Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-01, 11:20
  #1285
Medlem
boba fetts avatar
Aftonbladet kommenterar uppståndelsen kring John Boyega:

"Det går inte att nog understryka vilket viktigt statement det är från regissören JJ Abrams och resten av ”The force awakens”-teamet att dels ge den största huvudrollen till John Boyega, och dels låta honom vara det första tittarna möter i teaser-trailern. I originaltrilogin var Billy Dee Williams (som spelar Lando Calrissian) den enda svarta skådespelaren och i ”prequel”-filmerna var det bara Samuel L. Jackson (jedimästaren Mace Windu) som hade en framträdande roll.
Att den stora hjälten spelas av ”Attack the block”-stjärnan John Boyega var därför inte ett helt okontroversiellt beslut – vilket attackerna mot skådespelaren vittnar om."

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle19945592.ab

Om man medvetet ger huvudrollen till en svart skådis och medvetet låter honom vara det första tittarna ser i teasern, med syftet att det ska vara ett statement, då är det ju själva definitionen av PK. Alla som reagerade med "det första man ser är en neger, så jävla pk", hade alltså rätt, om det som artikelförfattaren skriver stämmer.

Personligen bryr jag mig inte om det är en svart snubbe, eller kvinna, i huvudrollen. Couldn't care less. Det är inte poängen. Poängen är att min magkänsla när det första jag ser i trailern är en svart skådis, är att det inte är en slump. Jag är uppenbarligen inte ensam om den känslan, och artikeln ovan bekräftar att det inte är taget ur luften.
Citera
2014-12-01, 11:37
  #1286
Medlem
Jonipoons avatar
Det verkar som att båda två av nästa års mest efterlängtade filmer (Star Wars 7 och Jurassic World), vars BÅDA regissörer LOVADE att de skulle använda sig mer av modeller, practical effects och lerfigurer osv - inte håller vad de lovat.

Efter att ha sett båda trailers till Star Wars 7 och Jurassic World kan vi ju konstatera att det är 100 % CGI och inte en enda practical effect. Så att...... jag undrar hur det känns när man som förväntansfull fan får en känga rakt i nyllet? Typ "We lied to you stupid fuck, we love our computers!"
Citera
2014-12-01, 11:51
  #1287
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Fanns det något du gillade då? Nyfiken.

Jag är nog väldigt svår att göra nöjd hur man än försöker. Har mina problem här i livet. Men teasern i sig är hur en teaser ska vara...väl? Och det är väl bra. Man undviker att visa något sammanhang. Ett liknande exempel på lyckad teaser är "Indiana Jones and the last crusade".

https://www.youtube.com/watch?v=W3PS69fWu9U

Snackar vi sedan trailers brukar "fan made" brista i att de är för långa och visar alldeles för mycket.
Citera
2014-12-01, 11:58
  #1288
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Typ "We lied to you stupid fuck, we love our computers!"

Precis! Med tanke på "Last Crusade" och annat kanske en bästa teaser hade varit på garagebyggnader i Los Angeles-området, jeansklädda personer i t-shirt, linor i taket, fyrverkerier och plastmodeller som far in i väggar. Ett kort ögonblick på Harrison Ford.

Men vi får väl hoppas på ryktena om den kraftfulle Tok-Luke i exil ute i kosmos. Dessa rykten bådar ju gott iallafall.
Citera
2014-12-01, 12:25
  #1289
Medlem
Shuffless avatar
Första gången jag kollade på trailern så vart jag extremt besviken, mina förväntningar var dock skyhöga (och så hade jag rökt på och käkat svamp). Väldigt mycket CGI i klippen vi fick se, extra besviken när J.J lovat mycket praktiskt över datoranimerat. Vet inte varför men jag var stensäker på att nya trilogin inte skulle faceplanta som prequelsen men när jag sett teasern så känns det inte lika omöjligt längre.
Citera
2014-12-01, 12:31
  #1290
Medlem
BigFatCones avatar
Säga vad man vill men både Mark Hamill och Carrie Fisher är i förvånansvärt god form.

http://imgur.com/gallery/tiOH8ws
Citera
2014-12-01, 13:20
  #1291
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Säga vad man vill men både Mark Hamill och Carrie Fisher är i förvånansvärt god form.

http://imgur.com/gallery/tiOH8ws

Det är ju exakt samma bild. De har ju bara klippt in deras ansikten på den svartvita.
Har för mig att de är lite plufsigare nuförtiden.

OnT: Jag gillade teasern, det känns mer avskalat och "back to the roots".
Fann inget jag störde mig på.
__________________
Senast redigerad av Proclaimer 2014-12-01 kl. 13:22.
Citera
2014-12-01, 13:35
  #1292
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
plus att Darth Maul är en cheesy kopia av Vader

De flesta fans är överens om att Darth Maul var ett av de bästa inslagen i ep1. Tycker att han representerar mystiken och hänsynslösheten hos den mörka sidan på ett bra sätt. Jag skulle inte påstå att han är särskilt lik Vader om jag ska vara ärlig. Vader är en ledare som styr med järnhand och med rädsla som vapen manipulerar karaktärer i sin omgivning. Darth Maul är en yrkesmördare som bara följer order. I synnerhet ser man skillnad när de slåss. Vader kör diverse mindgames med sina motståndare och försöker bryta ner dem psykisk, medan Maul är tyst och bara fokuserar på striden.
Citera
2014-12-01, 13:53
  #1293
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
plus att Darth Maul är en cheesy kopia av Vader

Den enda likheten är att de klär i svart... Darth Maul var förövrigt det enda som var halv-bra med The Phantom Menace.

Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
"Det går inte att nog understryka vilket viktigt statement det är från regissören JJ Abrams och resten av ”The force awakens”-teamet att dels ge den största huvudrollen till John Boyega, och dels låta honom vara det första tittarna möter i teaser-trailern. I originaltrilogin var Billy Dee Williams (som spelar Lando Calrissian) den enda svarta skådespelaren och i ”prequel”-filmerna var det bara Samuel L. Jackson (jedimästaren Mace Windu) som hade en framträdande roll.
Att den stora hjälten spelas av ”Attack the block”-stjärnan John Boyega var därför inte ett helt okontroversiellt beslut – vilket attackerna mot skådespelaren vittnar om."

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle19945592.ab


Det där är ju orden från en skribent på Aftonbladet, jag ser ingen officiell "sanning" i det där. Herrejisses...
Citera
2014-12-01, 14:19
  #1294
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Det är ju exakt samma bild. De har ju bara klippt in deras ansikten på den svartvita.
Har för mig att de är lite plufsigare nuförtiden.

OnT: Jag gillade teasern, det känns mer avskalat och "back to the roots".
Fann inget jag störde mig på.
Well, med tanke på hur dom såg i ut ansiktet sist jag såg dom så är det i vilket fall som helst en klar förbättring.
Citera
2014-12-01, 17:26
  #1295
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Jag tycker det snarare ser ut som att X-vingarna är modeller som man sen efterarbetat men ändå modeller. Du får en helt annan färgmängd och textur när du kör modeller jämfört med helt digitala diton. När du skapar nåt digitalt så brukar du ha så jävla skarpa kontraster. Jämför X-vingarna där med alla skepp i 1-3 - jag tycker det är stor skillnad.

Sen är det ju klart som fan att du inte skapar vattensprutet med modeller direkt.

Jag menar, ser ni hellre att man tecknar ljussablarna eller använder datorer?
Citera
2014-12-01, 17:36
  #1296
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Det som för mig är lite konstigt blir: vad handlar star wars om?

Om man ser 1-6 nu så handlar det om anakin skywalkers fall och "frälsning". Profetian uppfylls etc etc!

Men om man tittar 1-7, kommer det bli någon logisk kontinuitet? Helt nya huvudpersoner, med nya skurkar som troligen inte har någon koppling till A. Skywalker. Tycker 6:an var ett bra slut, det är inte gudfadern vi talar om, men det känns som en trevlig saga i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback