Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-26, 11:35
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannaLee
...
Så du hade låga krav på din livsstil och "fann dig i tillvaron". Verkar inte riktigt vara TS mål.
Citera
2014-10-26, 11:46
  #110
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Klara gör jag mig absolut, går ingen nöd på mig på så sätt. Mina fasta utgifter per månad är:

Hyra: 3400kr
El, internet, försäkringar osv: 700kr
Gammalt skitlån hos storbank: 700kr
Busskort: 500kr
Matkonto: 2000kr

Dvs ca 7300kr i mer eller mindre fasta utgifter.

Försöker hålla igång ett någorlunda socialt liv och det kostar väl i runda slängar 2000kr till per månad.

Du kan alltså utan problem spara 4000 kr varje månad. Gör det under några år, du behöver en buffert. Eller så borde pengarna räcka till en resa rätt snabbt.
Citera
2014-10-26, 11:48
  #111
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Du kan alltså utan problem spara 4000 kr varje månad. Gör det under några år, du behöver en buffert. Eller så borde pengarna räcka till en resa rätt snabbt.

Ett tillägg: sök liknande jobb och kräv högre än nuvarande lön på intervjun.
Citera
2014-10-26, 12:05
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Har jobbat nu i ett år på ett stort teknikföretag. Arbetet går mestadels ut på att hjälpa kunder samt konfiguration av utrustning och viss ärendehantering.

Anställd via bemanning som förhoppningsvis ska resultera i en fast anställning inom kort.



hur svårt är det att ersätta dig?
Vad tillför du till företaget som är värt mer än 14.000 netto?
Citera
2014-10-26, 12:35
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Har jobbat nu i ett år på ett stort teknikföretag. Arbetet går mestadels ut på att hjälpa kunder samt konfiguration av utrustning och viss ärendehantering.

Anställd via bemanning som förhoppningsvis ska resultera i en fast anställning inom kort.

Har jobbat 75% hela tiden och då fått ut mellan 11-12000kr netto. I början på september blev jag erbjuden 100% och högg direkt då det kändes som en utmärkt möjlighet att höja lönen.

Lönen kom igår, och den landade på 14 000kr netto.

Det är som att luften har gått ur mig, jag vet inte vad jag ska göra. Erbjuds jag fast anställning så kommer jag få en något högre lön, men det handlar inte om några enorma summor. En två tusenlappar extra per månad.

Jag har en flickvän som sliter och drar i mig för hon vill ut och resa och jag hade en förhoppning om att min höjning av arbetstid skulle börja ge mig en summa varje månad att spara inför det vilket inte hände. Samtidigt har min far just gått bort, han bor och kommer ifrån ett annat land så nu ska jag från mina 14 000kr betala både resa och hotell i åtminstone två dygn för att gå på begravningen.

Har levt som en råtta senaste månaderna för att betala gamla skulder (vilket jag gjort), och nu är begravningen på gång. Tjejen vill ut och resa kring nyår.

Jag har ingen bil, jag bor i en hyres-etta i ett miljonprogram, jag har i princip inga utgifter att skära i förutom konsumtion och sista "prylen" jag köpte var en mobiltelefon för 2000kr förra hösten, och innan det en dator 2011.

Jag har ingenting sparat och arbetsmarknaden i staden jag bor i är inte blomstrande, och lär inte bli bättre med vår nuvarande regering heller. Jag skulle definitivt kunna flytta och har köplats på lite olika hyresbolag runtom i Sverige, men med ett kapital på hundralappar så är det inte realistiskt än så länge.

Känns som att jag är inmålad i ett hörn och mitt enda alternativ är att jobba vidare bara för att överleva. Hela mitt liv står still och jag är helt blank vad gäller hur det ska utvecklas. Mitt enda hopp är att bli fast anställd och kunna utvecklas internt inom företaget men det är ju processer som kan ta åratal.

Lång post men kände att jag behövde skriva av mig. Finns säkert fler som är/har varit i samma sits. Hur ser ni på eran situation? Vad kan man göra?

Jag vill inte gärna låna pengar för exempelvis en resa men både jag och tjejen har jobb, är ~25år gamla och jag har varken köpt eller rest något dom senaste åren. Det "förväntas" vara fullt rimligt att vi exempelvis tar en semester ihop. Något jag vill både för mig själv och för henne då jag samtidigt börjar få signaler från henne att hon upplever att hennes liv börjar stå still och att jag tråkar ut henne.

Förhoppningsvis har din flickvän också arbete eller bör söka omgående. Om ni bor tillsammans bör ni potentiellt ha ca 30000 i månaden. Om din fars begravning kommer att tilldra sig i ett annat land och din flickvän vill ut och resa, ta då med henne på begravningen och låt henne lära känna din fars hemland och traditioner. Spendera ett par veckor i detta land. Du är väl tillåten en veckas ledighet med lön från ditt arbete pga nära släktings död. Börja där. Sen, slå ihop din ekonomi med din flickväns. gemensamt boende sparar pengar. Om hon är sugen på äventyr måste hon också vara beredd på att arbeta och kanske slita lite samt lära sig att spara och bidra. Du har i alla fall ett jobb. Många i Sverige är utförsäkrade och har i det närmsta ingenting. Många i världen har inte nog med mat och inte ens rent vatten. Man får se sitt liv i perspektiv. Din lön är låg men Sverige har blivit "de stora samhällsklyftornas land" de sista tiotal åren. Ett sätt att höja din lön är vidareutbildning inom ditt område. Internutbildning är det bästa då du annars riskerar ditt nuvarande jobb samt drar på dig stora studieskulder. Hoppas på det bästa för dig!
Citera
2014-10-26, 12:56
  #114
Avstängd
KingECantonas avatar
Hahahaha

hur känns det att du jobbar 100% och sliter som ett djur medan jag har a-kassa och inte lyfter ett finger och får ut 12K netto?
Citera
2014-10-26, 13:32
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Klara gör jag mig absolut, går ingen nöd på mig på så sätt. Mina fasta utgifter per månad är:

Hyra: 3400kr
El, internet, försäkringar osv: 700kr
Gammalt skitlån hos storbank: 700kr
Busskort: 500kr
Matkonto: 2000kr

Dvs ca 7300kr i mer eller mindre fasta utgifter.

Försöker hålla igång ett någorlunda socialt liv och det kostar väl i runda slängar 2000kr till per månad.

Vi studenter då?
"Inkomst": ~9000.-

Snitt i månaden
Hyra: 5100:-
El, internet, försäkringar osv: 400:-
Matkonto: 2000:-
Kurslitteratur: 1000:-
För resor hem jul/sommar: 300:-

Woho! 200 pesetas till övers, (okej en och annan öl smiter väl in under "matkontot". Jag är trots allt student )

Hur som helst. Jag har fan inte råd att resa någonstans och får finna mig i detta. Damen skriker och gormar att hennes vänner åker till Paris och allt vad det innebär, men har man inte råd så har man inte. Du får sätta ner foten och poängtera att du inte kan, men med 14k netto så bör du med lite disciplin kunna lägga undan några tusen varje månad. Efter ett halvår så kan du lätt ha 10-15k vilket räcker till en jävligt schysst sistaminuten/charter till medelhavet.
Citera
2014-10-26, 14:13
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Om jag bregrep varför så många idioter tror de betalar 30-35% i inkomstskatt på bruttolönen, det är ju för fan bara att titta på sin egen lönespec och göra en överslagsräkning i huvudet.
14000 netto är ungefär 18000 brutto.

Sedan är också TS en idiot, hur ihelafaderaullan kunde det komma som en överraskning vad han skulle få ut netto?

Exakt.

Lika korkade är alla som tror att lönen för ett skitjobb efter skatt skulle landa på bortåt 25.000:- om vi hade alliansen fortsatt vid makten och eller avskaffade andras socialbidrag.

Snarare skulle det samhället på sikt leda till att människor som ts med den typen av jobb får hålla tillgodo med runt 10.000:-/månad.

Och hur korkad är man inte om man fortsätter idissla att "det går inte att bli rik på att jobba i sverige" det är väl lika självklart att det är få förunnat som att 97% av alla fotbollsspelare harvar runt i gärdsgårdsserien?

Vart ska pengarna komma i från om varenda halvmedioker medelmåtta ska bli mångmiljonär på att som merparten av befolkningen släpa sig till ett jobb?

Vill man vara med i elitserien krävs det mer än så.

Medelmåttorna borde sätta lite värde på det samhälle vi har och inse att merparten skulle bli stora förlorare om dom fick det styre dom tror sig längta efter.

Det många i tråden pratar om är exakt lika korkat som om man tycker att alla pengar och satsningar ska gå till fotbollens topplag och dom allra bästa spelarna när man själv gnatar omkring på en division fem plan som skulle vara en än värre potatisåker utan statligt stöd.

Finns det något problem i det här landet är det att folk överskattar sin förmåga och har en orealistisk bild av vad som krävs för att bli framgångsrik.

Ofta i kombination med oförmåga att handskas med lönen, oavsett dess storlek.

Bit ihop och satsa det som krävs om ni vill bli rika. Glöm inte uppoffringarna som måste göras.

Eller lär er konsumera smart, intressera er för sparande och vilka möjligheter som finns den vägen.

Eller luta er tillbaka och inse att ni på arbetsmarknaden är medelmåttor som alla andra. Njut av andra världen i livet, att inte behöva ta så mycket ansvar, att ni är helt lediga när ni stämplat ut, att lönen sitter där den 25:e även om den är låg. Svenne-bananlivet med 28.50:- på kontot den 19:e är inte alltid så tråkigt som det kan te sig. Köp en oxfile pizza när lönen kommer och njut av att ni inte behöver få en stroke när ni är 48år och knappt sett annat än ett kontor inifrån.

Och framför allt gör slut med flickvänner och annat inflytande som vill få er att leva ett liv efter andras facebook upptaterade framgångsliv, som inte ens finns.

Man kan inte få både och, det är det ni måste förstå. Sätta realistiska förväntningar och se det bra i era liv.
__________________
Senast redigerad av erattat 2014-10-26 kl. 14:39.
Citera
2014-10-26, 14:44
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Vi studenter då?
"Inkomst": ~9000.-

Snitt i månaden
Hyra: 5100:-
El, internet, försäkringar osv: 400:-
Matkonto: 2000:-
Kurslitteratur: 1000:-
För resor hem jul/sommar: 300:-

Woho! 200 pesetas till övers, (okej en och annan öl smiter väl in under "matkontot". Jag är trots allt student )

Hur som helst. Jag har fan inte råd att resa någonstans och får finna mig i detta. Damen skriker och gormar att hennes vänner åker till Paris och allt vad det innebär, men har man inte råd så har man inte. Du får sätta ner foten och poängtera att du inte kan, men med 14k netto så bör du med lite disciplin kunna lägga undan några tusen varje månad. Efter ett halvår så kan du lätt ha 10-15k vilket räcker till en jävligt schysst sistaminuten/charter till medelhavet.
Fast det är en jävla skillnad på att jobba heltid och därmed tillföra nåt mot att studera. Att du ens får avgiftsfri utbildning ska du se som en förmån, pajas.

Ja, jag har pluggat själv och vet vad det är (dvs. inga problem alls, handlar om prioriteringar).
Citera
2014-10-26, 14:57
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona
Hahahaha

hur känns det att du jobbar 100% och sliter som ett djur medan jag har a-kassa och inte lyfter ett finger och får ut 12K netto?

Det känns exakt lika bra dom att kissa på sig. Det blir jätte varmt och lite små mysigt inledningsvis men ganska snabbt kletigt och mer obehagligt än det var från början.

När du blivit 25 är du en loser i merparten av befolkningens ögon.

Dessutom kräver a-kasselivet i dag en nära lika stor insats som ett vanligt slött skitjobb. Den eventuella vinst du mycket kortsiktigt gör ekonomiskt betalar du med att bli helt drännerad på självrespekt.

Raljera inte över en omställningsförsäkring som vi ska vara rädda om och det är tillräckligt tufft för dom som tvingas utnyttja den utan att du ska komma med dina lustigheter.

Är det så att du på allvar är nöjd och tom stolt över att sitta på arbetsförmedlingens obligatoridka möten och svettas ihop med 57 somalier, bli ifrågasatt av alla, jagad livet ur dig för att söka jobb som inte finns eller du inte vill ha tycker jag uppriktigt synd om dig.

Mitt råd är att du styr upp tillvaron innan du sitter i fas3 och målar redan målade stolar.
Citera
2014-10-26, 15:10
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Fast det är en jävla skillnad på att jobba heltid och därmed tillföra nåt mot att studera. Att du ens får avgiftsfri utbildning ska du se som en förmån, pajas.

Ja, jag har pluggat själv och vet vad det är (dvs. inga problem alls, handlar om prioriteringar).

Jaså någon är på krigsstigen!
Men svara mig gärna varför TS inte ska ta ansvar för sin egen ekonomi på samma sätt som jag och du får göra. Visst han tjänar inte några astronomiska summor men har en tydlig buffertzon för sparande som han har avstått ifrån.

Att jag är student är i och för sig irrelevant men drog parallellen mellan Ts och min ekonomi då vår livssituation gick hand i hand.

Förstår att du får moralpanik och var tvungen att spy lite galla på studenterna, men du kan väl ta och läsa innan du skriver nästa gång?
Citera
2014-10-26, 15:12
  #120
Medlem
RoaldDahls avatar
Regeringen borde se studenterna som en samhällsinvestering och omvandla alla studielån till studielön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback