2014-11-19, 23:10
Medlem
Soulsurfers avatar
Min förutsägelse om bästa filmmusik, alltså det jag tror kommer ske, inte det jag personligen vill se -

Nomineringar:

The Judge - Thomas Newman
The Imitation Game, The Grand Budapest Hotel eller Unbroken - Alexandre Desplat. Han är den som är mest given en nominering för han garderar sig REJÄLT. Spontant känns det som Unbroken kommer att smälla högst, men måste först se hur bra kritik den filmen får för att kunna säga något med säkerhet.
Gone Girl - Trent Reznor & Atticus Ross
Interstellar - Hans Zimmer
How to Train Your Dragon 2 - John Powell

Vinnare: Interstellar - Hans Zimmer

Vinner inte Zimmer tippar jag på storskräll och att Birdman tar hem det på grund av hypen, filmens enormt goda kritik och att den sticker ut mer än någon annan då det i stort sätt bara är trummor och det verkar vara en trend på sistone att akademin hyllar sådant som är lite udda och folk som nästan inte har gjort något innan på gott och ont. Tråkigt om så är fallet då Birdman är bland det tråkigaste jag har hört i år (den kanske fungerar bra i filmen dock, men jag finner inget pulshöjande eller som sticker ut sett till materialet, även om det förstås är udda med en trummis som gör allt och det är säkerligen kompetent, men trots att jag kan uppskatta minimalism så är detta för småskaligt och substanslöst för att tilltala mig). Absolut inget som hör hemma på galan för mig om jag fick bestämma.

Ställer mig tveksam till om Gone Girl kniper en nominering och jag hoppas såklart inte det. Hypen tror jag dock är tillräcklig för att den skall nomineras. Tveksamt också om How to Train Your Dragon 2 nomineras då akademin brukar vara ganska hårda med att nominera uppföljare, men eftersom det var fyra år sedan sist den första nominerades, samt det faktumet är att den håller likvärdig kvalité med den första gör att jag tror jag att det kan gå vägen. Är väldigt nära på att byta ut antingen Gone Girl eller How to Train Your Dragon 2 mot Birdman.

Största hot:

Birdman - Antonio Sanchez
Big Eyes - Danny Elfman
The Theory of Everything - Jóhann Jóhannsson
The Homesman - Marco Beltrami
Foxcatcher - Rob Simonsen

Birdman är helt klart hetast och det största hotet i den här gruppen, därefter kommer The Theory of Everything och Foxcatcher.

Jokrar som kan knipa en nominering vid skräll:

The Libertador - Gustavo Dudamel
Fury - Steven Price
Exodus: Gods and Kings - Alberto Iglesias
The Hobbit: The Battle of the Five Armies - Howard Shore
Inherent Vice - Jonny Greenwood
Nightcrawler - James Newton Howard
Maleficent - James Newton Howard

The Libertador sticker såklart ut mest här för att det är en Venezuelas Oscarsbidrag för bästa utländska film och sådant "smalt" nomineras sällan, men på grund av att kompositören är namnkunnig från den klassiska scenen och chefsdirigent för LAPO tror jag inte att det är helt omöjligt att han kan överraska rejält. Inte minst med tanke på att han har varit med i diverse tillställningar som akademin höll tidigare i år.

Detta är alla tänkbara kandidater för mig. Får se om jag ändrar mig innan galan.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-11-20 kl. 00:01.
Citera
2014-12-01, 19:19
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Pallar inte göra en ny tråd för award season generellt. Om någon mod eller annan användare tycker det är gött så kan man ju bryta ut följande. New York-kritikerna ger ut de första utmärkelserna i den amerikanska cirkusen som brukligt. Det är ju relevant för Oscarsracet givet att det har gått otippat dåligt för filmer som det går bra för här de senaste åren, eller nått.

Såhär ser de alldeles färska resultaten ut + kommentarer från undertecknad

Bästa animerade: The LEGO Movie - medeltrea för mig. Lite halvskoj med högt tempo, men överskattad och tröttsamt på typ alla sätt ju längre filmen går.

Bästa icke-engelska: Ida - nådde inte riktigt upp till förväntningarna. Snygg och skönt långsam men har absolut sina skavanker.

Bästa doc: CitizenFour - inte sett. Är inte så taggad trots bra hype. Inte så sugen heller. En förmodad typisk tråkig issue-doc

Bästa manliga biroll: J.K. Simmons, Whiplash - Så välförtjänt. Årets hittills bästa film.

Bästa kvinnliga biroll: Patricia Arquette, Boyhood - En bra film, men Arquette gav mig nästan inget tyvärr.

Bästa manus: The Grand Budapest Hotel - riktigt märkligt i min bok. Alldeles för mycket story här som drar ner filmen. Manuset är bland det sämsta med den här mediokra rullen.

Bästa foto: The Immigrant - har svag svag trea på denna, men vill typ sänka. Visst är fotot vackert, men i slutändan lite oinspirerat. Utvattnat och hade på grund av flera faktorer svårt att köpa att den utspelade sig i dåtid. Det överesteticerade fotot bidrog nog till detta.

Bästa manliga huvudroll: Timothy Spall, Mr. Turner - Inte sett trots att jag älskar Turners målningar och har en replika här hemma på väggen. Så tråkigt med biopics liksom.

Bästa kvinnliga huvudroll: Marion Cotillard, The Immigrant and Two Days, One Night - Gillar inte dubbelgrejen. Hon är mycket bra i båda (Immigrants behållning), men inte hennes främsta verk. Och båda filmerna var besvikelser för mig så är lite kluven.
Best Director:

Bästa debutfilm: The Babadook - Aldrig hört talas om ens om jag ska vara ärlig. Verkar vara någon skräckfilm, vilket förmodligen förklarar saken.

Bästa regi: Richard Linklater, Boyhood - Kan absolut köpa denna. Trots utpräglade svagheter är Boyhood en unik och speciell film både för mig personligen och i ett större perspektiv. Regin är stabil, om lite fantasilös och icke-varierad, men ett mycket gott hantverk. Han borde egentligen snarare fått priset för Beforetrilogin.

Bästa film: Boyhood - inte så oväntat. Har inga problem med detta egentligen. Grattis!

Skönt att Birdman eller Maps to the Stars (ett av fem, japp) kammade hem något. Hoppas det är tecken på en tung award season för dessa.
Citera
2014-12-04, 01:48
Medlem
Soulsurfers avatar
Måste få ändra en del nu när jag har fått mer tid att tänka. Ändrar med nya tankar! Kommer att bli intressant och se om man hade rätt sedan.

Dessa tror jag kommer att nomineras nu istället:

Birdman - Antonio Sanchez
Interstellar - Hans Zimmer
The Theory of Everything - Jóhann Jóhannsson
Gone Girl - Trent Reznor & Atticus Ross
The Imitation Game - Alexandre Desplat

Vinnare: Birdman - Antonio Sanchez

Uttryckte mig konstigt när jag skrev att Birdman vore en skräll, det är snarare rätt väntat så förstår inte varför jag skrev så. Det är kompetent, men det är bland det tråkigaste jag har hört i år och är verkligen inget som tilltalar mig. Kan alltid hoppas att musiken fungerar bra i filmen dock för det kan jag faktiskt tänka mig att den gör, även om den är väldigt tråkig utanför filmen. Birdman är nog den tråkigaste vinnaren av alla som jag tror kommer att nomineras (kanske inte tråkigare än Gone Girl - förmodligen inte, det går att diskutera). Whiplash hade varit en betydligt roligare kandidat och är såklart också betydligt bättre än urtrista Birdman.

Jag tror inte att Interstellar är allas kopp te även om Zimmer har skapat något riktigt inspirerat och dessutom uppfunnit sig själv. Jag tror att det är för okonventionellt för att gå hem hos alla och att en del kommer säkert att tycka det är obskyrt med orgeln och därför rösta på något annat. Detta tror jag är anledningen till varför han inte kommer att vinna om man nu bortser från det faktumet att Birdman kommer att kamma hem fler röster på grund av filmens meriter.

Det är väldigt tveksamt om Gone Girl klarar sig och får en nominering, jag tror knappt att den löjliga hypen räcker med tanke på konkurrensen, men det känns som att det kommer att räcka. Antingen får Gone Girl nomineringen eller så blir det nog en dubbelnominering för Desplat, det är det jag är inne på mest just nu. Skulle verkligen inte bli förvånad om Desplat får två nomineringar med tanke på att han kommer att få medlemmarna i juryn att dela på sig och det kan därför räcka till tillräckligt många röster för två nomineringar.

Tror inte det räcker för How to Train Your Dragon 2 skall nomineras - akademin sällan nominerar uppföljare och jag tror mer på Theory of Everything faktiskt.

Har också lyssnat igenom Big Eyes av Elfman sedan mitt första inlägg och den är tyvärr en stor besvikelse och känns väldigt ljummen även om den inte är dålig. Jag brukar gilla det han gör mer, men det här var rätt tråkigt. Känns verkligen inte som om Elfman har en chans att knipa en nominering längre. Exodus kan vi också räkna bort nu då den inte imponerade och med tanke på att filmen inte verkar vara speciellt omtyckt bland kritiker (vilket var väntat, men ändå).

Jag kan inte bortse från att Birdman passar den typiska mallen för vad som brukas vinna och vad jag tror går hem hos de flesta, inte minst på grund av filmens meriter (detta främst av allt). Tror inte The Judge klarar sig och att det inte räcker för att Newman skall nomineras trots att han nästan alltid nomineras - det känns för rutinmässigt och filmen har dessutom fått väldigt sval kritik, vilket ju talar till hans nackdel. Tror därför inte han kommer att nomineras vid närmare reflektion.

När det gäller Unbroken verkar den ha fått svala recensioner och det känns därför mer troligt att det blir The Imitation Game för Desplats del som tar hem en nominering, men det är inte alls omöjligt att han kammar hem två Oscarsnomineringar i år då det kan bli många splitvotes med tanke på att hans insatser kan dela juryn och då kan han få tillräckligt många röster för två Oscarsnomineringar.

Detta talar dock emot att han skall vinna om så är fallet; John Williams har nomineras två gånger vid flera tillfällen och då brukar man inte vinna för att då delas rösterna och då brukar någon annan få fler röster och vinna. Finns dock undantag, men då skall det till något extremt; undantaget var ju när han nominerades för Star Wars: A New Hope och Close Encounters of the Third Kind och vann för Star Wars. Det spelade alltså ingen roll den gången att han tävlade mot sig själv.

Grejen är den att när alla som röstar kan rösta på två bidrag av samma person så kan dessa två bidrag få nästan lika många röster och sett till sammanlagda röster på personen så skulle personen ha vunnit Oscarn. Då får inte ett bidrag som hade kunnat räcka till vinst tillräckligt många röster, alltså är det är negativt att få två nomineringar om man vill vinna. För det krävs det att man har ett överlägset bidrag som kommer plocka tillräckligt många röster oavsett om bidragen delar röster och det är extremt sällan det händer.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-12-04 kl. 01:58.
Citera
2014-12-04, 01:50
Bannlyst
Det är alldeles för tidigt att börja prata om bästa filmer 2014. Vänta 2 månader till.
Citera
2014-12-05, 21:35
Medlem
Soulsurfers avatar
Nu har "experterna" sagt sitt om vilka som kommer att vinna de flesta Oscarstatyetterna!

De tror märkligt nog att Unbroken kommer att vinna Oscarn för bästa filmmusik, men det är en marginell vinst, 21% chans har den att vinna enligt "experterna", följt av Gone Girl som har 20% chans och därefter Interstellar 19% chans, sedan Birdman 16% följt av The Theory of Everything 11%. Tydligen tror dom på samma som jag nämnde när det gäller nomineringarna, fast de har bytt ut The Imitation Game mot Unbroken, vilket ändå känns rimligt; Imitation Game hamnade precis utanför de fem med högt sannolikhet. Känns dock väldigt konstigt om Unbroken skulle vinna så jag är väldigt förvånad att man verkligen tror på den så mycket och har satt den högst!

Hursomhelst postar jag hela listan vad "experterna" tror har högst sannolikhet att vinna i de flesta kategorier (procenten anger sannolikheten att vinna en Oscar, vissa kategorier finns tydligen inte, förmodligen inte klara eller något (utländska film, sång och dokumentär hade varit intressant att veta) -

Bästa film:

Boyhood 21%
Selma 12% och Birdman har båda 12%
Imitation Game och Unbroken 11%
The Theory of Everything 9%
Foxcatcher, Gone Girl, Whiplash 5%
Interstellar 3%

Vinnare: Boyhood

Bästa regissör:

Richard Linklater 31%
Alejandro González Iñárritu 23%
Ava DuVerney 14%
Angelina Jolie 11%
David Fincher 6%
Bennett Miller, Morten Tyldum 4%
Christopher Nolan 2%
James Marsh, Clint Eastwood 1%

Vinnare: Richard Linklater

Bästa manliga huvudroll:

Michael Keaton 31%
Eddie Redmayne 28%
Bennedict Cumberbatch 15%
David Oyelowo 13%
Steve Carell 8%
Bradley Cooper 2%
Jake Gyllenhaal 1%
Timothy Spall, Ralph Fiennes under 1%

Vinnare: Michael Keaton

Bästa kvinnliga huvudroll:

Julianne Moore 37%
Resse Withherspoon 23%
Rosemund Pike 13%
Felicity Jones 12%
Amy Adams 5%
Hilary Swank 4%
Shailene Woodley 2%
Emily Blunt, Jennifer Aniston 1%
Marion Cotillard, Jessica Chastain under 1%

Vinnare: Julianne Moore

Bästa manliga biroll:

J.K Simmons 38%
Edward Norton 23%
Ethan Hawke, Mark Ruffalo 14%
Tom Wilkinson 4%
Miyavi 3%
Robert Duvall, Tim Roth 2%
Josh Brolin, Albert Brooks under 1%

Vinnare: J.K Simmons

Bästa kvinnliga biroll:

Patricia Arquette 36%
Laura Dern, Emma Stone 14%
Keira Knightley, Meryl Streep 12%
Jessica Chastain 4%
Anna Kendrick, Carrie Coon 2%

Vinnare: Patricia Arquette

Bästa manus:

Boyhood 33%
Birdman 26%
Whiplash 11%
The Grand Budapest Hotel 10%
Selma 9%
Foxcatcher 8%
Interstellar 1%

Bästa adapterade manus:

The Imitation Game 27%
Gone Girl 24%
Unbroken 19%
The Theory of Everything 18%
Wild 8%

Vinnare: The Imitation Game

Bästa animerade film:

The Lego Movie 35%
Big Hero 6, How to Train Your Dragon 2 23%
The Boxtrolls 9%
The Tale of Princess Kaguya, The Book of Life 4%

Vinnare: The Lego Movie

Bästa kinematografi:

Birdman 32%
Unbroken 18%
Interstellar 16%
Gone Girl 10%
Mr. Turner 7%

Vinnare: Birdman

Bästa kostymdesign:

Into the Woods 36%
Maleficent 24%
The Grand Budapest Hotel 13%
Mr. Turner 12%
The Imitation Game 5%

Vinnare: Into the Woods

Bästa klippning:

Boyhood 25%
Birdman 21%
Interstellar 13%
Gone Girl 10%
Unbroken, Whiplash 9%

Bästa makeup och hairstyle:

Into the Woods 40%
Foxcatcher 27%
Guardians of the Galaxy, The Theory of Everything 8%
The Grand Budapest Hotel 7%
Maleficent 6%

Bästa produktionsdesign:

Into the Woods 26%
The Grand Budapest Hotel 24%
Interstellar 17%
Birdman 10%
Unbroken 8%

Bästa filmmusik:

Unbroken 21%
Gone Girl 20%
Interstellar 19%
Birdman 16%
The Theory of Everything 11%

Vinnare: Unbroken, även om man verkligen inte är överrens här!

Bästa ljud:

Interstellar 35%
Unbroken 20%
Whiplash, Fury, Guardians of the Galaxy 11%
Into the Woods 4%
How to Train Your Dragon 2 2%

Vinnare: Interstellar

Bästa ljudmix:

Interstellar 27%
Unbroken 22%
Into the Woods 18%
Whiplash 14%
Fury 7%

Bästa specialeffekter:

Interstellar 36%
Dawn of the Planet of the Apes 26%
Guardians of the Galaxy 19%
The Hobbit: The Battle of the Five Armies 10%
Birdman 3%

Vad tror/tycker ni om listan?

Här är vad varje enskild person i "expertjuryn" tror på förresten - http://www.goldderby.com/awardshows/experts/oscars-2014-nominations-nominations/best-picture.html
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-12-05 kl. 22:19.
Citera
2014-12-05, 21:44
Medlem
Carnage.s avatar
Riktigt pissår, rent storfilmsmässigt. Inget intressant överhuvudtaget.
Citera
2014-12-05, 21:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.

Håller med dig, som vanligt är det utländska filmer och indiependent som man ska hålla ögonen på.
Citera
2014-12-05, 22:19
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.

Va det första som slog mig också när jag såg Soulsurfer posta listan. Utan att ha sett Birdman så hoppas jag den vinner i samtliga kategorier över Boyhood som är så sjukt överhypad.
Citera
2014-12-05, 23:13
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Va det första som slog mig också när jag såg Soulsurfer posta listan. Utan att ha sett Birdman så hoppas jag den vinner i samtliga kategorier över Boyhood som är så sjukt överhypad.

Birdman är vidrig.

Hoppas själv på storslam av Boyhood och Gone Girl.

Det jag tänker på särskilt med årets Oscarsrace är att skådespelskategorierna är oootroooligt svaga i år. Särskilt de kvinnliga, som andra år har varit otroligt tighta.
Citera
2014-12-05, 23:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Birdman är vidrig.

Hoppas själv på storslam av Boyhood och Gone Girl.

Birdman har ju i min värld allt på sin sida att vara årets bästa film utan att ha sett den, Gone Girl var nästan en etta i min bok.
Citera
2014-12-06, 00:13
Medlem
chessjamts avatar
Lär ju bli ganska många kända namn på folk som har dött i minnesfilmen de brukar visa på galan.

Mike Nichols, Robin Williams, Lauren Bacall, Joan Rivers, Harold Ramis, James Garner, Shirley Temple, Richard Attenborough, Eli Wallach och Bob Hoskins för att nämna några.

Vet inte om de tog med PSH i minnesvideon på förra oscarsgalan då han dog så pass tidigt i år, annars är han såklart given i denna skara av avlidna stjärnor.
Citera
2014-12-13, 03:00
Medlem
Soulsurfers avatar
Filmmusiken till Birdman har tydligen diskvalificeras! "Förhandsfavoriten" kan alltså inte ens få en nominering. Så där föll den jag trodde skulle vinna Oscarn och den "experterna" höll som fyra. Jag är positiv då Birdman är bland det tråkigaste jag har hört i år (den kanske fungerar bra i filmen dock, det låter jag vara osagt, men kan inte tänka mig att jag tycker materialet i filmen är mycket mer upphetsande baserat på det jag har hört utanför filmen, men det återstår att se). Hoppas att något roligare får en nominering nu istället.

Whiplash och Foxcatcher kan heller inte få en nominering på grund av reglerna. Det är upplagt för vinst för Interstellar känns det som nu, men jag tror ändå konkurrensen är tuff med tanke på att Interstellar inte lär vara allas kopp te. För obskyrt för att få storslam i juryn imo. Undra vem fan som kommer få Birdmans nominering istället? Känns som HTTYD 2 har en extra god chans att få en nominering nu, men kanske blir något helt annat. Kanske att The Theory of Everything överraskar och vinner Oscarn? Allt kan verkligen hända känns det som nu.

Här är alla de 114 "godkända" bidragen som kan nomineras:

Eftersom Birdman nominerades för Golden Globe lär den vinna där istället, kan inte tänka mig att den går helt lottlös. Märkligt hur saker kan kastas omkull så fort!
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-12-13 kl. 03:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in