2014-12-08, 12:15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Vad är det du skriver?

Verifiera seriöst-
Nu svarade Sepiritz på frågan.
Ca 2% av vårt genom är neanderthalgenom.

http://www.newscientist.com/article/dn26435-thoroughly-modern-humans-interbred-with-neanderthals.html#.VIWHXTGG-So

Så det finns inga frågetecken i den frågan att vi någon gång under tidens gång rumlat runt med neanderthalare i sänghalmen.
Citera
2014-12-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag klargjorde ett faktum för dig.

Du klargjorde en sak, och teoretiserade kring religiös mytbildning kring en annan. Ingen av frågorna var relevanta för diskussionen.
Citera
2014-12-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
You dont say!! Det finns idag en enda människoras över hela jorden. Skillnaden mellan en europé och en afrikan är mindre än skillnaden mellan en afrikan och en annan afrikan.

Det beror på hur man definierar rasbegreppet. Av historiska skäl är det kontroversiellt att tillämpa det på människan -- men det är mer problematiskt att göra politik av naturvetenskapen.

Richard Dawkins angående ras.

Ignorera videoklippets titel som den politiska agitation den är.
Citera
2014-12-08, 12:25
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Var lite seriös.

Neandertalmänniskan (uppkallad efter Neanderdalen i Tyskland där man fann de första fossilen) var utan tvivel mänsklig. Till en början avbildades hon framåtböjd, hårig, apliknande och ointelligent uppsyn.
Nu vet man denna felaktiga rekonstruktion grundades på ett fossilt skelett som hade blivit svårt deformerad på grund av sjukdom. Sedan dess har många fossil av neandertalmänniskor hittats, och de har bekräftat att de inte var särskilt olika nutida människor.
I sin bok Ice sade Fred Hoyle: ”Det finns inga bevis för att neandertalsmänniskan var underlägsen oss på något sätt.” Följden har blivit att neandertalmänniskor på nyare teckningar har fått ett mer nutida utseende.

TALANDE NEANDERTALARE
Till en början gav forskare meandertalarna mycket apliknande drag. Nya skelettfynd har emellertid fört denna förhistoriska människotyp allt närmare oss nutida människor.

Svenska Dagbladet rapporterade nyligen om det senaste fyndet i den vägen, nämligen ett tungben, likt det som hos oss sitter mellan tungroten och struphuvudet och som möjliggör artikulerat tal. Detta fynd "tycks skänka ovedersägliga hårdfakta om neandertalarnas talförmåga, och därmed om de tidiga människornas möjligheter att kommunicera med varandra".
Hittills har forskare menat att neandertalarna inta var anatomiskt rustade för arkitulerat tal.

Måste säga att ditt klipp-och-klistra-missionerande är otroligt fascinerande. Jag säger inte emot dig när det gäller neanderthalares anatomi och jag tror det kan vara svårt att hitta någon modern forskare i ämnet som gör det. Påstår du att vetenskapen skulle klassa dem som samma art som oss får du dock hänvisa till en tillförlitlig källa. Jag förstår att din bibeltolkning ser dem som samma art som oss och det visar bara hur inkompatibel din religion är med vetenskapen.

Men enligt din sagotro är alltså tigrar=lejon, hästar=åsnor, isbjörnar=grizzly. Check.

Vetenskapen-Jehovas 1-0.

Edit: en möjlig tolkning av underlaget.
Senast redigerad av iSlash 2014-12-08 kl. 12:30.
Citera
2014-12-08, 13:14
Medlem
Citat:
Så du vill inte ha fortsatt liv, det är resultatet av det du säger.

De flesta ateister välkomnar inte direkt tanken av fullständig utplåning, men väljer ändå att ta till sig det som är mest rimligt att hålla för sant.

Personligen vill jag inte ha något efterliv. Att existera är helt klart överskattat.
Citera
2014-12-08, 13:18
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Så du vill inte ha fortsatt liv, det är resultatet av det du säger.
Förstår inte vad du menar?
Du menar ett liv efter döden knutet till en kristen Gudstro?

För mig är det inte en fråga om vad jag vill utan vad som (min) verkligheten ger.
Jag har inte sett en enda sak som pekar på att Gud finns.
Kan då inte tro på hen.

Jag tror på ärlighet i ens livssyn och om man har en uppriktig övertygelse på att Gud inte finns hjälper det inte att tro bara för den sakens skull. Man är då inte ärlig.
Och i den frågan om någon bör man vara ärlig mot sig själv tycker jag.

Säg att Gud finns och jag levt ett bra liv och inte "syndat" allt för mycket så får han nog förklara för mig varför han skulle döma mig när han valde att skapa mig utan tro och jag valde att leva trogen efter hur jag blivit skapt. Jag tror han blir mig svaret skyldigt där.
Senast redigerad av MeanME 2014-12-08 kl. 13:22.
Citera
2014-12-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Förstår inte vad du menar?
Du menar ett liv efter döden knutet till en kristen Gudstro?

För mig är det inte en fråga om vad jag vill utan vad som (min) verkligheten ger.
Jag har inte sett en enda sak som pekar på att Gud finns.
Kan då inte tro på hen.

Jag tror på ärlighet i ens livssyn och om man har en uppriktig övertygelse på att Gud inte finns hjälper det inte att tro bara för den sakens skull. Man är då inte ärlig.
Och i den frågan om någon bör man vara ärlig mot sig själv tycker jag.

Säg att Gud finns och jag levt ett bra liv och inte "syndat" allt för mycket så får han nog förklara för mig varför han skulle döma mig när han valde att skapa mig utan tro och jag valde att leva trogen efter hur jag blivit skapt. Jag tror han blir mig svaret skyldigt där.

Gud är tydlig med sina krav i Bibeln, och är ingen svaret skyldig.
Det du nu gjorde var att resnera som Adamoch skyller på Skaparen
1 Moseboken 3:12
Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”
Senast redigerad av Smedjan 2014-12-08 kl. 13:42.
Citera
2014-12-08, 13:42
Medlem
Citat:
Jag är tacksam för mitt liv nu och det Skaparen erbjuder.

Det finns inget att vara tacksam för. Den här världen, hela vår tillvaro, är pinsamt dåligt utformad. Överallt svält, sjukdom, krig, mord och tortyr. Allt upprätthållet av två ting: hunger och sexuell instinkt.

Men gå du runt och låtsas som om allt är bra. Det gör t.o.m. de flesta ateister.
Citera
2014-12-08, 13:47
Medlem
Citat:
Gud är tydlig med sina krav i Bibeln, och är ingen svaret skyldig.
Det du nu gjorde var att resnera som Adamoch skyller på Skaparen
1 Moseboken 3:12
Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.”
Nä,Gud är inte tydlig i bibeln!
Citera
2014-12-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä,Gud är inte tydlig i bibeln!

Vad ärr det du inte förstår
Citera
2014-12-08, 14:59
Medlem
Citat:
Vad ärr det du inte förstår
Om Gud vore tydlig så skulle det inte finnas så många tolkningar. Har inget med att göra om jag förstår eller inte.
Citera
2014-12-08, 17:10
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det finns inget att vara tacksam för. Den här världen, hela vår tillvaro, är pinsamt dåligt utformad. Överallt svält, sjukdom, krig, mord och tortyr. Allt upprätthållet av två ting: hunger och sexuell instinkt.

Men gå du runt och låtsas som om allt är bra. Det gör t.o.m. de flesta ateister.
Varför finns det svält, sjukdom, krig, mord och tortyr? Finns det en orsak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in