2014-11-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote4pedro
Dem kommer med absolut största sannolikhet att ta en UC. Det är ingen vidare bra sits du satt dig i.

I värsta fall kanske du skall vara ärlig med banken, säga att du håller på att lägga om ditt ekonomiska liv. Lånet är till för att lösa din skulder, tror nästan det kan vara bättre än att säga att du skall fortsätta konsumera. Nämn dock inte spelproblematiken.

Säg att du konsumerat som en idiot med nu tagit hjälp med att planera om din ekonomi och vill göra det bästa ur situationen. Föreslå också hög amortering på de beloppet du vill låna.
Få dem att förstå att du inte kommer "kredita" upp dig igen.

Ta ut ett par stycken av de största mäklarna på orten och se var du kan få högst värdering.

Okej, fick ju hem en lapp i brevlådan från en mäklarfirma som sålde en lägenhet precis brevdid mig på lika många antal kvadrat som jag har och samma våning för lite över 1.8 mijoner, så ska nog ringa dem först och be dem värdera. När jag fått min lägenhet värderad säg till ca 1.8 och sedan mejlar min bankman, och säger att jag värderat upp lägenheten och har papper på vad den är värderad till, borde de inte vara några problem att få en tid och disskutera att utöka bolåent tycker jag. Om den ger 1.8 kan jag belåna som mest 400000 men tänker mig runt 150000-20000 för att lösa dyrare lån. Tycker inte det borde vara några problem om man säger att man ska lösa andra dyra lån, och inte konsumera, samt att banken borde vilja att jag lånar hos dem istället för hos andra eventuellt byter bank, visst?
Citera
2014-11-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobran88
Okej, fick ju hem en lapp i brevlådan från en mäklarfirma som sålde en lägenhet precis brevdid mig på lika många antal kvadrat som jag har och samma våning för lite över 1.8 mijoner, så ska nog ringa dem först och be dem värdera. När jag fått min lägenhet värderad säg till ca 1.8 och sedan mejlar min bankman, och säger att jag värderat upp lägenheten och har papper på vad den är värderad till, borde de inte vara några problem att få en tid och disskutera att utöka bolåent tycker jag. Om den ger 1.8 kan jag belåna som mest 400000 men tänker mig runt 150000-20000 för att lösa dyrare lån. Tycker inte det borde vara några problem om man säger att man ska lösa andra dyra lån, och inte konsumera, samt att banken borde vilja att jag lånar hos dem istället för hos andra eventuellt byter bank, visst?

Hej igen,

Ja med tanke på att lägenheten är värderad till det och att dem har den som säkerhet så borde det kunna gå.

Men mitt tips är att vara ärlig, säg att du skall lösa dyrare lån. Att säga att man skall köpa bil/båt är att skjuta sig i foten.

Skulle dem mot all förmodan fråga dig vad du använt pengarna till så kan du kanske ljuga och säga renovering, om du vid eventuella följdfrågor kan backa upp det på något sätt.
Tror dock inte att dem kommer fråga dig något.

Du har ju också möjligheten att kolla runt med andra banker, om din egna inte skulle fungera dvs.

Det finns en liten aspekt till som vi inte tänkt på, din månadsinkomst? Du måste ju kunna klara av bankens kalkyl får att få ihop det.

Om jag inte missminner är det ungerfär:

+Nettolön

-7% ränta på lånebeloppet, fördelat på månaden, innan skattereduktion
-avgiften
-Minsta amortering

= runt 8.500kr kvar

Klarar du det med en belåning på 1.530,000?
Citera
2014-11-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote4pedro
Hej igen,

Ja med tanke på att lägenheten är värderad till det och att dem har den som säkerhet så borde det kunna gå.

Men mitt tips är att vara ärlig, säg att du skall lösa dyrare lån. Att säga att man skall köpa bil/båt är att skjuta sig i foten.

Skulle dem mot all förmodan fråga dig vad du använt pengarna till så kan du kanske ljuga och säga renovering, om du vid eventuella följdfrågor kan backa upp det på något sätt.
Tror dock inte att dem kommer fråga dig något.

Du har ju också möjligheten att kolla runt med andra banker, om din egna inte skulle fungera dvs.

Det finns en liten aspekt till som vi inte tänkt på, din månadsinkomst? Du måste ju kunna klara av bankens kalkyl får att få ihop det.

Om jag inte missminner är det ungerfär:

+Nettolön

-7% ränta på lånebeloppet, fördelat på månaden, innan skattereduktion
-avgiften
-Minsta amortering

= runt 8.500kr kvar

Klarar du det med en belåning på 1.530,000?

Vet inte om du missförstod mig i något inlägg tidigare. OM jag blir beviljad att utöka bolånet med 200000 så kommer mitt totala lån på bostaden vara 1 325000 (nu varande lån 562500, med rörlig ränta, sen 562500 med fast ränta, alltså 1125 000 uppdelat i två lån en med fast ränta och en med rörlig. Jag har ca 24000 innan skatt får ut runt 19000 varje månad, någon månad kanske 18500. Om jag kan lösa ut lån på 100000 där jag idag betalar flera tusen på, plus kreditkort där jag betalar 1000 varje månad, och sen andra lån, så skulle min månadskostnad sjunka med flera tusen. På UC skulle de bara se lån på 150000 (inte lösa ut nu bra ränte% och månadskostnad just nu) 100000 med ockerränta plus "försäkring" nordea 17000 kreditkort 20000 ett annat lån 10000. = 147000. Sen har jag andra lån som inte syns på UC som jag skulle kunna betala av om jag blev beviljjad utökning på 20000. Börjar bli lite bråttom att fixa allt just nu, så inte kronkalle kommer om man inte kan betala av allt, men denna månad ska nog lösa sig ifall. Btw var inga problem att få lån på 1 125000 när jag var där i april månad, behövde bara ge arbetsgivarintyg med årslön. Nu har jag fått lönförhöjning så till detta års dekleration blir det ca 280000-290000 i inkomst,
Citera
2014-11-23, 15:28
Medlem
Summasummarum när jag ringt mäklaren och han värderat lägenheten, ska jag då ringa/mejla min bankman och säga att jag vill utöka bolånet med x för att lösa andra lån? eller ska jag bara säga att jag ska utöka och om hon frågar vad jag ska ha pengarna till då säga att jag ska lösa andra lån?

MvH
Citera
2014-11-24, 00:30
Medlem
Jag mejlade nu min bankman och skrev följande.

"Hej xxxxx. Jag skulle vilja boka tid nu i december för att prata om att höja / utöka mitt bolån. Nyligen såldes en lägenhet på 35 kvadrat våning 3 i mitt område för 1 820 000 (52 000/kvm) Jag har också 35 kvadrat och våning 3. Behöver jag kontakta en mäklare som värderar min bostad och ha med skriftligt så att man vet exakt hur mycket bostaden är värd och hur mycket som går att utöka?

Mvh "

Att få skriftligt kostar väl mellan 1500-2000? helt meningslöst att gå ut och säga "gratis" värdering om man ändå måste ha papper skriftligt för att kunna göra något. Om de värderar folks bostäder gratis, men för att personen ska ha nytta av det för banken för behöver skriftligt känns det bara

Får e vad hon svarar i veckan.
Citera
2014-11-24, 12:01
Medlem
Fick svar nu via mejl.

"Hej

Höjning av bolån söker du direkt via internetbanken http://www.nordea.se/privat/lan/boende/bokalkyl.html?rw=1&ansokan=bolan&syfte=kop

Om du vill diskutera höjning kan jag boka in dig på möte med en kollega på telefonbanken, går att få kvällstider och på helger."

Jag sa att jag kunde ta en kvällstid och disskutera innan jag söker över nätet eftersom jag har endel frågor. Jag fick tid kl 21 på söndag
Citera
2014-11-27, 06:15
Medlem
Var ärlig med att du vill öka på lånet för att lösa de dyra småkrediterna. Räkna ut på kronan exakt hur mycket du behöver till lånen, använd föregående räkningar för att räkna ut räntekostnaden. Säg sedan att du vill höja bolånet med exakt denna summa (framstå som seriös genom att ha räknat efter före).

Räkna också ut (verkar du ju redan ha gjort) vad en omfördelning av skulderna skulle spara dig per månad, och visa att det där är ju pengar som du får över till amortering på bolånet.

De kommer ta UC, och de lär fråga om de här småkrediterna. Hade du dem innan du tog bolånet, eller har du dragit på dig dem sedan du tog bolånet? Har de ökat i omfattning under tiden du bott i din lägenhet så lär de vara mer restriktiva till att låna ut mer pengar till dig, och antagligen betvivla huruvida du verkligen klarar av att använda besparingen till amortering och inte till att dra på dig ytterligare småskulder. Det är upp till dig att övertyga dem om att du nu skärpt till dig, om det nu är slarv som dragit på dig de här blancolånen, det vet ju inte jag. Det är ju fullt möjligt att du tex köpt en sommarstuga på arrendetomt eller liknande och finaniserat det med blancolån om du tidigare bodde i hyresrätt och därmed inte hade nån bostad att belåna.
Citera
2014-11-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Var ärlig med att du vill öka på lånet för att lösa de dyra småkrediterna. Räkna ut på kronan exakt hur mycket du behöver till lånen, använd föregående räkningar för att räkna ut räntekostnaden. Säg sedan att du vill höja bolånet med exakt denna summa (framstå som seriös genom att ha räknat efter före).

Räkna också ut (verkar du ju redan ha gjort) vad en omfördelning av skulderna skulle spara dig per månad, och visa att det där är ju pengar som du får över till amortering på bolånet.

De kommer ta UC, och de lär fråga om de här småkrediterna. Hade du dem innan du tog bolånet, eller har du dragit på dig dem sedan du tog bolånet? Har de ökat i omfattning under tiden du bott i din lägenhet så lär de vara mer restriktiva till att låna ut mer pengar till dig, och antagligen betvivla huruvida du verkligen klarar av att använda besparingen till amortering och inte till att dra på dig ytterligare småskulder. Det är upp till dig att övertyga dem om att du nu skärpt till dig, om det nu är slarv som dragit på dig de här blancolånen, det vet ju inte jag. Det är ju fullt möjligt att du tex köpt en sommarstuga på arrendetomt eller liknande och finaniserat det med blancolån om du tidigare bodde i hyresrätt och därmed inte hade nån bostad att belåna.

Jo är väl lika bra att vara ärlig. Hoppas på det bästa och att man blir uppringd av någon vettig på banken som man får prata med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in