Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-14, 07:59
  #1
Medlem
Kalas-Kukens avatar
http://www.di.se/artiklar/2014/10/14...-dolda-agenda/

I söndags uppmärksammade flera turkiska tidningar ett uttalande av den nytillträdde bostadsministern Mehmet Kaplan (MP) där han säger att ett av de viktigaste skälen till att ungdomar ansluter sig till den islamiska staten, IS, är att islamofobin är så utbredd i Europa.
Mehmet Kaplans lösning på problemet är att moskéerna i Europa måste få pengar från staten för att motarbeta rekryteringen till IS.


Nalin pekgul kommenterar:
Hur länge ska man låta Sveriges Unga Muslimer och andra liknande organisationer, nu med Mehmet Kaplans stöd, komma undan med lama ursäkter med att de inte förstod vem de hade bjudit in? Det är oförlåtligt naivt att tro att man med pengar till den här typen av organisationer och moskéer ska motverka segregation och nå de ungdomar som radikaliseras.

Har Nalin Pekgul rätt i sina anklagelser angående Mehmet Kaplans agenda ?
Har den trojanska hästen kommit in i Sveriges högsta styrande organ ?
Kommer Nalin ge sarkastiska applåder om de två möts i en debatt ?
__________________
Senast redigerad av Kalas-Kuken 2014-10-14 kl. 08:23.
Citera
2014-10-14, 08:45
  #2
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag är ingen anhängare av Nalin Pekgul men jag måste ju säga att jag stödjer hennes inlägg i debatten. Kaplan är ju förbannat läskig och jag tycker hon ger ett oväntat sansat svar på tal. Att hon själv är invandrare (jag vet inte, men är hon inte till och med muslim? Har för mig att hon påstod det i en debatt mot Jimmie Åkesson men jag minns inte säkert) är väldigt tacksamt, vi svenska ateister blir ju bara beskyllda för att vara islamofobiska rasister.

Frågan är vad Löfvén tycker om att inte ens hans egna partimedlemmar stödjer den regering som han tillsatt. Då har man ju verkligen rekordlågt förtroende.

Självklart är det inte ett problem att vi i Europa inte ger tillräckligt stora bidrag till moskéer. Vi är överlag inte muslimer och har framgångsrika samhällen som är baserade på ett rätt stort mått av ateism. Islam har ju som mål att rekrytera nya anhängare men muslimerna ska inte få ta över Sverige och den övriga upplysta världen. De största motsättningarna beror på att muslimerna försöker ta över hela samhällena de bor på, inte på att vi inte ger dem lika stor plats som vem som helst.

Jag skulle visserligen tro att IS är sprunget ur USA:s lite märkligt rättfärdigade krig mot Afghanistan och Irak, så visst beror det säkert på västerländsk påverkan till viss del, men jag måste ändå säga att sättet som IS och tidigare talibanerna krigar på är unikt för muslimer i dagens läge.
Citera
2014-10-14, 11:18
  #3
Medlem
Hon har ju helt rätt i det hon säger! Man borde vara försiktig med vem man släpper in i riksdagen och vem man ger makt till. Bevisar ju bara hur Sveriges politik är ett enda stort skämt, värdig att skratta åt och inget mer!

Islamisterna kommer inte att vara nöjda förrän de ersätter riskdagen med en fet moské!
Citera
2014-10-14, 12:21
  #4
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Att hon själv är invandrare (jag vet inte, men är hon inte till och med muslim? Har för mig att hon påstod det i en debatt mot Jimmie Åkesson men jag minns inte säkert) är väldigt tacksamt, vi svenska ateister blir ju bara beskyllda för att vara islamofobiska rasister.

Jo, hon är "troende muslim", men sekulariserad till den nivå att hon inte ens bär slöja.
Det innebär att hon representerar en någorlunda rumsren, men tämligen marginaliserad variant av Islam. Om Islams mittfåra hade samma värderingar som Pekgul hade inte Islam varit något större problem i världen. Men tyvärr är det inte så.

Mainstream-Islam propagerar ett förtryck och en människosyn som är helt inkompatibel med demokrati och västerländska värderingar. Vi får hoppas att Pekguls utspel i någon mån uppmuntrar svensk media att problematisera det religiösa vansinnet.
Citera
2014-10-14, 13:18
  #5
Medlem
Signalkabels avatar
1. Ja
2. Ja
3. Kanske. Jag kommer klappa som ett tjackat klappmongo om hon lyckas fälla Kaplan utifrån hans islamistiska kopplingar. Tänk vilka möjligheter som öppnar sig för ett totalt paradigmskifte, på riktigt!

Jag har länge trott att de som kommer stå främst på barrikaderna mot "den dolda agendan" är sekulära kvinnor av MENA-bakgrund, de vet vad som väntar och därför har de lika mycket som svenskarna (om inte mer) att förlora på "den dolda agendan".

Pekgul är en stark allierad i kampen mot den "dolda agendan", hon har här helt rätt och har tillräckligt mycket pk-cover för att det ska gå att föra fram. Hon må vara sosse med allt vad det innebär, men att hon kallas "klappturken" i rubriken är jävligt synd då detta ämne är för viktigt för billiga poäng och dessutom har potential att utvecklas om Pekgul får uppbackning. Vem ska annars föra fram kritiken mot Kaplan?

edit: efter att ha läst Pekguls inlägg lite mer noggrant upplever jag kritiken av Kaplan som väldigt saklig, korrekt och välkommen. Hon svingar mot MB, och drar det fetaste kortet som finns i leken. Hon gör en jämförelse mellan Kaplan och Åkesson! Ska bli intressant att se vad som händer nu.
__________________
Senast redigerad av Signalkabel 2014-10-14 kl. 13:22.
Citera
2014-10-14, 13:21
  #6
Medlem
seriously?s avatar
Lyssnar på P4 extra, Kaplan ger inte ett rakt svar på om han är islamist eller ej.
Citera
2014-10-14, 13:29
  #7
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriously?
Lyssnar på P4 extra, Kaplan ger inte ett rakt svar på om han är islamist eller ej.

Har du inte lärt dig något om livet, man får tårar i ögonen. Vilken politiker ger raka svar? Vilken muslim ljuger inte de otrogna rätt upp i ansiktet, så som koranen anvisar.
Citera
2014-10-14, 13:29
  #8
Medlem
kjellouts avatar
Alltid trott Pekgul var en mupp men har fått riktigt mycket respekt på sistone efter debattartiklar och tv-inslag om hennes kritik mot islam.
Citera
2014-10-14, 13:40
  #9
Medlem
seriously?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Har du inte lärt dig något om livet, man får tårar i ögonen. Vilken politiker ger raka svar? Vilken muslim ljuger inte de otrogna rätt upp i ansiktet, så som koranen anvisar.

Nog vet jag hur det politiska spelet fungerar, det var bara roligt och höra hur han slingrar sig efter tre frågor hurvida han är islamist eller inte.

Denn rödgröna rörans väljarförtroende är nog i botten nu.
Citera
2014-10-14, 14:10
  #10
Medlem
Clayton80s avatar
Värt att notera att hon i debattartikeln argumenterar på samma sätt om Jimmie Åkesson och hans påstådda rasism som om Mehmet Kaplan och hans påstådda islamism:
Citat:
Mehmet Kaplan kommer säkert att lämna förklaringar och ursäkter till dem som ifrågasätter honom.

Jimmie Åkesson har gång på gång hävdat att han inte är rasist och att han egentligen inte har någonting mot invandrare utan att han bara vill minska volymen av invandringen.

På samma sätt säger Mehmet Kaplan att han står för alla människors lika värde och jämställdhet mellan könen, men det finns få sekulära muslimer som tror på att han inte skulle vara islamist.
Har Nalin Pekgul rätt i sina anklagelser angående Jimmie Åkessons agenda ?
Har den trojanska hästen kommit in i Sveriges högsta styrande organ ?
Kommer Nalin ge sarkastiska applåder om de två möts i en debatt ?
Citera
2014-10-14, 14:19
  #11
Medlem
HBOLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriously?
Lyssnar på P4 extra, Kaplan ger inte ett rakt svar på om han är islamist eller ej.




Kaplan eller säger att det inte finns någon svenskhet,detta är mycket kränkande.
Citera
2014-10-14, 14:22
  #12
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Susanna Birgersson ‏@susbirgersson
"Med Kaplan i regeringen har MP sänt en tydlig signal om att islamisterna nu har det svenska etablissemangets stöd." http://www.di.se/#!/artiklar/2014/10...-dolda-agenda/

Maria Ferm ‏@MariaFerm 3 timför 3 timmar sedan
@susbirgersson att sånt här sprids är bedrövligt. Mehmet är antirasist och har jobbat hela sitt liv för fred och förståelse.

Andreas Ericson ‏@neo_andreas
@MariaFerm @susbirgersson men hur vet ni att islamofobi är huvudorsaken till is-rekryteringen i sverige?

Maria Ferm ‏@MariaFerm 3 timför 3 timmar sedan
@neo_andreas vad tror du själv kan få människor att radikaliseras så?

Maria Ferm håller för övrigt med Mehmet Kaplan om att det är islamofobi som gör att svenska muslimer ansluter sig till IS. Sverige är fruktansvärt som tar emot mest andel flyktingar i västvärlden per capita och ger dem skydd och pengar för att kunna ta hand om sig och de sina, långt från de länder där islamister härjar.

Ska det verkligen vara så svårt att förstå att Islam har sina skuggsidor? Att det finns annat än bara goda intressen i dessa organisationer och i Sveriges moskéer. Det framkommer ju bevis för det hela tiden.

Vissa är så enkelspåriga att det gör ont i mig. Att Mehmet "blundar" förvånar mig inte. Jag håller med Nalin i detta:

Citat:
På grund av rädsla för att stämplas som islamofob vågar ingen ifrågasätta Mehmet Kaplan och hans dolda agenda. Det här är inget annat än ett svek mot de människor som i första hand drabbas av islamisternas intolerans och förtryck.

Men varför de omkring honom gör det förvånar mig. Ser de inte alla dessa konstiga uttalanden och knepiga kontakter? Är de så förblindade? Eller är de verkligen så rädda som Nalin menar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback