Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-30, 01:44
  #1
Medlem
Jag har läst en del i Radio och Podcast-avdelningen och förstått att det finns åtminstone ett litet intresse för piratradio här, samt även för en podcast som skulle kunna behandla ämnen från forumet. Jag tänkte därför höra om vad folk tror om att slå ihop dessa två element och skapa något stort tillsammans.
Min initiala tanke är att någon eller några tar på sig uppgiften och spelar in en podcast på runt 1-2 timmar. Det vore såklart väldigt härligt om man kunde göra intervjuer av medlemmar anonymt över exempelvis Skype eller liknande tjänst.
Någon eller några musikkunniga (från musikforumet?) skulle kunna få den ädla uppgiften att välja ut bra musik (gärna sådant som missas att spelas av mainstream-radio) och addera den till podden.
Som en liten hyllning till underground-delarna i forumet, samt för att skapa lite mer värde/spänning och göra podcasten unik så tänkte jag att andra medlemmar runt om i olika städer får uppgiften att bygga(?) piratradio-sändare för FM-bandet och därefter ENDAST sända podcasten där, låt säga med ett nytt avsnitt varje månad.
Risken för att åka dit för olaglig FM-sändning bör då ses som minimal.
Vad tror ni om idén?
Visst hade det väl funnits en liten charm i att hålla det smalt och svårtillgängligt och inte få det serverat på guldfat i denna annars så digitala era?

Podcasten ska såklart vara inofficiell och inte använda flashback vid namn osv. så att den inte bryter mot några regler här på forumet.
Så vad tror ni, bu eller bä!?
__________________
Senast redigerad av Guinness12 2014-09-30 kl. 01:48.
Citera
2014-10-01, 09:29
  #2
Medlem
Väldigt intressant idé. Om några har tid och lust så lyssnar jag mycket gjärna!
Citera
2014-10-01, 10:12
  #3
Medlem
Salgouds avatar
Helt klart en rolig ide. Manga har pa forumet har fantastiska historier att dela med sig av, om allt fran forhallanden, till tripprapporter, sorg, gladje, och rena perversiteter. Dessa skulle jag garna hora berattade lite "Risk!" eller "The Moth"-style.

O andra sidan har vi gott om hardbitna debattorer inom politik, vetenskap och underhallning ocksa. Skulle vara intressant om ett par kunde overtalas att debattera/disskutera ett visst amne ocksa. Olika folk for olika fragor, saklart.. Detta ar dock betydligt svarare att fa "ratt".

Tror mer pa en renodlar pod an piratradio, inte minst da jag bor utanfor rikets granser och misstanker att detta inte hade natt mig..
Citera
2014-10-02, 15:45
  #4
Medlem
HilluPillus avatar
Riktigt bra ide! Kommer följa denna tråd och se hur det utvecklas.
Citera
2014-11-02, 13:18
  #5
Medlem
Salgouds avatar
Detta dog oerhört snabbt. Är det någon som är sugen på att dra igång det hela? Jag kan som glad amatör men stor entusiast gladeligen fixa med ljudredigering. Kan även fixa webbsida och har bra koll på branding och marknadsföring.

Det jag tycker skulle vara kul är som sagt om vi kunde köra en "storytelling" pod, typ som Risk! eller The Moth. Vanliga flashbackare med bra/roliga/sorgliga/intressanta/konstiga/perversa/osv historier berättar i ljudformat med ett rikt ljudlandskap (gillar stilen från Love + Radio). Tankar?
Citera
2014-11-02, 14:38
  #6
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Detta dog oerhört snabbt.
Det är inte första gången det händer.

(FB) Flashback-Podcast ?
(FB) Flashbacks podcast
(FB) Flashback Radio 2011

Dessutom vet jag att det också har dragits igång en podd som pågick åtminstone ett avsnitt. Vet inte om det blev något mer av det. Jag tyckte inte att det var så bra.
Citera
2014-11-02, 15:43
  #7
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det är inte första gången det händer.

(FB) Flashback-Podcast ?
(FB) Flashbacks podcast
(FB) Flashback Radio 2011

Dessutom vet jag att det också har dragits igång en podd som pågick åtminstone ett avsnitt. Vet inte om det blev något mer av det. Jag tyckte inte att det var så bra.

Yes, fast problemet där ligger kanske lite i att de kör på stilen "ett par sköna grabbar/töser sitter och snackar om flashback.." dvs om trådar och användare. Det kan absolut blir bra, men det kräver mer för att bli lyckat, känns det som.
Citera
2014-11-05, 18:08
  #8
Medlem
Salgouds avatar
Slängde snabbt ihop ett exempel på vad jag tänkte.. Detta är då en variant på Keffnoll's tripprapport som jag spelade in och, som glad amatör, klippte ihop: http://clyp.it/5foayd0c

Klippet är strax under 3 minuter.

Orginalinlägget: (FB) Aura Sniper, värsta jag gjort i mitt liv


Naturligtvis skulle användarna själva spela in annars, men tänkte att för detta korta exempel var det lättare att hoppas in som skådis :P

Lyssna helst med hörlurar

Edit: Naturligtvis skulle ljudprofilen filas på betydligt bättre om det hela blev av.
__________________
Senast redigerad av Salgoud 2014-11-05 kl. 18:11.
Citera
2014-11-06, 01:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Slängde snabbt ihop ett exempel på vad jag tänkte.. Detta är då en variant på Keffnoll's tripprapport som jag spelade in och, som glad amatör, klippte ihop: http://clyp.it/5foayd0c

Klippet är strax under 3 minuter.

Orginalinlägget: (FB) Aura Sniper, värsta jag gjort i mitt liv


Naturligtvis skulle användarna själva spela in annars, men tänkte att för detta korta exempel var det lättare att hoppas in som skådis :P

Lyssna helst med hörlurar

Edit: Naturligtvis skulle ljudprofilen filas på betydligt bättre om det hela blev av.

Haha, mycket skön prototyp! Producerar och mixar man det så proffsigt så tror jag att det hela skulle kunna bli riktigt bra. Problemet är nog att inte särskilt många användare har uppmärksammat denna tråden.

Någon idé på hur man ska få folk att bli sugna att hoppa på tåget och dela med sig av sina historier?
Jag kan försöka PMa folk i musikdelen och se om någon är intresserad där. Det enda som egentligen krävs från deras sida är att välja ut ett antal låtar, och ev försöka knyta an det till ämnet?
Materialet i sig finns ju säkerligen sedan på Spotify eller dyl.
Citera
2014-11-06, 10:53
  #10
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guinness12
Haha, mycket skön prototyp! Producerar och mixar man det så proffsigt så tror jag att det hela skulle kunna bli riktigt bra. Problemet är nog att inte särskilt många användare har uppmärksammat denna tråden.

Någon idé på hur man ska få folk att bli sugna att hoppa på tåget och dela med sig av sina historier?
Jag kan försöka PMa folk i musikdelen och se om någon är intresserad där. Det enda som egentligen krävs från deras sida är att välja ut ett antal låtar, och ev försöka knyta an det till ämnet?
Materialet i sig finns ju säkerligen sedan på Spotify eller dyl.

Hehe, tack! Verkar inte ha gått ner så där överdrivet bra hos andra här, 20-tal som kikat men de är väldigt tysta. :P Influerad av Love+Radio som sagt, fast L+R är naturligtvis mycket, mycket proffsigare. Rekommenderas om du gillade stilen.

Jo det är det som är det kniviga.. Känns som man först får producera ett helt pilotavsnitt med någon härifrån tråden som objekt, eller kanske ett par om flera känner sig intresserade, och sedan leta runt efter folk på forumet som har en intressant historia eller som verkar intressanta som person, och skicka dem ett PM med piloten.

Två jag direkt kommer att tänka på som hade varit fantastiska att ha med är den fantastiske historieberättaren Gammal Hårdrockare och den vedervärdiga människan Pluxor. Dessvärre försvann den ena 2010 och den andra är bannlyst!

Tror även DePaul kan ha en hel del intressanta berättelser från restaurangbranschen (kockar brukar ha bra historier, och DePaul verkar vara en gammal räv i gamet). Aake är också en intressant filur, och den något mystiske Egon2b kan nog också ha mycket intressant att dela med sig av.


I vissa fall tror jag dock att användarna hade velat vara anonyma.. Vissa användare intresserar mig pga sättet de uttrycker sig, och intrycket jag får av dem. Vi har en del outsiders här på forumet, och det hade varit intressant att höra från dem.. Dock förstår jag om vissa skulle vara obekväma med att dela vissa historier om sina liv ifall de länkas till deras användarkonton.

Nåja!

EDIT: Gillar idén med att ta hjälp av någon musikentusiast, problemet är att musiken helst ska vara licensfri.. Alla ljud och musik jag använde i exemplet ovan kom från sidor som https://www.freesound.org/browse/tags/sound-effects/ och http://www.freesfx.co.uk/ osv. Naturligtvis kan man använda korta klipp från kommersiell musik också, men får då kolla upp var gränsen går för att hålla det någorlunda lagligt. Kanske finns skickliga musiker osv också på forumet.
__________________
Senast redigerad av Salgoud 2014-11-06 kl. 11:43.
Citera
2022-09-14, 01:58
  #11
Medlem
Tankiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guinness12
Jag har läst en del i Radio och Podcast-avdelningen och förstått att det finns åtminstone ett litet intresse för piratradio här, samt även för en podcast som skulle kunna behandla ämnen från forumet. Jag tänkte därför höra om vad folk tror om att slå ihop dessa två element och skapa något stort tillsammans.
Min initiala tanke är att någon eller några tar på sig uppgiften och spelar in en podcast på runt 1-2 timmar. Det vore såklart väldigt härligt om man kunde göra intervjuer av medlemmar anonymt över exempelvis Skype eller liknande tjänst.
Någon eller några musikkunniga (från musikforumet?) skulle kunna få den ädla uppgiften att välja ut bra musik (gärna sådant som missas att spelas av mainstream-radio) och addera den till podden.
Som en liten hyllning till underground-delarna i forumet, samt för att skapa lite mer värde/spänning och göra podcasten unik så tänkte jag att andra medlemmar runt om i olika städer får uppgiften att bygga(?) piratradio-sändare för FM-bandet och därefter ENDAST sända podcasten där, låt säga med ett nytt avsnitt varje månad.
Risken för att åka dit för olaglig FM-sändning bör då ses som minimal.
Vad tror ni om idén?
Visst hade det väl funnits en liten charm i att hålla det smalt och svårtillgängligt och inte få det serverat på guldfat i denna annars så digitala era?

Podcasten ska såklart vara inofficiell och inte använda flashback vid namn osv. så att den inte bryter mot några regler här på forumet.
Så vad tror ni, bu eller bä!?

Det var ju kuken att man skulle hitta den här tråden ungefär 8 år för sent... Detta är i mitt tycke en helt fantastisk idé om det skulle ske!

Finns det något intresse för piratradio där ute i Sverige eller streamar ni bara från spåttify?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback