Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-25, 14:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Hur kan du inte klara dig?
Jag är student och tar bara CSN på 50 % samtidigt som jag jobba lite extra. Får ut runt 10000 varje månad och min hyra är ändå 400 kronor högre än din. Trots det så kan jag ändå spara minst en 1000-lapp varje månad. Hur kan du inte klara dig?
Han har inte sagt att inte "klarar sig".

TS, kolla upp vad folk i motsvarande position tjänar. Sådan information brukar finnas tillgänglig via branschorganisationer, facktidningar, m.m. Tycker lönen låter låg om det är hyfsat kvalificerat arbete med tanke på att du verkar ha en del erfarenhet. Inget hindrar dig från att söka andra jobb om din lön inte är marknadsmässig.
Citera
2014-10-25, 14:41
  #14
Medlem
RoaldDahls avatar
Vad tjänar tjejen?

Hon får väl köpa resan till er, eller åtminstone betala hälften.
Citera
2014-10-25, 14:43
  #15
Medlem
Du betalar din egen biljett på semestern och tjejen din betalar sin.

Sen ska du absolut öppna ett sparkonto som buffert plus ett semesterkonto. Några hundralappar i månaden kan du alltid spara.
Citera
2014-10-25, 14:45
  #16
Medlem
RoaldDahls avatar
Du tjänar alltså 111 kr i timmen nu ungefär, får brutto 17750 därför, vilket ger runt 14000 kr netto.

Det är inte högt, men det är inte skitdåligt heller.
Citera
2014-10-25, 14:47
  #17
Medlem
Sittkissares avatar
Hur kan du inte lyckas spara någonting om du bor i en billig 1:a och inte äger bil osv?

Jag bor också på en liten 1:a, ingen bil osv. Och har inte heller någon vidare lön. Jag har ändå vissa månader lyckats spara upp till 5000kr när jag fått ut en lön på ca 13.000kr netto, utan att egentligen snåla nämnvärt. Vi har ändå rätt likvärdiga utgifter, förutom att jag inte har några skulder. Så vart försvinner de övriga pengarna?

Sen bör du berätta för tjejen hur det ligger till. Hon borde förstå din situation.
Citera
2014-10-25, 14:48
  #18
Medlem
Inte jättebra lön kanske, men hur gammal är du?
Citera
2014-10-25, 14:59
  #19
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidneypunch
Inte jättebra lön kanske, men hur gammal är du?
Det står i första inlägget att han är 25.
Citera
2014-10-25, 15:03
  #20
Medlem
bithaxs avatar
Det är väll inte så illa ändå.

15000 är väll ungefär vad man får ut efter skatt med en lön på 22000 i månan (tänker 30% skatt, fattar inte hur ni andra har räknat).

22000 i månaden är väll en ganska normal "traineelön".
När du sedan får fast räknar jag med att du hamnar på 25+.
Citera
2014-10-25, 15:04
  #21
Medlem
AmadeusKriegs avatar
1. Låna absolut inte pengar för att resa.
2. Hur mycket bidrar tjejen med till hushållet? (underförstått här är såklart att om hon inte bidrar med något så är hennes talan inte speciellt mycket värd om hon inte "kompenserar" på annat vis, exempelvis genom att sköta hemmet till 100%, en tråkig fördelning men jag anser den vara rättvis om den ena parten står för brödfödan)
3. Har du inte pengar så bör du inte heller betala din farbrors uppehälle/resa för begravningen.
4. Jag vill fan också resa men jag har inte råd. Så är det och det accepterar jag. Resa är ett nöje, nöje ligger lågt ner på listan när det handlar om pengar. Överlevnad, tak över huvudet och andra nödvändigheter ska prioriteras.

Men till en början,
förklara för din tant hur det fungerar med pengar. Hon låter lite "yvig" (pengar växer på träd etc). Säg att med din budget kan du inte resa utanför Sverige. Så är det. Drar hon också in 14 000 har ni 28 000 per månad det borde ni kunna hitta något resmål i Europa för iaf.

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av AmadeusKrieg 2014-10-25 kl. 15:06.
Citera
2014-10-25, 15:12
  #22
Medlem
Bbobis avatar
Du har ju pengar över varje månad.

För mig låter det som att ditt problem har varit gamla skulder. För du har ju uppenbarligen pengar över även om jag förstår att det snarare handlar om att du tycker din lön är dålig.

Betalar tjejen 50% för hyra och el? Låter inte så.

Du borde kunna spara nog för att genomföra dom där resorna. Sedan om du vill ha högre lön får du helt enkelt försöka skaffa ett bättre jobb. Men idag klarar du dig med goda marginaler vilket är det viktigaste.

Ta inte nya lån utan ordna ett regelbundet sparare och se fram emot resan nästa år. Det är roligare än en ny skuld.
Citera
2014-10-25, 15:15
  #23
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ta inte nya lån utan ordna ett regelbundet sparare och se fram emot resan nästa år. Det är roligare än en ny skuld.

Betala av lånen är nog bättre investering än att spara på konto, i alla fall för TS.
Jag tror han kommer att tjäna mest på det i längden.
Citera
2014-10-25, 15:27
  #24
Medlem
mrtowlies avatar
30.000 i månaden innan skatt är absolut existensminimum om man vill leva ett värdigt liv, där man kan ha ett ok boende, resa någon gång i bland och köpa en bra vinterjacka utan att behöva leva på nudlar i 3 månader.

Om jag vore dig skulle jag göra allt för att åstadkomma detta, byt jobb, jobba övertid, vad fan som helst. Så här kan du inte ha det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback