Flashback bygger pepparkakshus!
2014-12-04, 20:55
Medlem
Bling Blings avatar
Hej Flashbackare! Jag vet inte om jag har kommit till rätt del av forumet så jag ber om ursäkt ifall det blev lite knas. Skulle dock uppskatta hjälp väldigt mycket med ett problem jag har.

Min flickvän har en laptop (Lenovo Thinkpad nånting) som jag köpte åt henne hyfsat nyligen. Den har OS windows 8. Häromdagen köpte jag The Sims 3 till henne på Steam så hon har något att spela när jag nördar Dragon Age :P Och det funkade finfint ända tills jag uppdaterade OS till 8.1...

Innan jag beskriver just detta problemet närmare kan jag bara tillägga att jag innan detta hände uppdaterade till 8.1 tidigare. Då slutade internet att fungera på datorn överhuvudtaget, så efter massa krångel valde jag att formatera om datorn till fabriksinställningarna, och då funkade internet igen som det skulle och allt var bra. Det var då jag köpte The Sims åt henne.

Efter ett litet tag så ville datorn uppdatera OS igen till 8.1, och exakt efter detta var klart slutade spelet att fungera. Det går inte alls att starta, det kommer bara upp ett felmeddelande som lyder följande: "Servicestart misslyckades (0x0175d824)".

Jag har försökt med massa olika saker som jag googlat mig fram till men inget fungerar. Jag försöker köra spelet som administratör, jag har gått in i nån dokumentmapp och raderat lite filer som nån hjälpvideo påstod skulle kunna fixa problemet, jag har avinstallerat/installerat om både spelet för sig, och även hela Steam samt startat om datorn osv. Jag har även efter detta installerat Origin och reggat ett konto till henne där och tankat hem spelet där också men får samma felmeddelande...

Jag vet inte vad jag skall göra, och det känns frustrerande när man har betalat några hundra spänn för nått som vägrar funka. Jag fattar inte vad fan felet är med detta Windows 8.1 Jag skulle verkligen uppskatta alla tips om vad man skulle kunna göra...

Mvh!
Citera
2014-12-05, 09:49
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bling Bling
Hej Flashbackare! Jag vet inte om jag har kommit till rätt del av forumet så jag ber om ursäkt ifall det blev lite knas. Skulle dock uppskatta hjälp väldigt mycket med ett problem jag har.

Min flickvän har en laptop (Lenovo Thinkpad nånting) som jag köpte åt henne hyfsat nyligen. Den har OS windows 8. Häromdagen köpte jag The Sims 3 till henne på Steam så hon har något att spela när jag nördar Dragon Age :P Och det funkade finfint ända tills jag uppdaterade OS till 8.1...

Innan jag beskriver just detta problemet närmare kan jag bara tillägga att jag innan detta hände uppdaterade till 8.1 tidigare. Då slutade internet att fungera på datorn överhuvudtaget, så efter massa krångel valde jag att formatera om datorn till fabriksinställningarna, och då funkade internet igen som det skulle och allt var bra. Det var då jag köpte The Sims åt henne.

Efter ett litet tag så ville datorn uppdatera OS igen till 8.1, och exakt efter detta var klart slutade spelet att fungera. Det går inte alls att starta, det kommer bara upp ett felmeddelande som lyder följande: "Servicestart misslyckades (0x0175d824)".

Jag har försökt med massa olika saker som jag googlat mig fram till men inget fungerar. Jag försöker köra spelet som administratör, jag har gått in i nån dokumentmapp och raderat lite filer som nån hjälpvideo påstod skulle kunna fixa problemet, jag har avinstallerat/installerat om både spelet för sig, och även hela Steam samt startat om datorn osv. Jag har även efter detta installerat Origin och reggat ett konto till henne där och tankat hem spelet där också men får samma felmeddelande...

Jag vet inte vad jag skall göra, och det känns frustrerande när man har betalat några hundra spänn för nått som vägrar funka. Jag fattar inte vad fan felet är med detta Windows 8.1 Jag skulle verkligen uppskatta alla tips om vad man skulle kunna göra...

Mvh!

1:a träffen när jag bingar: http://answers.ea.com/t5/The-Sims-3/...p/65394#U65394

Men om ominstallation inte är ett problem, prova då att installera om datorn, installera SAMTLIGA Windows update-uppdateringar (även de valfria) och därefter uppdatera till Windows 8.1 INNAN ni installerar sims igen!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2014-12-05 kl. 09:51.
Citera
2014-12-05, 18:56
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
1:a träffen när jag bingar: http://answers.ea.com/t5/The-Sims-3/...p/65394#U65394

Men om ominstallation inte är ett problem, prova då att installera om datorn, installera SAMTLIGA Windows update-uppdateringar (även de valfria) och därefter uppdatera till Windows 8.1 INNAN ni installerar sims igen!

Hej tack för svaret!

Jag har gjort exakt som du säger, varenda jävla uppdatering och 8.1 innan jag ens installerade något annat på hela datorn (förutom Chrome). Samma fel igen...

Jag vet inte vad jag ska göra, har formaterat skiten typ 3 gånger nu. Kan man inte bara strunta i 8.1 på nått vis? För spelet funkade ju innan jag uppdaterade OS. Grejen är att min sambo uppdaterade till 8.1 när jag var på jobbet för hon sa att det inte gick att skjuta upp den uppdateringen längre (vi hade redan tryckt skjut upp i ett par dagar). Och sedan dess har det inte fungerat.

Men måste man verkligen uppdatera efter ett tag?
Citera
2014-12-05, 19:25
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Men måste man verkligen uppdatera efter ett tag?

Nope
Citera
2014-12-05, 19:37
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlot
Nope

Okej det låter ju positivt, då måste min sambo ha missuppfattat (hon är inte speciellt datorvan) och råkat uppdatera manuellt isåfall då. Men du menar alltså att man bara ska kunna förskjuta uppdateringen till win 8.1 i oändlighet basically?

Eller måste man göra något specifikt för att datorn skall sluta försöka uppdatera sig osv? (Ursäkta om detta kanske är en jävligt dum fråga men jag är så trött på detta).

Mvh
Citera
2014-12-05, 22:10
Medlem
scarlots avatar
Citat:
Okej det låter ju positivt, då måste min sambo ha missuppfattat (hon är inte speciellt datorvan) och råkat uppdatera manuellt isåfall då. Men du menar alltså att man bara ska kunna förskjuta uppdateringen till win 8.1 i oändlighet basically?

Eller måste man göra något specifikt för att datorn skall sluta försöka uppdatera sig osv? (Ursäkta om detta kanske är en jävligt dum fråga men jag är så trött på detta).

Mvh

Du behöver verkligen inte installera någon uppdatering. Det är helt frivilligt. Det man kan göra är att man stänger av notifieringar ifrån windows update alt att man ställer in att den bara ska söka efter uppdateringar när du vill. Kolla under kontrollpanelen och windows update hur det ser ut med dina inställningar.
Citera
2014-12-05, 23:45
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlot
Du behöver verkligen inte installera någon uppdatering. Det är helt frivilligt. Det man kan göra är att man stänger av notifieringar ifrån windows update alt att man ställer in att den bara ska söka efter uppdateringar när du vill. Kolla under kontrollpanelen och windows update hur det ser ut med dina inställningar.
Viktigt att tänka på då att säkerhetsuppdateringarna inte laddas ner då heller.
Citera
2014-12-07, 16:20
Medlem
Bling Blings avatar
Hej igen!

Först och främst, tack för svaren allihop. Uppskattas.

Jag har testat en grej nu, för nu började de här förbannade påminnelserna igen att uppdatera till Win 8.1 precis som förut, och om jag gör det funkar inte spelet som min tjej vill spela. Jag har formaterat typ 3 gånger och provat olika saker. Men iaf, här tänkte jag dela med mig av vad jag gjorde denna gången, så kanske ni som är duktigare kan säga om ni tror det kommer funka eller ej, och om det inte kommer funka ifall ni då har bättre alternativ:

Jag gick till denna sidan (http://www.askvg.com/how-to-disable-...ndows-8-store/) och försökte följa metod 1, men det gick inte att komma in på "group policy editor" eller vad den heter på min sambos dator (antagligen för att hon hade Home-edition av OS eller nått). Så jag fick följa metod 2 istället.

Så jag tryckte "win + R" och skrev in "regedit". Sedan navigerade jag mig till "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsof t". Där skapade jag en ny "nyckel" som jag döpte till "WindowsStore" så det såg ut såhär; "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Wi ndowsStore". Sist tryckte jag på "WindowsStore" då och gick till högerspalten och skapade en "DWORD" som jag döpte till "DisableOSUpgrade" och sedan satte jag värdet 1 på den.

Sedan startade jag bara om datorn som det stod och nu är det klart (dock vad omstarten OTROLIGT seg, och det stod att windows konfigurerade uppdateringar. Vet inte om det kanske var nått annat random från windows update eller nått), så jag hoppas verkligen det kommer funka. Det står ju att detta helt skall eliminera alla försök av datorn att uppgradera till OS 8.1. Vad tror ni?

Mvh
Citera
2014-12-08, 11:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Vad jag tror mej förstå av allt ovan så är det mer ett fel i sims än ett fel i Windows 8.1..

Därför borde det vara bättre att skicka in felmeddelanden osv. till tillverkaren av sims och se om de kan släppa någon patch för detta problem!
Citera
2014-12-08, 18:15
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Vad jag tror mej förstå av allt ovan så är det mer ett fel i sims än ett fel i Windows 8.1..

Därför borde det vara bättre att skicka in felmeddelanden osv. till tillverkaren av sims och se om de kan släppa någon patch för detta problem!
Spelet uppdateras inte längre.
Citera
2014-12-08, 22:21
Medlem
Liberalarojalistens avatar
Hmm kanske är så enkelt att verifiera steam cache

1. Gå till steam library
2. Högerklicka på spelet
3. Properties
4. Leta sedan efter "Verify Steam Cache"
5. Vänta

Hoppas att det hjälpte