Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-30, 19:26
  #1
Medlem
Har precis fått lön för nu i november och passerade med denna lön gränsen för när man måste betala statlig inkomstskatt, som ligger på 420k/år.
Efter detta måste man alltså skatta drygt 50% procent på allt man tjänar vilket inte känns allt för lockande..
Hur undviker jag lättast att skänka mina surt fördärvade pengar till staten?

Tänkte ett tag att jag kunde prata med min löneavdelning för att komma överens om att dom håller inne nästkommande lön och betalar ut den i januari istället.
Är detta lagligt eller medför det några problem för redovisning osv?
Citera
2014-11-30, 19:32
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofyy
Har precis fått lön för nu i november och passerade med denna lön gränsen för när man måste betala statlig inkomstskatt, som ligger på 420k/år.
Efter detta måste man alltså skatta drygt 50% procent på allt man tjänar vilket inte känns allt för lockande..
Hur undviker jag lättast att skänka mina surt fördärvade pengar till staten?

Tänkte ett tag att jag kunde prata med min löneavdelning för att komma överens om att dom håller inne nästkommande lön och betalar ut den i januari istället.
Är detta lagligt eller medför det några problem för redovisning osv?

Om du tjänar 419k per år men bara jobbar tio månader per år kommer du inte behöva betala skatten även fast du vissa månader tjänar mer än brytgränsen.

Du får tillbaka det på skatten nästa år. För att förtydliga: Skatten du betalade nu den här månaden som överskred brytgränsen kommer du få tillbaka nästa år utifall att du ligger under gränsen.
Citera
2014-11-30, 19:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Om du tjänar 419k per år men bara jobbar tio månader per år kommer du inte behöva betala skatten även fast du vissa månader tjänar mer än brytgränsen.

Du får tillbaka det på skatten nästa år. För att förtydliga: Skatten du betalade nu den här månaden som överskred brytgränsen kommer du få tillbaka nästa år utifall att du ligger under gränsen.

Kanske var otydlig, jag har tjänat mer än 420k de senaste 11 månaderna och får alltså på nästa lön som kommer i december skatta hela 50% på hela den lönen eftersom den summan ligger ovanför gränsen.
Då jag planerar att kanske vara ledig en stor del av nästa år och inte komma i närheten av denna gräns ser jag hellre att pengarna jag får nu i slutet av december flyttas till nästa räkenskapsår, så att jag bara skattar ca 30% på dessa intjänade pengar.
Citera
2014-12-01, 07:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofyy
Kanske var otydlig, jag har tjänat mer än 420k de senaste 11 månaderna och får alltså på nästa lön som kommer i december skatta hela 50% på hela den lönen eftersom den summan ligger ovanför gränsen.
Då jag planerar att kanske vara ledig en stor del av nästa år och inte komma i närheten av denna gräns ser jag hellre att pengarna jag får nu i slutet av december flyttas till nästa räkenskapsår, så att jag bara skattar ca 30% på dessa intjänade pengar.

Funkar inte så.

Din arbetsgivare drar skatt enligt en tabell så du kommer få betala ungefär lika mycket i skatt nästa månad.

Sen justeras allt när din slutliga skatt räknas ut vid deklarationen.

Tjänar man 50.000 i månaden så dras det lika mycket i skatt varje månad hela året - man betalar alltså statlig inkomstskatt i förväg baserat på din månadslön.

Om din arbetsgivare går med på det så kan du be dem vänta med löneutbetalningen tills 2015.
Citera
2014-12-01, 19:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Funkar inte så.

Din arbetsgivare drar skatt enligt en tabell så du kommer få betala ungefär lika mycket i skatt nästa månad.

Sen justeras allt när din slutliga skatt räknas ut vid deklarationen.

Tjänar man 50.000 i månaden så dras det lika mycket i skatt varje månad hela året - man betalar alltså statlig inkomstskatt i förväg baserat på din månadslön.

Om din arbetsgivare går med på det så kan du be dem vänta med löneutbetalningen tills 2015.

Jo i slutändan blir det ju så. Får jag ingen lön nästa månad så jag stannar på 420.000 så får jag ju tillbaka den statliga skatt företaget betalat in tidigare, när deklarationen är färdig.
Citera
2014-12-02, 01:04
  #6
Medlem
papanoirs avatar
Det är inte olagligt att skjuta upp en lön. Frågan är bara ifall din chef går med på det. Är hon såsse kanske hon blir arg. Är det ett mindre bolag du jobbar för kan det vara värt ett försök, speciellt ifall du möjligtvis inte kommer jobba lika mycket nästa år.

Risken är ju dock att du kanske kommer över 420k efter 8 månader nästa år
Citera
2014-12-04, 15:11
  #7
Medlem
Du löser inga problem flytta över det till nästa år om du kommer få samma inkomst då, handlar det om extra bonus eller övertid just detta året så kan företaget rent praktiskt välja betala ut det året efter istället.

Men är det stort företag kanske det inte blir lika lätt övertala dom göra det.

Men eftersom du även blir blåst på din pension när du kommer summan så är det mycket mer du förlorar på det mer än extra skatten bara.

Då är det bättre förhandla med företaget ge dig andra förmåner eller kanske högre tjänstepension än högre lön.
Citera
2014-12-05, 20:41
  #8
Medlem
papanoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Du löser inga problem flytta över det till nästa år om du kommer få samma inkomst då, handlar det om extra bonus eller övertid just detta året så kan företaget rent praktiskt välja betala ut det året efter istället.
Han skrev "Då jag planerar att kanske vara ledig en stor del av nästa år", så jo, han får mer i fickan av att skjuta upp lönen till 2015. Man behöver inte vara en raketforskare för att förstå det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback