon galen profet och ingen kommer tro på en.

"“If you believe in peace, act peacefully; if you believe in love, acting lovingly; if you believe every which way, then act every which way, that's perfectly valid - but don't go out trying to sell your beliefs to the system. You end up contradicting what you profess to believe in, and you set a bum example. If you want to change the world, change yourself.”"

Såg nu att du var kristen men men...

Ville iaf in och säga att jag tror på "TS"
Citera
2014-12-10, 20:07
Bannlyst
Citat:
jag ser i en annan tråd (FB) Känna eufori efter att man tagit sig ur sina psykiska problem, någon mer ? att du nyligen har kommit ur en långvarig depression.

Kul att du mår bättre
Citera
2014-12-10, 20:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inte alls, tycker jag. Han är i samma hus som mig just nu och vi hjälper varandra var och varannan dag.

är du väldigt intresserad av mina familjerelationer så rekommenderar jag dig att PM:a men här skriver jag så mycket jag känner för. Jag definierar mig som sagt som egot så det är ju nästan ja(g) som är topic. jag tänker skriva här tills du tar tillbaka ditt lögnaktiga påstǻende i TS.
Nej jag är inte intresserad. Min erfarenhet är dock att människor som hela tiden refererar till sin "fader i himlen" har en dålig papparelation, antingen är de uppväxta med en ensamstående mamma eller så är deras far på olika sätt känslomässigt dysfunktionell. Men vi tappar det nu, din pappa är säkert jättebra och jag bryr mig inte.

Du kan skriva så mycket du vill, att du inte förstår TS gör det dock inte till en lögn. Jag släpper all diskussion med dig nu eftersom du enligt mig är rent jävla tom i huvudet, ursäkta. Det får jag ju tycka eller hur? Du tycker att jag ska dö, jag tycker att du är imbecill. Som sagt, skriv allt du orkar men nästa gång du avviker från ämnet rapporterar jag dig. Jag är jävligt trött på det religiösa snömoset.
Citera
2014-12-10, 20:18
Bannlyst
nej, jag tycker inte att vi kan skilja oss från egot här i den här världen. Vi är de vi är.

Tror du att du har två gubbar på planeten och har tagit kål på den ena så menar jag att det är en väldigt lustig tro, långt mer märklig än min som handlar om en skapare och inträdet till himmelriket.

Alltså du och jag är två olika egon. Du säger att vi andra ska ta kål på våra egon. Då är min rekommendation att du börjar. Gå och häng dig. Inte direkt ovänligt menat men jag vet att du förstod det så. Jag har försökt själv men Gud räddade mig. Kanske han är snäll mot dig med, trots att du påstår dig veta bättre än den samlade läkarkåren och uppenbarligen gärna ljuger om saker;

T.ex att du saknar bevis för påståendet i TS lär ju inte ett öga missa. Du har ju uppenbarligen ett friskt temperament och kallar andra för imbeciller och påstår att kristna har dåliga familjerelationer.
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-10 kl. 20:27.
Citera
2014-12-19, 06:30
Medlem
Citat:
En av de mest intressanta och viktigaste trådarna har plockats bort av en moderator som, helt uppenbart, är fel man för sitt jobb. Tråden jag syftar på handlar om ego-död och upplysning.
En lång diskussion med insiktsfulla tankar har raderats med ett slags raljant ironi.

Jag tar upp tråden igen eftersom den är viktig.
Alla psykiska problem kan lösas så fort man inser att man inte är sitt psyke. Psyket är nåt man har, nåt som förändras hela tiden. Det jag som ligger bakom psyket förändras inte. Om vi kan nå in i oss själva, nå förbi egots skyddsmurar och landa i kunskapen om vad vi är, skulle våra psykiska problem försvinna. Som jag ser det är egots förintelse det absolut viktigaste för psykisk hälsa.

Hej igen! Skriver igen för att hålla med dig. Jag har fått diagnosen bipolär-sjukdom men vad det innebär egentligen är ju bara att jag är mer känslig för exogena ting. Har mått bra under väldigt lång tid men fick en svacka när jag for hem förra veckan. När jag analyserar varför jag mår dåligt är det ganska enkelt. Jag hade gamla saker som blossade upp, ja mitt ego kom tillbaks. Jag trodde jag var någon speciell människa. Att jag var tvungen att anpassa mig efter den identiteten, mitt gamla jag. Och därför började jag må dåligt...

Ni kanske tycker det är fjantigt att ta upp en komiker som en stor förebild men då han har fått diagnosen bipolär och klarar av att hantera det så är han en bra förebild för mig. , Det enda man måste göra att sluta bry vad andra tycker.

“It's difficult to believe in yourself because the idea of self is an artificial construction. You are, in fact, part of the glorious oneness of the universe. Everything beautiful in the world is within you. No one really feels self-confident deep down because it's an artificial idea. Really, people aren't that worried about what you're doing or what you're saying, so you can drift around the world relatively anonymously: you must not feel persecuted and examined. Liberate yourself from that idea that people are watching you.”
/Russel Brand
Citera
2014-12-19, 08:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Hej igen! Skriver igen för att hålla med dig. Jag har fått diagnosen bipolär-sjukdom men vad det innebär egentligen är ju bara att jag är mer känslig för exogena ting. Har mått bra under väldigt lång tid men fick en svacka när jag for hem förra veckan. När jag analyserar varför jag mår dåligt är det ganska enkelt. Jag hade gamla saker som blossade upp, ja mitt ego kom tillbaks. Jag trodde jag var någon speciell människa. Att jag var tvungen att anpassa mig efter den identiteten, mitt gamla jag. Och därför började jag må dåligt...

Ni kanske tycker det är fjantigt att ta upp en komiker som en stor förebild men då han har fått diagnosen bipolär och klarar av att hantera det så är han en bra förebild för mig. , Det enda man måste göra att sluta bry vad andra tycker.

“It's difficult to believe in yourself because the idea of self is an artificial construction. You are, in fact, part of the glorious oneness of the universe. Everything beautiful in the world is within you. No one really feels self-confident deep down because it's an artificial idea. Really, people aren't that worried about what you're doing or what you're saying, so you can drift around the world relatively anonymously: you must not feel persecuted and examined. Liberate yourself from that idea that people are watching you.”
/Russel Brand

Russel Brand är en smart kille. Här är en annan smart komiker. https://www.youtube.com/watch?v=lsQJyKhmqkQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in