Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-25, 19:28
  #61
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Pissenisse-
snarare 20

Kolla in denna: http://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
17750 kr är det ungefär brutto.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykosam
TS --- arbetar på bemanning och får ut 14k netto alltså runt 17,5-18 brutto ( med jobbskatteavdrag ) för oerhört simpla arbetsuppgifter. Vi snackar om support här av den simplaste form. Och det värsta är att han kommer eventuellt erbjudas fast anställning med 1-2 tusen till i lön! Alltså runt 15-16 netto eller 20-21 brutto.

--- TS, med dina arbetsuppgifter och din utbytbarhet --- Det är en standardlön för dina arbetsuppgifter. Du borde vidareutbilda dig till t.ex IT-tekniker och då får du kanske till slut upp mot 30k i månaden.

Tog bort det grövsta, men det är en sann bild du målar upp gällande det nuvarande löneläget i Sverige.
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-10-25 kl. 19:42.
Citera
2014-10-25, 19:28
  #62
Avstängd
Sickmyducks avatar
Öh, alltså, jag förstår inte. Du skriver själv att du har efter alla utgifter, inkluderat utgifter för nöjen på 2000, så säger du att du har 4000 kronor över för att t.ex spara. Vilket gör att du på bara två månader har 8000, tre månader har hela 12000kr att resa för.

Vad är problemet?
Citera
2014-10-25, 19:31
  #63
Medlem
durtmeisters avatar
Bedrövligt! När jag var 19 jobbade jag heltid vikariat på en skola och tjänade 12-14 efter skatt.
Trist de med farsan.
Har inge tips förutom att kämpa på
Citera
2014-10-25, 19:51
  #64
Medlem
RiverStyxs avatar
14 ut för heltid låter ärligt talat riktigt pissigt. Jag vet lönenivån för en ICA-kassörska som jobbar 30h i veckan (dock med en del helger och kvällar) som ligger på 24.500 före skatt, vilket borde innebära cirka 17 netto. Det är en tjej som nyligen slutat gymnasiet på ca 20 år. Men vafan, hon sitter 30 timmar i veckan i en kassa vilket är rätt soft och OB-tid är ju sällan ett problem för unga ändå - sova halva dagen och jobba kväll = nice.

14 ut för heltid borde vara typ absolut minimum. Men å andra sidan jobbar ju TS för bemanningsföretag och då kanske det är minimum som gäller, vad vet jag.

Det går nog inte att ge annat råd här än att TS måste se till att få ett bättre jobb helt enkelt. Han verkar ju redan leva billigt och även om han kan "överleva" på sin lön så vill man ju helst mer än bara det.
Citera
2014-10-25, 19:58
  #65
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Skaffa ny kärring..

Dagens sanning.
Citera
2014-10-25, 20:09
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Välkommen till Sverige. Här går det inte att bli rik på arbete. Vägarna till förmögenhet är Sosse-pamp så man hamnar i konstiga styrelser (SVT, Riksbyggen eller liknande), tur med fastighetsaffärer (det tåget har nog gått), eller möjligen styrelse i de större aktiebolagen.

Altså, tur eller möjlighet att sno av ett stort kollektivs pengar.

Vad tjänar du då föresten innan skatt? Låter ju som en ok lön. Du fattar att när folk säger vad de tjänar på Flashback så blåljuger de?


För oss utan arv att vänta är det spaaaara som gäller.



Ta en funderare på detta nästa gång du går i röstar. Nu ska vi i landsort sponsra Stockholmarnas turism o fritidsaktiviteter. Skoj va? (Tänker på gratis statliga museer).

Jan Björklund sa just på radion att dom borde ha kört jobblinjen 2.0 detta val och luckrat upp arbetsvilkoren så att dom blir bättre för våra företag för att kunna konkurrera på en global marknad med företag som har lägre kostnader.

Lycka till om du tror det innebär att ts ska få 28.000:- i näven 2018.

Hur blir det bättre för ts att ha en företagare som är mångmiljonär och helst vill att han ska nöja sig med 6000:-/månad?

Jämfört med att någon sosse lyckas lägga rabarber på en tilltagen månadslön men fortfarande jobbar för att ts ska ha schyssta arbetsvilkor?

Ts problem är att han saknar initiativförmåga, driv och affärssinne. Knappast egenskaper som alliansen uppmuntrar och gynnar.
Citera
2014-10-25, 20:14
  #67
Medlem
volvo 240s avatar
14k netto.. det borde man kunna klara sig på. ÄR det typ 17-18 brutto?

Har du inte en extremt hög hyra och extravaganta krogvanor så borde du klara dig fint.
Citera
2014-10-25, 20:15
  #68
Medlem
Du borde ha insett att gå från 75% till 100% inte hade gett dig flera flera tusen extra i månaden. Samtidigt undrar jag hur din resa ska gå på 14k på 2 dagar, är det kortvarsel som gäller där eller? Sen håller jag med om andra posten, om din brud inte förstår hur din ekonomi fungerar så borde du berätta för henne att du inte kan spendera dessa pengar bara för att hon vill resa just då. Kan hon lägga ut för dig så är det en annan femma tycker jag(som ett lån) men annars så får du säga nej.

Klarar ert förhållande inte av ett nej så är det fan inget förhållande utan du är en resande pengapung!

Beklagar sorgen!
Citera
2014-10-25, 20:20
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Anställd via bemanning som förhoppningsvis ska resultera i en fast anställning inom kort.

Lönen kom igår, och den landade på 14 000kr netto.

Erbjuds jag fast anställning så kommer jag få en något högre lön, men det handlar inte om några enorma summor. En två tusenlappar extra per månad.

Jag har en flickvän...

Har levt som en råtta senaste månaderna... Tjejen vill ut och resa kring nyår.

Hur ser ni på eran situation? Vad kan man göra?

Av egen erfarenhet så vet jag att bemanningsföretag betalar skitdåligt men kostar multum för arbetsgivaren.
Har du något löneavtal med ditt bemanningsföretag?

14000 netto, med en skatt på ca 33% så din brutto på ca 21000 kr.
Att få 21000 i månadslön från ett bemanningsföretag är inte fy skam, de finns de som har det sämre.

Har inte flickvännen nån inkomst? Något måste väl hon kunna bidra med.
Jag tycker dock att hon ska inte lasta dig för någon resa som hon inte kan vara med och betala.

Att få ut 14 papp efter skatt är ju rätt ok. Antingen har du vansinnigt höga boendekostnader eller så prioriterar du helt fel. Man lever inte som en råtta när man får ut över 10000 varje månad. Det finns många som har det mycket sämre.
Citera
2014-10-25, 20:33
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
30.000 i månaden innan skatt är absolut existensminimum om man vill leva ett värdigt liv...

Nej, du definierar helt fel. Jag ligger lite över och försörjer ensam 2 personer (+ barnbidrag) och jag har 5000-6000 i överskott varje månad. Har bil, 9 mil till jobbet och hem varje dag. Konsumerar allt möjligt, resor varje år.
Egentligen är det meningslöst att ens diskutera vad existensminimum är för alla har olika uppfattningar.
Så du menar egentligen om man tjänar 29.000 innan skatt så är man under existensminimum?
Citera
2014-10-25, 20:36
  #71
Medlem
supermuppen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Om du inte klarar dig på mindre än 22.000 efter skatt, så är det ju ett skämt.

Det är inget som helst minimum, man kan leva jävligt väl på bra mycket mindre än så i månadet. Det handlar bara om att prioritera vad man slösar pengarna på.

Får själv ut ungefär 13.500 (CSN + lite annat) och har mig själv, mitt barn att försörja. Klarar det galant och att spara pengar, köpa kläder till både mig och min unge. Och det även med bil. Så några jävla 30.000 i minumum är ju bullshit.
Har 28.000 brutto och får leva som en råtta
Citera
2014-10-25, 20:43
  #72
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Nej, du definierar helt fel. Jag ligger lite över och försörjer ensam 2 personer (+ barnbidrag) och jag har 5000-6000 i överskott varje månad. Har bil, 9 mil till jobbet och hem varje dag. Konsumerar allt möjligt, resor varje år.
Egentligen är det meningslöst att ens diskutera vad existensminimum är för alla har olika uppfattningar.
Så du menar egentligen om man tjänar 29.000 innan skatt så är man under existensminimum?

Fan vad alla tar min utsago bokstavligt - är den här tråden helt befriad från ironi och humor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback