Du får många råd här i tråden, bra råd och mindre goda råd. Här är mina råd (och jag var förstegångs köpare som dig, ungefär samma prisklass och ålder på hus):
Att köpa hus utan att veta hur man ska gå till, eller hur man kan renovera själv är ett skrämmande projekt för alla nybörjare, jag var skräckslagen det första halva året samtidig som jag också var överlycklig över att faktisk äga eget boende for första gången i mitt liv. Oavsett om det är 500K eller 5 mille, så är det ju livets största investering mht. ekonomi, så det är något av ett krafttag.
Men det viktigaste rådet jag kan ge dig är att följa hjärtet pluss en god del sund förnuft. Har du råd med att hyra besiktigelsesmann, så gör det! Har du inte, bör huset inte kosta mycket över 500K, men då måste du läsa mycket på nätet, lär allt om att besiktiga (jag hyrde ingen till att besiktiga huset, men jag drev min mäklare till vanvidd med många frågor för ett så billigt hus...hee hee...

), men har man inte råd...så ska man räkna med att få göra allt själva. Men låt bli med att lysna på negative röster som säger att du inte ska köpa hus....någon gång ska vara den FÖRSTA...och alla har en början på äventyret!
Jag var väl medveten om att det finns mycket att fixa på mitt hus då jag köpte det, men läget var bra, och jag hade en mycket enkel tankegång om hur det här ska funka för mej:
1) Huset jag köpte, ska inte kosta mej ett helt liv med ammorteringar, dvs...billig!
2) Huset ska betala för sig själva inom 6 år (jag räknade 5000,- hyra = färdigt betald hus) och nu är jag på 5 året, och allt går efter planen (knock on wood!).
3) Jag vill hålla kostnaderna nere så att renovering inte överstiger husets rejäla salgsvärde viss något sket sig i framtiden.
Undvik lyxfällan!
4) Pruta på priset, skambud finns inte...bara säljar och köpar som måste enas om en pris, jag fick prutat ner huset från ungefärlig 600.000 till 400.000 for att huset hade varit 9 mån. på marknaden utan att bli såld.
5) Kolla en gång för mycket än ett förhastad köp! Fråga fråga och fråga! Kom i håg, det är du som betalar och sitter fast i skiten bakåt.
6) Betala så mycket du kan och låna inte, då går ränterna till dig och inte banken. Jag jobbade som f.. och löste in mina skulder efter 1.5 år. Inget lyxliv för man inte har skulder mera. Att äga hus ÄR lyx!
Vär berädd på att huset ALDRIG blir färdig, ett gammalt hus kräver alltid mycket underhåll, t.eks detta året fixade jag terrassen som var sjunkit ner i jorden...balkongen som hade ruttnat, dörren som hade fastnat, en dold vägg viss mur och bruk hade rasat pga. terrassen som hade dragit sönder väggen när den över 40 år hade sjunkit ner i jorden, det tog mig 19 dagar att fixa, men kostade ungefär 8000 spänn...inte helt dåligt när man tänker på att jag ALDRIG har fixat sånna saker förut. Några proffs skulle kunne fixa det på 2 dagar. Men kosta hur mycket som helst.
på 4-5 år slutade jag att bokföra hur mycket jag reparerar, det har varit omkring 200+ småsaker, men jag ångrar inte en dag, då mitt hus lär mig mycket om vad jag ska titta på framöver, och gör mig stärkare (aldrig haft så stora musklar...är datorkille), och oehört mycket frihet. Bara storleken på huset i forhold till en lägenhet ger så mycket frihet att man känner sig lite som en konung i eget slott. Stor fin trädgård mitt i stan, planterat tujor för bra privatliv...njuter av det nu.
Bare för ett tag sen, kom en spekulant förbi och erbjöd mig dubbelt så mycket för mitt hus som jag hade givit (det att jag har gjord mina egna renoveringar har gjord att jag bara har använd 30K i material/bruk/tegel m.m).
Och det faktum att jag var arbetsledig ett tag, gjorde att jag fick tid med renoveringarna, och när man tänker på att husets värde nu har min. fördobblas..är det inte helt kass på 4 år! Vilken investering får man bättre räntor än att leva i egna pengar?
Lycka till, och ge inte upp.
Kom ihåg att det finns flera hus, så förälska dej nu inte i första huset.