Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-11-08, 19:03
  #1
Medlem
Käg Malaxs avatar
I dagens "Fråga bibliotekarien" i DN blir bibliotekarien Jenny Lindh ombedd att rekommendera ett svenskt bokforum och tipsar då om Flashbacks litteraturforum, som hon beskriver som "en underavdelning till det ökända huvudforumet". Efter lite avståndstagande från de delar av forumet där det förekommer kändisskvaller, sverigedemokratiska konspirationsteorier och misogyni skriver hon bland annat:

Citat:
Förvåningen blir till förundran och jag upptäcker att Flashbackmedlemmarna diskuterar författare som Ngugi wa Thiong'o, Victoria Benedictsson och Judith Butler. En virtuell bokcirkel om Houellebecqs "Plattform" är i full gång. Nobelpristagare avhandlas och klassisk lyrik analyseras.

Trevligt med lite positiv kritik av Flashback, men konstigt att det fortfarande ska vara så okänt och obegripligt att ett stort forum där man får skriva om i stort sett allt kan innehålla i stort sett allt, högt och lågt i en salig blandning.

Den aktuella spalten tycks inte finnas på nätet ännu. Jag är inte riktigt klar över om allt ur papperstidningsspalten läggs ut där. Det verkar råda en väldig eftersläpning i så fall. Här är i alla fall det av "Fråga bibliotekarien" som finns på nätet: http://www.dn.se/stories/stories-kul...ibliotekarien/
Citera
2014-11-09, 07:49
  #2
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
I dagens "Fråga bibliotekarien" i DN blir bibliotekarien Jenny Lindh ombedd att rekommendera ett svenskt bokforum och tipsar då om Flashbacks litteraturforum, som hon beskriver som "en underavdelning till det ökända huvudforumet".

Jenny Lindh skriver i samma text att det även kan vara värt att diskutera varför "detta ambitiösa, mångfacetterade och läsfrämjande litteratursamtal pågår på på ett av våra mest suspekta internetforum och inte på, exempelvis bibliotekens webbplatser". Hon skriver också:

"När Svenska Akademien delar ut sitt nästa bibliotekariepris borde utmärkelsen gå till Flashback. Skvallertrådarna får man på köpet, och med tanke på att kultursidorna de senaste veckorna ägnats åt mannen bakom Hugo Rask är skillnaden rätt marginell."

admin
Citera
2014-11-10, 13:53
  #3
Medlem
Käg Malaxs avatar
Nu har spalten om Flashback kommit upp på nätet: http://www.dn.se/dnbok/de-basta-litt...-pa-flashback/
Citera
2014-11-10, 14:32
  #4
Medlem
Redoxreaktions avatar
Det är ju just det faktum att det inte finns någon smakdiktator här som gör att finkultur kan diskuteras seriöst. I gammelmedierna finns ju inget sådant.
Citera
2014-11-10, 18:20
  #5
Medlem
kuddenchristos avatar
Det vore intressant att veta vad hon tycker om subforumet Egna texter (Noveller och lyrik) och historier som dessa:

(FB) slog sönder svennar på busstationen
(FB) horan vägra sex så ja våldtog henne ist
(FB) blev knullad av en blå val
(FB) 6-ordsnoveller
(FB) Bajs i varenda mening
(FB) 7-ordsnoveller
(FB) 1-ordsnoveller
(FB) Noveller med 10 stavelser
(FB) Noveller med 1 stavelse
(FB) våldtog min syster o sen mörda henne.hon ville tjalla

__________________
Senast redigerad av kuddenchristo 2014-11-10 kl. 18:23.
Citera
2014-11-11, 07:59
  #6
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Det vore intressant att veta vad hon tycker om subforumet Egna texter (Noveller och lyrik)

Det subforumet är verkligen ett av Flashbacks skithål, som heter duga...
Citera
2014-11-11, 12:02
  #7
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Det vore intressant att veta vad hon tycker om subforumet Egna texter (Noveller och lyrik) och historier som dessa:

(FB) slog sönder svennar på busstationen
(FB) horan vägra sex så ja våldtog henne ist
(FB) blev knullad av en blå val
(FB) 6-ordsnoveller
(FB) Bajs i varenda mening
(FB) 7-ordsnoveller
(FB) 1-ordsnoveller
(FB) Noveller med 10 stavelser
(FB) Noveller med 1 stavelse
(FB) våldtog min syster o sen mörda henne.hon ville tjalla


Onkel Kånkel klunkar lite mer CP-brännvin och ler i himlen(?)....
RIP
Citera
2014-11-11, 16:15
  #8
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det subforumet är verkligen ett av Flashbacks skithål, som heter duga...
Det hade kunnat bli hur bra som helst egentligen men så blev det dessvärre inte riktigt. Jag är övertygad om att vi har riktiga talanger här inne som skulle kunna skriva riktigt bra noveller och dylikt, men vi får nöja oss med att läsa dessas diskussioner om författare jag inte orkar ta mig tiden att läsa.
Citera
2014-11-12, 10:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jenny Lindh skriver i samma text att det även kan vara värt att diskutera varför "detta ambitiösa, mångfacetterade och läsfrämjande litteratursamtal pågår på på ett av våra mest suspekta internetforum och inte på, exempelvis bibliotekens webbplatser". Hon skriver också:

"När Svenska Akademien delar ut sitt nästa bibliotekariepris borde utmärkelsen gå till Flashback. Skvallertrådarna får man på köpet, och med tanke på att kultursidorna de senaste veckorna ägnats åt mannen bakom Hugo Rask är skillnaden rätt marginell."

admin

Att ni har ett fåtal trådar som uppfyller grunden för en konstruktiv dialog gör er inte till något som man bör bry sig om.

I 99 fall av hundra är det småfinniga ynglingar som känner att de besitter någon form av röst. Flashback är och kommer att bli ett rövhål utan makt. Inget att bry sig om, utan ni kan fortsätta tro att ni är något.
Citera
2014-11-12, 18:57
  #10
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Att ni har ett fåtal trådar som uppfyller grunden för en konstruktiv dialog gör er inte till något som man bör bry sig om.

I 99 fall av hundra är det småfinniga ynglingar som känner att de besitter någon form av röst. Flashback är och kommer att bli ett rövhål utan makt. Inget att bry sig om, utan ni kan fortsätta tro att ni är något.

Ni?

Menar du att du står utanför allt trots att du uppenbarligen är medlem här själv?
Citera
2014-11-12, 19:02
  #11
Medlem
gato12s avatar
Lite förvånad att Jenny Lindh, som jag verkligen gillar, kommit fram till detta. Har en känsla av att litteraturforumet är relativt dött och att det är samma gamla skribenter som återkommer. Inget fel i det men det vore ju kul med lite nytt blod i trådarna.

En rolig tråd är ju dock; (FB) Vilken bok läser du just nu?, där kan man hitta fynd, speciellt av Rakii som ju plöjer böcker som om det inte fanns någon morgondag. Fast ibland blir det måhända lite väl mycket tjat om Stephen King.
Citera
2014-11-14, 16:26
  #12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Lite förvånad att Jenny Lindh, som jag verkligen gillar, kommit fram till detta. Har en känsla av att litteraturforumet är relativt dött och att det är samma gamla skribenter som återkommer. Inget fel i det men det vore ju kul med lite nytt blod i trådarna.

En rolig tråd är ju dock; (FB) Vilken bok läser du just nu?, där kan man hitta fynd, speciellt av Rakii som ju plöjer böcker som om det inte fanns någon morgondag. Fast ibland blir det måhända lite väl mycket tjat om Stephen King.

Förr om åren var litteraturforumet väldigt mycket mera aktivt och det blomstrade med intressanta, spännande och givande trådar som man satt och diskuterade i, men mången medlemmar har lämnat forumet sedan dess och är väl typ bara jag och ett par till som finns kvar som relikar av den gamla tiden. Sen håller jag med dig om att det är mycket snack om King, speciellt ifrån en viss medlem, men går ju inte att blunda för diskussionerna då han är den mest lästa författaren i modern tid.

Önskar att flera medlemmar skulle tillkomma till forumet, men kanske är så att dagens ungdomar som söker sig till forumet inte alls läser i lika stor utsträckning som vi äldre, det finns ju som bekant fler forum som kanske lockar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback