Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-30, 00:30
  #1
Medlem
Ibiza80s avatar
Om trafiken är tät och intensiv kan jag fatta att folk trycker fram grön gubbe. Men om det kommer en ensam bil - varför i hela friden väntar fotgängare inte tills bilen passerat!

Idag fick idiotin sin kulmen. Jag närmar mig ett övergångsställe, har kvar ungefär 50 meter då en kvinna trycker på knappen - och börjar gå direkt! Rött för mig, och när det ett par sekunder senare slår över till grön gubbe har hon redan passerat vägen. Bakom mig helt tomt på trafik.

Såvitt jag vet är det inte straffbart att gå mot röd gubbe, så länge man inte orsakar kaos och kalabalik. På glest trafikerade gator finns ingen anledning att trycka fram grön gubbe.

Eller...?
__________________
Senast redigerad av Ibiza80 2014-11-30 kl. 00:35.
Citera
2014-11-30, 00:33
  #2
Medlem
Mr.Maazes avatar
Hatar också detta sjuka beteende. Det borde vara något för alla miljötallibaner att ta upp. Den som går släpper inte ut avgaser och ska då vänta, men nej, istället får man som bilist stå och spy ut avgaser och sitta och bli frustrerad helt i onödan. Samma med alla som går över vanliga övergångsställen. Vänta för fan tills jag passerat så jag slipper stanna!

IDIOTI!
Citera
2014-11-30, 00:37
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Att gå över gatan stör faktiskt gångtrafikanernas "trafikrytm", tänk på hur dåligt gatorna är planerade för gångisarna...

Visst är det sjukt irriterande att se beteendet, men vi får väl upplysa dom på plats, inte ta ut ilskan vid tangentbordet.
Citera
2014-11-30, 00:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Om trafiken är tät och intensiv kan jag fatta att folk trycker fram grön gubbe. Men om det kommer en ensam bil - varför i hela friden väntar fotgängare inte tills bilen passerat!

Idag fick idiotin sin kulmen. Jag närmar mig ett övergångsställe, har kvar ungefär 50 meter då en kvinna trycker på knappen - och börjar gå direkt! Rött för mig, och när det ett par sekunder senare slår över till grön gubbe har hon redan passerat vägen. Bakom mig helt tomt på trafik.

Såvitt jag vet är det inte straffbart att gå mot röd gubbe, så länge man inte orsakar kaos och kalabalik. På glest trafikerade gator finns ingen anledning att trycka fram grön gubbe.

Eller...?
Det är straffbart att gå mot röd gubbe, gubben!
Citera
2014-11-30, 00:39
  #5
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Det är straffbart att gå mot röd gubbe, gubben!

Nej, det är det inte.
Citera
2014-11-30, 00:40
  #6
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Det är straffbart att gå mot röd gubbe, gubben!

Nej det är det inte. Pappskalle!

Och TS har rätt, det är ett jävla oskick.
Citera
2014-11-30, 00:41
  #7
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Det är straffbart att gå mot röd gubbe, gubben!
Nja, serru:

"Det är förbjudet att gå mot rött ljus. Om man befinner sig på körbanan eller cykelbanan, då signalen slår om till rött, ska man fortsätta till andra sidan. Finns refug eller liknande anordning ska man stanna där tills signalen åter visar grönt ljus.

I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen, du kan alltså inte bli bötfälld för att du går mot rött. Däremot skulle du kunna dömas till penningböter enligt ansvarsbestämmelserna i trafikförordningen, t ex för vårdslöshet i trafiken."


Det betyder att du aldrig riskerar något så länge du inte till exempel kastar dig ut i vägen mot röd gubbe och orsakar en seriekrock då den första bilen tvingas pallnita.
Citera
2014-11-30, 00:42
  #8
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Hatar också detta sjuka beteende. Det borde vara något för alla miljötallibaner att ta upp. Den som går släpper inte ut avgaser och ska då vänta, men nej, istället får man som bilist stå och spy ut avgaser och sitta och bli frustrerad helt i onödan. Samma med alla som går över vanliga övergångsställen. Vänta för fan tills jag passerat så jag slipper stanna!

IDIOTI!

Fast vid vanliga övergångsställen har faktiskt fotgängare företräde, så finns ingen anledning för dem att vänta. Sen är det klart att man inte bara ska gå ut i vägen och förvänta sig att bilförarna ska stanna då många inte bryr sig om det, men om det skulle hända en olycka faller ändå ansvaret på dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Det är straffbart att gå mot röd gubbe, gubben!

Nej, det är det inte så länge man inte orsakar en farlig trafiksituation.
Citera
2014-11-30, 00:44
  #9
Medlem
bithaxs avatar
Men det är ju lika dant om en bil kör fram mot en korsning.

Då gör den ju så att det blir rött för alla bilarna på den stora vägen i typ en minut fast den bara rullar ut och försvinner på några sekunder.

Problemet är att röljus är en otroligt dålig lösning för trafikreglering.

I USA har man i stället system där trafikljusen slår om på tid.
Jag upplever det som effektivare då man kan annpassa sin gångrythm till tavlan som räknar ner vid nästa korsning. Detta funkar nog dock endast bra i städer.
__________________
Senast redigerad av bithax 2014-11-30 kl. 00:48.
Citera
2014-11-30, 00:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Nej det är det inte. Pappskalle!

Och TS har rätt, det är ett jävla oskick.
Nähä, då har jag väl blivit felinformerad. Men i sanningens namn borde det tamefan vara straffbart att önska död åt fotgängare
Citera
2014-11-30, 00:46
  #11
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast vid vanliga övergångsställen har faktiskt fotgängare företräde, så finns ingen anledning för dem att vänta.
Jag tycker faktiskt att det finns anledning att vänta om det kommer en enstaka bil. Det är ett betydligt "större projekt" för en bilist att bromsa och stanna jämfört med att fotgängaren väntar tre sekunder. Dessutom inte alls miljövänligt att tvinga bilen att stanna.

Men återigen: Om trafiken är tät och det är svårt för fotgängare att ta sig över måste de ju till sist få en möjlighet att korsa vägen.
__________________
Senast redigerad av Ibiza80 2014-11-30 kl. 00:53.
Citera
2014-11-30, 00:52
  #12
Medlem
Ibiza80s avatar
En annan sjuk grej är ett övergångsställe som jag passerar varje dag.

På alla andra ställen dröjer det ett tag innan fotgängarna kan få grön gubbe om de nyss haft grönt. Har det nyligen slagit om till röd gubbe så hjälper det inte om fotgängarna trycker på knappen, de måste ändå vänta en stund.

Men på ovan nämnda övergångsställe slår det om till grön gubbe direkt. Det är nära en gymnasieskola, så på morgonen vid skolstart passerar hur många elever som helst. Följande händer:

* Elever trycker på knappen. Får grön gubbe. Bilar bildar kö.
* Bilarna får grönt, börjar köra.
* Ny elev trycker på knappen. Bilarna får rött direkt.
* Tyå-tre bilar hann passera. Kön av bilar växer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback