Citat:
Ursprungligen postat av
jarbouh
Ja, vadå?
Du ställde en fråga. Jag svarade. JA, det är stora skillnader.
Citat:
Såsom den uppfattades i Orienten främst före det första konciliet i Nicaea...
Precis som jag trodde. Hela poängen med mötet var ju att skapa en enhetlig kristendom eftersom det fanns så många diametralt olika varianter. Så när någon säger att den "ursprungliga" kristendomen fanns innan Nicea visar de enbart hur lite de vet.
Citat:
Då kanske du kan upplysa mig om hur det egentligen ligger till...
Ja, jag KAN. Men jag vill faktiskt inte. Du utstrålar okunskap och jag känner att jag inte orkar vara din lärare.
Jag vet nämligen att det är hopplöst. Det finns t ex muslimer, och jag misstänker att du är en av dem (om du inte är en av dem får du såklart säga till), som menar att allah inte bara ligger bakom jesus utan ALLA profeter som kommit till ALLA folk genom alla tider, och att ALLA dessa budskap förvanskats precis som jesus budskap. Och tror man något så korkat så finns det liksom inget hopp.
Dessutom svarade du inte på min fråga om varför allah lät förvanskningen ske, så att jag ska lägga ner tid på dig då finns inte på kartan. Du visar att du är någon som kommer att undvika alla frågor som inte passar dig, och sådana typer går det tretton på dussinet av.