Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-29, 18:29
  #181
Medlem
forwarders avatar
Det finns ett väldigt begränsat antal alternativ man kan göra i din situation.

1) förhandla om högre
2) sök ett annat jobb
3) satsa och utbilda till ett yrke med högre lön

14000 netto tycker jag verkligen inte låter orimligt om man saknar eftergymnasial utbildning.
Citera
2014-10-29, 18:52
  #182
Medlem
NextGenAthletes avatar
Varför anger du din nettolön? Du måste vara korkad och förtjänar därför ingen högre lön.
20 000 kr för endast 75 % är inte dåligt om du saknar högre utbildning.

Hur många outbildade unga människor tror du får 26 000 + på sin heltidstjänst. Lönesänkning är vad du behöver.
Citera
2014-10-29, 18:57
  #183
Medlem
carlpetersen73s avatar
Har du funderat på att börja plugga?
Citera
2014-10-29, 19:05
  #184
Medlem
tzjs avatar
Hur ser dina utgifter ut? Vi kanske kan hjälpa dig med en budget?
Citera
2014-10-29, 19:38
  #185
Medlem
Knotknets avatar
Tråkigt att göra kära vän. Det positiva i kråksången är att ts är en kämpe som verkligen kämpar. Att studera skulle kunna vara ett bra alternativ. Det finns exempelvis YH-utbildningar på distans som skulle kunna generera jobb i din hemkommun. Om du arbetar samtidigt så kan du leva okej tills utbildningen är klar. När du får ett jobb efter det så kan du och din flickvän börja leva livet. Hoppas det löser sig.
Citera
2014-10-29, 19:53
  #186
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Kan du inte prata med din arbetsgivare? Annars visa framfötterna så blir det säkert bra!
Citera
2014-10-29, 19:55
  #187
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hur ser dina utgifter ut? Vi kanske kan hjälpa dig med en budget?
Ja, det är en bra idé, den som TS lämnat verkar lite tunn. Finns det några planer på att flytta ihop? Du TS skriver inget om hur mycket din flickvän förväntar sig att du ska stå för fiolerna om ni ska resa. Är det så hon vill? Finns en massa antaganden i tråden om att flickvännen förväntar sig detta, men det kanske bottnar i ett missförstånd beroende på hur du formulerade dig.
Citera
2014-10-29, 20:03
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hur ser dina utgifter ut? Vi kanske kan hjälpa dig med en budget?

Detta skulle jag säga. Om man ser över sina utgifter kan man (oftast) både klara sig på en lägre inkomst, samt rikta sina utgifter spenderade på nöjen till de riktigt roliga sakerna, såsom resor (eller vad man nu finner mest skojigt).
Citera
2014-10-29, 20:06
  #189
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrepareAnus
Skumt, bor i 3:a, el för kanske 180-200:- och då står TV på dygnet runt, laddar 3-4 iphones + ipad, tvättmaskin + torktumlare + diskmaskin som går dagligen. Knappt så man ids släcka när man går hemifrån.

120:- hemförsäkring trygghansa inkl drulle o hela köret.

Jag har också Tr-H inkl drulle, min kostar 150 kr/månad. Men då ingår INTE några andra såsom Res- etc.
Men det finns ju Olycksfall, Liv och sjukförs också... Har bantat ned detta kraftigt, men bör ha det igen. Kostade 1100 kr per månad ett tag, sedan gick jag ned till 400 kr. Men sedan har man ju separata sakförsäkringar också kom jag på... och nu måste jag teckna företagsförsäkring också...
2000 i månaden är nog rimligt för mig snart. Kompisen betalar 1700 kr per månad bara i sjukförsäkring, men då ingår förtur på valfritt ställe.

När det gäller elen så tror jag vi får betala hela den allmänna tvättstugan här också. Hur kan de annars förklara att jag på spec:en hade 176 kr för en viss månad i förbrukning då jag bara var här 2 dagar pga semester? Sedan kan man ju fråga sig varför elverket är här minst varannan månad och läser av, är inte det ofta?
Citera
2014-10-29, 20:23
  #190
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Har jobbat nu i ett år på ett stort teknikföretag. Arbetet går mestadels ut på att hjälpa kunder samt konfiguration av utrustning och viss ärendehantering.

Anställd via bemanning som förhoppningsvis ska resultera i en fast anställning inom kort.

Har jobbat 75% hela tiden och då fått ut mellan 11-12000kr netto. I början på september blev jag erbjuden 100% och högg direkt då det kändes som en utmärkt möjlighet att höja lönen.

Lönen kom igår, och den landade på 14 000kr netto.

Det är som att luften har gått ur mig, jag vet inte vad jag ska göra. Erbjuds jag fast anställning så kommer jag få en något högre lön, men det handlar inte om några enorma summor. En två tusenlappar extra per månad.

Jag har en flickvän som sliter och drar i mig för hon vill ut och resa och jag hade en förhoppning om att min höjning av arbetstid skulle börja ge mig en summa varje månad att spara inför det vilket inte hände. Samtidigt har min far just gått bort, han bor och kommer ifrån ett annat land så nu ska jag från mina 14 000kr betala både resa och hotell i åtminstone två dygn för att gå på begravningen.

Har levt som en råtta senaste månaderna för att betala gamla skulder (vilket jag gjort), och nu är begravningen på gång. Tjejen vill ut och resa kring nyår.

Jag har ingen bil, jag bor i en hyres-etta i ett miljonprogram, jag har i princip inga utgifter att skära i förutom konsumtion och sista "prylen" jag köpte var en mobiltelefon för 2000kr förra hösten, och innan det en dator 2011.

Jag har ingenting sparat och arbetsmarknaden i staden jag bor i är inte blomstrande, och lär inte bli bättre med vår nuvarande regering heller. Jag skulle definitivt kunna flytta och har köplats på lite olika hyresbolag runtom i Sverige, men med ett kapital på hundralappar så är det inte realistiskt än så länge.

Känns som att jag är inmålad i ett hörn och mitt enda alternativ är att jobba vidare bara för att överleva. Hela mitt liv står still och jag är helt blank vad gäller hur det ska utvecklas. Mitt enda hopp är att bli fast anställd och kunna utvecklas internt inom företaget men det är ju processer som kan ta åratal.

Lång post men kände att jag behövde skriva av mig. Finns säkert fler som är/har varit i samma sits. Hur ser ni på eran situation? Vad kan man göra?

Jag vill inte gärna låna pengar för exempelvis en resa men både jag och tjejen har jobb, är ~25år gamla och jag har varken köpt eller rest något dom senaste åren. Det "förväntas" vara fullt rimligt att vi exempelvis tar en semester ihop. Något jag vill både för mig själv och för henne då jag samtidigt börjar få signaler från henne att hon upplever att hennes liv börjar stå still och att jag tråkar ut henne.
Det första som slår mig när jag läser din TS är att det verkar som att du och din flickvän står väldigt långt i från varandra när det gäller att kunna känna av hur den andre mår, och vilka känslor vissa krav väcker.

Tror du din flickvän förstår att hon drar regnmoln över din själ när hon mer eller mindre förväntar sig att ni skall åka utomlands på semester? Hur skulle hon reagera om du sätter dig ner och förklarar för henne hur du känner angående detta?

Vidare så tycker jag kanske att du borde se över vart dina pengar hamnar någonstans, för din inkomst borde mer än väl räcka till ett sparande. Du kanske spenderar mycket pengar på fel ställe så att säga?
Citera
2014-10-29, 20:34
  #191
Medlem
Strychnos avatar
Det borde väl gå att spara undan lite cash om det är ut och resa som står på agendan,
Ett extraknäck kanske inte skulle vara fel heller.
Din flickvän får väl ta och jobba lite för att få pengahögen att växa.
Citera
2014-10-29, 20:53
  #192
Medlem
Moramannens avatar
Resorna behöver ju inte heller vara jättedyra. Visst ska man kunna unna sig, absolut, men det är inte bra att skuldsätta sig för att åka på semester. Jag antar att det inte är extrema exotiska expeditioner till djungler, öknar och berg som din flickvän är ute efter, utan mera klassiska utlandsresor? Då skulle jag tro, jag har inte jämfört priser själv, att en sol- och badsemester till Kroatien eller andra balkanländer vid Medelhavet är billigare än exempelvis Thailand eller Mexiko. Är det kultur ni vill uppleva finns det mycket att se på i närområdet, i Polen, Baltikum och St Petersburg (där jag f.ö. känner till en bra guide, skicka PM om du vill veta mer). Och är det så att hon är ute efter storartade äventyr, så kan jag varmt rekommendera den lappländska vildmarken, och även den norska. Behöver inte alls vara dyrt, mycket går att ordna själv, det är faktiskt ganska exotiskt även för svenskar, och till viss del något att skryta om också. Numera är det ju dessutom populärt och på modet att fjällvandra och fiska.

En annan fråga jag har till dig ts, hur ser er gemensamma ekonomi ut? Du har redogjort för din egen, men hur ser det ut med din flickvän, och era eventuella gemensamma tillgångar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback