2014-10-25, 11:14
Medlem
Som rubriken säger har jag jävligt dålig sömn på grund av mina rädslor.. Jag är en tjej på 18 år, vilket är ung och man har en helt liv framför sig men! Jag får någon slags akut ångest. Jag tycker att tiden går för snabbt och att jag snart kommer bli gammal och dö. Som om att det skulle gå snabbt. Jag är rädd för döden. Jag får panik som gör att jag vill skafa barn tidigt 21-22 för att jag vill träffa mina barnbarn och jag vill inte heller vara gamal när jag får dem.
Min mamma är jävligt ung, 35 , men farsan är runt 48. Han är diabetiker så han ser jätte gamal ut. Om jag inte blir rädd för mitt liv, blir jag istället rädd för deras..
Paniken kommer om och om igen..
Jag känner att jag har ont om tid..
Ibland tror jag att jag kommer dö ung.. i någon bilolycka eller något i den stil.
Tycker att det här är mycket jobbigt och jag undrar verkligen vad det är för fel på mig? Ska jag söka upp någon läkare, kurator , något?
Citera
2014-10-25, 11:22
Medlem
Rczp0gs avatar
De man inte kan påverka får man helt enkelt acceptera. Vi människor kommer alla åldras, och döden kan lura bakom hörnet. Detta är de villkor vi föds med, och vi får helt enkelt acceptera det vi inte kan kontrollera.

Låter kanske inte speciellt tröstande, men tror ändå det bästa är att acceptera verkligheten som den är. Detta hjälpte iallafall mig när jag gick i samma tankar.

Dock tycker jag du ska söka hjälp från en kurator eller liknande. Dessa tankar är vanliga, och kuratorn kan säkert hjälpa dig på traven.

Må väl
Senast redigerad av Rczp0g 2014-10-25 kl. 11:36.
Citera
2014-10-25, 11:50
Medlem
AlfaQhards avatar
Du har varit medvetande i vad? 8 år, du har fan 87 år kvar att leva, plus bonusen att kvinnor lever längre.
Citera
2014-10-25, 12:42
Medlem
plasticitets avatar
Lev livet långsamt och sluta tänk på döden, vi alla sak dö nån gång, så är det. Under tiden ska du bara leva ditt liv. Känner du att du verkligen inte kan sluta tänka så uppsök en kurator eller en psykolog.
Citera
2014-10-25, 17:27
Medlem
E.W.s avatar
KBT hjälper många.
Citera
2014-10-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rczp0g
De man inte kan påverka får man helt enkelt acceptera. Vi människor kommer alla åldras, och döden kan lura bakom hörnet. Detta är de villkor vi föds med, och vi får helt enkelt acceptera det vi inte kan kontrollera.

Låter kanske inte speciellt tröstande, men tror ändå det bästa är att acceptera verkligheten som den är. Detta hjälpte iallafall mig när jag gick i samma tankar.

Dock tycker jag du ska söka hjälp från en kurator eller liknande. Dessa tankar är vanliga, och kuratorn kan säkert hjälpa dig på traven.

Må väl

Tack! Ja, jag förstår själv att det är något vi måste leva med , jag har acepterat det, men de bara helt plötcliga typ "anfall" jag får vilket är rätt jobbigt. Jag ska ta och boka en tid med en kurator, tack.
Citera
2014-10-26, 07:49
Medlem
Sömnbristen gör att din ångest ökar avsevärt. Din ångest finns där för att påminna dig också om att du måste leva. Så vänd på din ångest. Du fick ett liv för att det ska levas inte för du ska sitta och grubbla över hur kort det är.
Du är frisk du har ingen dödlig sjukdom och du lever inte under dödshot på något sätt. Du har inga svåra funktionshinder som kan göra ditt liv svårare att leva. Du har allt med andra ord. Resten räknas inte för allt det andra du behöver kan du skaffa dig medans du lever. Så det är en skam att du missbrukar ditt liv på det här sättet. Så ännu en gång. Sömnbrist försämrar din psykiska stabilitet direkt efter bara en natts dålig sömn. Andras hälsa är inte ditt ansvar. Fokusera på din hälsa utan den är du ett vrak men en massa nojor som går oss andra på nerverna. Så skärp dig och sluta flyta runt utan fokus på livets väsentligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in