Citat:
Öhh okej, i så fall platsar jag inte i din definition, eftersom jag är väl medveten om att det finns mer lidande än njutning i världen, vilket framkom i första inlägget. Detta betyder dock inte att jag ska gå omkring och tänka på detta 24/7. Varför är det fel att jag fokuserar på det positiva som faktiskt finns?
Citat:
Givetvis inte, nu har du nog feltolkat mitt inlägg. En pessimist/cyniker gråter dessutom inte särskilt lätt, ty motgångar är ingen nyhet såvida man inte är 5 år gammal.
Jag menade inte gråta bokstavligt, utan snarare gå omkring och vara nedstämd, om än i liten omfattning.
Citat:
Pessimism går inte ut på att "må dåligt", det är ett filosofiskt förhållningssätt med vilket man ser världen för vad den verkligen är, fritt från kognitiv dissonans samt självbedrägeri.
Jag förstår liksom inte varför du ens skrev i tråden från första början, då jag inte känner mig träffad av din beskrivning alls. Jag lade inte tråden i det psykologiska forumet i hopp om att få tips och råd hur jag kan förtränga all negativitet som finns runt om i världen, jag skapade en tråd om hur man bör se på livet. Mitt eget liv alltså inte inte andras.
Som jag skrev högre upp, bara för att jag är medveten om hur världen "verkligen är", så betyder det inte att jag inte kan vara "care free". För jag kommer förmodligen fortfarande läsa nyheter och ha koll på omvärldens elände, men det betyder inte att jag ska låta denna negativitet påverka mitt eget liv, för varför skulle det? Är jag en dålig person om jag fortfarande mestadels har kul trots att jag vet att folk svälter, djur plågas och folk lider i olika sammanhang?