Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-25, 15:28
  #25
Medlem
batakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Betala av lånen är nog bättre investering än att spara på konto, i alla fall för TS.
Jag tror han kommer att tjäna mest på det i längden.
På sikt är det bäst att göra så, men vill han resa "nu" är det bättre att sätta av en summa i månaden till resa.
TS verkar lägga mycket pengar på nöje idag, frågan är om högre lön hjälper? TS behöver göra en budget och sen hålla sig till den.
Citera
2014-10-25, 15:32
  #26
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
30.000 i månaden innan skatt är absolut existensminimum om man vill leva ett värdigt liv, där man kan ha ett ok boende, resa någon gång i bland och köpa en bra vinterjacka utan att behöva leva på nudlar i 3 månader.

Om jag vore dig skulle jag göra allt för att åstadkomma detta, byt jobb, jobba övertid, vad fan som helst. Så här kan du inte ha det.


Om du inte klarar dig på mindre än 22.000 efter skatt, så är det ju ett skämt.

Det är inget som helst minimum, man kan leva jävligt väl på bra mycket mindre än så i månadet. Det handlar bara om att prioritera vad man slösar pengarna på.

Får själv ut ungefär 13.500 (CSN + lite annat) och har mig själv, mitt barn att försörja. Klarar det galant och att spara pengar, köpa kläder till både mig och min unge. Och det även med bil. Så några jävla 30.000 i minumum är ju bullshit.
Citera
2014-10-25, 15:50
  #27
Medlem
Har ni inte rest eller lyxat till det de senaste åren men ändå inte lyckats spara ihop några pengar så är det INTE läge att låna för en resa. Du går ju plus varje månad enligt din budget men inte i verkligheten, någonstans försvinner alltså pengar. Täpp igen det hålet och spara upp en buffert att ha om ni skulle bli arbetslösa eller annat otrevlig. Spara sen upp ännu en buffert för resande.
Låna inte och res upp pengarna för att någon skulle förvänta sig att ni ska resa, lev ditt/ert egna liv och anpassa er efter förutsättningarna.
Vill du tjäna mer så:
-Jobba extra på helger eller på annat håll
-Be om lönehöjning, men då måste du nog motivera det vilket är lättare att göra om man gjort bra ifrån sig. Att du inte har råd att resa är en dålig motivering.
-Plugga för att på sikt få ett bättre betalt jobb. Kvälls- och/eller distanskurser parallellt med jobbet kanske?
-Fixa jobb i ex. Norge eller Schweiz och flytta dit
Citera
2014-10-25, 15:51
  #28
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Klara gör jag mig absolut, går ingen nöd på mig på så sätt. Mina fasta utgifter per månad är:

Hyra: 3400kr
El, internet, försäkringar osv: 700kr
Gammalt skitlån hos storbank: 700kr
Busskort: 500kr
Matkonto: 2000kr

Dvs ca 7300kr i mer eller mindre fasta utgifter.

Försöker hålla igång ett någorlunda socialt liv och det kostar väl i runda slängar 2000kr till per månad.

Om vi bortser från oktober där överskottet går till den där begravningen, och kanske 1000 kr för div julklappar, då har vi 7000 kr i slutet av december, det får du 2 veckor sista minuten till Thailand för. Problem löst!
Citera
2014-10-25, 15:55
  #29
Medlem
Köp nå ryanairbiljett och bo på vandrarhem. 4k kommer man jävligt långt med.
Citera
2014-10-25, 16:07
  #30
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
30.000 i månaden innan skatt är absolut existensminimum om man vill leva ett värdigt liv

Haha, vad gör du med dina pengar?
Alla dom där mobilabonemangen, netflix mm. konton och amorteringsfria topplånen som kostar?
__________________
Senast redigerad av bithax 2014-10-25 kl. 16:11.
Citera
2014-10-25, 16:15
  #31
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Klara gör jag mig absolut, går ingen nöd på mig på så sätt. Mina fasta utgifter per månad är:

Hyra: 3400kr
El, internet, försäkringar osv: 700kr
Gammalt skitlån hos storbank: 700kr
Busskort: 500kr
Matkonto: 2000kr

Dvs ca 7300kr i mer eller mindre fasta utgifter.

Försöker hålla igång ett någorlunda socialt liv och det kostar väl i runda slängar 2000kr till per månad.

Du har med andra ord utgifter på ca 9300 kr och inkomst på 14 000 kr. Med andra ord kan du spara undan totalt 14 100 till slutet på december. Säg att det går åt lite vid jul, julklappar mm, vi säger 4 000 kr. Då har du fortfarande 10 000 kr att röra dig med för en semester. Visst blir det inte en månad i australien men en eller två veckor på kanarieöarna kan du säkert hitta. Kör ni sista minuten kan ni säkert komma till något bättre.

Sen tycker jag du ska söka jobb under tiden du är anställd, det är alltid lättare att hitta jobb när man redan har ett.
Citera
2014-10-25, 16:19
  #32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Betala av lånen är nog bättre investering än att spara på konto, i alla fall för TS.
Jag tror han kommer att tjäna mest på det i längden.

Ja?

Han sa ju att han har levt som en kyrkråtta för att betala av dom. Då får han marginaler att börja spara.

Klart lånen ska betalas av först men det gör han ju redan enligt sig själv.

Då istället för att ta nya lån spara och se fram emot resan nästa år.
Citera
2014-10-25, 16:19
  #33
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är väll inte så illa ändå.

15000 är väll ungefär vad man får ut efter skatt med en lön på 22000 i månan (tänker 30% skatt, fattar inte hur ni andra har räknat).

22000 i månaden är väll en ganska normal "traineelön".
När du sedan får fast räknar jag med att du hamnar på 25+.

http://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Nej, en som tjänar 14000 kr netto tjänar inga 22000 kr (eller bara lite mindre) brutto.
Och betalar inga 30,0% i skatt utan snarare 22,8%.
Jag tog 17750 kr i månaden och fick fram 14008 kr, vilket är ganska exakt vad TS uppger.
Och då blir skattesatsen totalt 21,1 %.
Prova kalkylatorn!

Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
30.000 i månaden innan skatt är absolut existensminimum om man vill leva ett värdigt liv, där man kan ha ett ok boende, resa någon gång i bland och köpa en bra vinterjacka utan att behöva leva på nudlar i 3 månader.

Om jag vore dig skulle jag göra allt för att åstadkomma detta, byt jobb, jobba övertid, vad fan som helst. Så här kan du inte ha det.

Hehe. Existensminium är snarare 10.000 kr enligt både socialens och bankens beräkningar.
Och då snackar vi brutto.
Grattis!
Citera
2014-10-25, 16:24
  #34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Sen tycker jag du ska söka jobb under tiden du är anställd, det är alltid lättare att hitta jobb när man redan har ett.

Klokt sagt!
Så sjuk är världen.
Citera
2014-10-25, 16:24
  #35
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Haha, vad gör du med dina pengar?
Alla dom där mobilabonemangen, netflix mm. konton och amorteringsfria topplånen som kostar?

Det är klart att man klarar sig på mindre pengar, men jag tycker han har en god poäng.
Livskvalitet kostar och med mindre än 20 000 kr netto i månaden kan iallafall inte jag leva med bibehållen skaplig livskvalitet.
Livskvalitet för mig är att inte behöva köpa den billigaste skiten hela tiden, att kunna äta och dricka gott etc etc.
Vad som anses vara en skälig standard skiljer sig såklart från person till person, men 20 000 netto är knappast en hög lön.

Har tjänat betydligt mer och betydligt mindre än så, men brytpunkten för att inte behöva snåla allt för mycket går någonstans där för mig.
Bor man i en gudsförgäten håla ligger brytpunkten såklart lägre och tvärtom i större städer.
__________________
Senast redigerad av liljenstar 2014-10-25 kl. 16:27.
Citera
2014-10-25, 16:29
  #36
Medlem
JustZlatans avatar
För att jobba på ett teknikföretag är väl 14 000 ganska dåligt. Jag kör taxi 40 timmar i veckan och tjänar ca 17 000 netto.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback