2014-11-03, 07:27
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Varför tar du illa upp av det? Personligen tycker jag mest att det stör läsningen, men inte mer än så, och det handlar mest om ovana.

Det finns ju onekligen vissa poänger med ordet. Använder du pronomet "han" talar du om att personen du pratar om är av manligt kön. Använder man "hen" kan man signalera lite olika saker beroende på sammanhang. En del använder det för att de inte vill säga eller inte vet könet på den de pratar om. Visserligen finns det redan ord för sådant, men synonymer är inget nytt. Ibland används det för att signalera att personen man pratar om inte vill definiera sig.
Antagligen är det för att man ogillar att språket används som politiskt verktyg. Det är ungefär som om en rasistisk regering skulle införa ett nytt pronomen för invandrare.

-Kolla hun där borta!
-Undrar varifrån hun kommer?

Det låter inte så jäkla bra, även om det, precis som "hen", har viss praktisk betydelse.
Citera
2014-11-03, 08:37
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
...

-Kolla hun där borta!

Det låter inte så jäkla bra, även om det, precis som "hen", har viss praktisk betydelse.
Framför allt avser »hun« entydigt en kvinna i sydvästlig äldre dialekt.

Jämför http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=hun,2&query=hun
Senast redigerad av egon2b 2014-11-03 kl. 08:40.
Citera
2014-11-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Antagligen är det för att man ogillar att språket används som politiskt verktyg.

Det är väl ändå litet värre än så. Jag tror att de kraftiga aversionerna stammar ur en känsla av att språket tillhör oss alla, och när en liten maktelit utnyttjar sin ställning till att ändra på det för att främja sina egna (radikala) politiska syften så upplevs det som kränkande.

Citat:
Det är ungefär som om en rasistisk regering skulle införa ett nytt pronomen för invandrare.

-Kolla hun där borta!

Precis så. Och även om man bestämmer sig för att inte aktivt använda ordet själv, kan man tvingas använda det passivt i och med att man läser och lyssnar.
Citera
2014-11-03, 11:30
Medlem
egon2bs avatar
Veckorapport från korsordssfären vad gäller påfundigheter ...

För ca 10 dagar rapporterade jag om en korsordsnyckel i SvD: »hen invandrar annorstädes« med lösning EMIGRANTEN. Konstruktörens signatur är Åsa.

I fredagens korsord i SvD fanns nyckeln »den har tyngd i bälte« med lösningen DYKAREN. Konstruktörens signatur är HCN.

Skillnaden tycks vara enbart konstruktörens attityd till genusneutralt pronomen.

Två observationer är ingen statistik. Har SvD:s redaktion utfärdat riktlinjer? Var och en kan fundera på om bokstaven H har något med saken att göra.
Citera
2014-11-03, 13:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Skillnaden tycks vara enbart konstruktörens attityd till genusneutralt pronomen.

Det tror jag förklarar 90 % av användandet.
Citera
2014-11-09, 03:13
Medlem
Fris avatar
Hur gör vi så att "hen" blir "hum"? Hur styr vi nyorden i språket?

Lurade slavar använder redan sina tyranners påhitteord "hen". Något geni, jag tror här på Flashback, föreslog istället ordet "hum". Vilket jag själv tycker är mer träffande. Men hur gör man för att byta ett ord till ett annat? Kommunisterna i regeringen som införde "hen" har ju sin metod, men ord är ju någonting som används av folk, och de har sin metod. Som att lansera "hum" istället. Hur går det till och hur borde man göra för att byta ut "hen" till "hum"?

(Jag vill minnas att uppfinnaren av "hum" avsåg det som en maskulin genusform av din översittares påbjudna "hen")
Citera
2014-11-09, 03:19
Medlem
Hum? Nej nu blir det jättejobbigt

https://www.youtube.com/watch?v=SqiMCPRXdQ0
Citera
2014-11-09, 04:12
Medlem
Varför ska vi ens ha hen/hum? Hatar detta
Citera
2014-11-09, 04:24
Bannlyst
Varför inte låta det vara? Sen att låta hen bli hum kan jag garantera låter för alla språkvetere idiotiskt!

Nu r det dags för dig att dra din pajas!

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Lurade slavar använder redan sina tyranners påhitteord "hen". Något geni, jag tror här på Flashback, föreslog istället ordet "hum". Vilket jag själv tycker är mer träffande. Men hur gör man för att byta ett ord till ett annat? Kommunisterna i regeringen som införde "hen" har ju sin metod, men ord är ju någonting som används av folk, och de har sin metod. Som att lansera "hum" istället. Hur går det till och hur borde man göra för att byta ut "hen" till "hum"?

(Jag vill minnas att uppfinnaren av "hum" avsåg det som en maskulin genusform av din översittares påbjudna "hen")
Citera
2014-11-09, 06:29
Medlem
micaeles avatar
Han / hon. Räcker inte det får man ta till den / det. Det behövs inga mellanting för det fåtal personer här i världen som varken känner sig som det ena eller andra eller inte vill uppge vad dom har för typ utav organ mellan benen.
Citera
2014-11-09, 06:38
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Men hur gör man för att byta ett ord till ett annat? Kommunisterna i regeringen som införde "hen" har ju sin metod, men ord är ju någonting som används av folk, och de har sin metod. Som att lansera "hum" istället. Hur går det till och hur borde man göra för att byta ut "hen" till "hum"?

Finns behovet av endera ord? Hen kanske officiellt "finns" som ord, inskrivet i diverse ordböcker med fallenhet för regeringen och dess följe, men används det dagligdags av människor?

Varför byta några bokstäver när hen som ord, utan hjälp av propaganda från SVT och SR, skulle dö ut?
Citera
2014-11-09, 08:44
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Finns behovet av endera ord? Hen kanske officiellt "finns" som ord, inskrivet i diverse ordböcker med fallenhet för regeringen och dess följe, men används det dagligdags av människor?

Varför byta några bokstäver när hen som ord, utan hjälp av propaganda från SVT och SR, skulle dö ut?

Hen används dagligdags av journalister, bloggare, Flashbackare och vanligt folk, och får snart anses etablerat i det svenska språket. Det finns mängder av språk med ett könsneutralt personligt pronomen, många av dem har inte ens "han" och "hon" utan bara ett "hen" (till exempel turkiska). Det fyller en funktion när man inte vet könet på en person man talar om, det är knappast i första hand till för att beteckna transgender-folk. Personligen tycker jag det är ett utmärkt ord. Språk förändras, lev med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in