Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-04, 13:58
  #1
Medlem
Har tänkt på en sak rätt länge nu. Vilka skillnader är det att fira jul i Indien jämfört med Sverige. Djupdykt i detta någon timme nu. Jag hittade bra info, men hittade inget om mat och dryck. Ni kära Flashback användare kan väl hjälpa mig lite
Citera
2014-12-04, 17:06
  #2
Medlem
anjoh66s avatar
Denna fråga är inget för religionsforumet, vi testar i resor istället så får vi se om moderatorerna där vill ha den.

Religion --> Indien
/Moderator
Citera
2014-12-04, 17:31
  #3
Medlem
"In India people cook a variety of foods, including Biryani with chicken or lamb/mutton, chicken and mutton curry, followed by cake or sweets like Kheer. Some cook turkey biryani as well, but it is less common in villages."

http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_dinner#India
Citera
2014-12-04, 17:40
  #4
Medlem
Men finns det någon typical maträtt som typ i sverige vi använder lussebullar och pepparkakor?
Citera
2014-12-04, 18:20
  #5
Medlem
Kungens.hands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ludvig12
Men finns det någon typical maträtt som typ i sverige vi använder lussebullar och pepparkakor?

Har vart i något kristna Goa två gånger under jul. Finns inga likheter förutom en del dekorationer och luvor.
Citera
2014-12-04, 22:02
  #6
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ludvig12
Har tänkt på en sak rätt länge nu. Vilka skillnader är det att fira jul i Indien jämfört med Sverige. Djupdykt i detta någon timme nu. Jag hittade bra info, men hittade inget om mat och dryck. Ni kära Flashback användare kan väl hjälpa mig lite
Jag har varit i Indien många gånger över de datum som är den svenska julen. Den 25:e december är en allmän helgdag som ingen bryr sig om. Märks knappt alls att det skulle vara någon speciell dag.
Citera
2014-12-05, 19:48
  #7
Medlem
Vad äter man då under denna tidpunkt?
Citera
2014-12-06, 18:02
  #8
Medlem
Kungens.hands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ludvig12
Vad äter man då under denna tidpunkt?

Alltså, Indien är inte ett kristet land. 99% firar inte någon jul.
Citera
2014-12-07, 14:32
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Alltså, Indien är inte ett kristet land. 99% firar inte någon jul.
Och de där 99 % har ungefär bara just det gemensamt. I övrigt är det en massa olika religioner/kulturer.
Citera
2014-12-07, 15:13
  #10
Medlem
Vilken jävla neger jul du ska ha, ha så kul med magsjukan btw!
Citera
2014-12-09, 00:16
  #11
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ludvig12
Vad äter man då under denna tidpunkt?

Jag har käkat pizza på julafton i Indien, så jag antar att det är vad man äter då...
Citera
2014-12-13, 20:42
  #12
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Jag besökte svenska kyrkan i norra Goa för många år sedan, det bjöds på glögg och pepparkakor.
Men som sagt, inget som märks av i Indien som förövrigt har mycket godare mat än julskinka och prinskorv!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2487396

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback