Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-29, 17:42
  #25
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Varför är bilbrand egentligen klassad som mordbrand för? Det är väl inga som sitter i bilen vid brandtillfället? Blir det klassad som mordbrand för att elden kan sprida sig till byggnader?

Förmodligen. Kan jämföras med att någon tuttar på en lekstuga utanför ett hus. Eller en skog. Har det spridit sig mot bebodda byggnader under branden så tror jag att mordbrand sätts i fokus rätt fort.
Citera
2014-09-29, 19:40
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Varför är bilbrand egentligen klassad som mordbrand för? Det är väl inga som sitter i bilen vid brandtillfället? Blir det klassad som mordbrand för att elden kan sprida sig till byggnader?

Enligt wikipedia: "Mordbrand är ett så kallat allmänfarligt brott som innebär en avsiktligt anlagd brand som hotar liv, hälsa eller egendom. Mordbrand innefattar uppsåtliga bränder av hus, bilar, gräsmattor och skogar. Brottsbeteckningen mordbrand används vare sig någon person kommer till skada eller inte. Det skiljer sig från allmänfarlig vårdslöshet genom uppsåtet, och från skadegörelse genom graden allmänfara. Mordbrand är ett förhållandevis vanligt brott."
Citera
2014-09-30, 11:51
  #27
Medlem
DenSomSokers avatar
Vad tror ni, rätt person som sitter häktad? Bränderna har iallafall avtagit helt, så det pekar ju inte direkt emot att han är oskyldig. Stod att han befunnit sig vid senaste branden, kan det vara så att brandkåren filmade utryckningen till alla dessa bränder och han lyckades bli med på film alla dessa gånger?
Citera
2014-09-30, 13:47
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Vad tror ni, rätt person som sitter häktad? Bränderna har iallafall avtagit helt, så det pekar ju inte direkt emot att han är oskyldig. Stod att han befunnit sig vid senaste branden, kan det vara så att brandkåren filmade utryckningen till alla dessa bränder och han lyckades bli med på film alla dessa gånger?

Jag tror han släpps ganska snart. Han blev ju bara häktad på den lindrigare misstankegraden, och nekar till brott. Vad jag förstår så finns inte direkt någon koppling till Örnsro för MGM, och att bränderna slutat tyder ju endast på att den riktiga pyromanen har mer än 2 i IQ och slutar tillfälligt när någon har blivit gripen. Men det är ju bara vad jag tror.

Någon som hittat någon koppling mellan MGM och Örnsro?
Citera
2014-09-30, 18:55
  #29
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dctrine
Jag tror han släpps ganska snart. Han blev ju bara häktad på den lindrigare misstankegraden, och nekar till brott. Vad jag förstår så finns inte direkt någon koppling till Örnsro för MGM, och att bränderna slutat tyder ju endast på att den riktiga pyromanen har mer än 2 i IQ och slutar tillfälligt när någon har blivit gripen. Men det är ju bara vad jag tror.

Någon som hittat någon koppling mellan MGM och Örnsro?

Verkar vara skriven utanför stan, men någon koppling till Örnsro borde han ha. Flickvän eller kompis som bor i området som han kanske sover över hos eller liknande?.

Visst kan det vara så, men släpps han så lär han inte elda något på ett bra tag då polisen snabbt lär knacka på och pejla eventuell mobil osv.
Citera
2014-10-03, 09:40
  #30
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
I dagsläget misstänkt gärningsman, K*e*n C*h*rister H*a*glind i mål B 4651-14 Örebro tingsrätt (Ta bara bort *)

Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
Häktningsframställan finns att läsa här!

Mannen är släppt på fri fot

Citat:
Misstänkt mordbrännare på fri fot
Åklagaren har gjort bedömningen att bevisningen just nu inte räcker till för att häkta mannen på sannolika skäl misstänkt för mordbränderna.
http://na.se/nyheter/orebro/1.266272...are-pa-fri-fot
Citera
2014-10-04, 01:53
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dctrine
Hur kommer människan in i dessa utrymmen? Krävs det inte portkod + nyckel för att ta sig ner? Dvs han är bosatt någonstans i samma hus.

Det krävs portkod och nyckel, men portkoden är nog inte jättesvår att få tag på och källardörren går inte igen av sig själv. Räcker med en tillfällighet, dörrarna står uppställda ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Varför är bilbrand egentligen klassad som mordbrand för? Det är väl inga som sitter i bilen vid brandtillfället? Blir det klassad som mordbrand för att elden kan sprida sig till byggnader?

Bil = Mordbrand.

Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Bränderna har iallafall avtagit helt, så det pekar ju inte direkt emot att han är oskyldig. Stod att han befunnit sig vid senaste branden, kan det vara så att brandkåren filmade utryckningen till alla dessa bränder och han lyckades bli med på film alla dessa gånger?

När polisen var här diskuterade jag det med en av dem. Om vi förutsätter att det är en gärningsman så har det eskalerat, antagligen från någon okänd brand, vidare till bilar, vidare till hus ganska fort. Det var en väldigt intensiv period vilket tyder på att den som gjorde det inte hade kontroll över sitt beteende och att det inte var planerade, genomtänkta dåd. Det man kan se i källaren pekar också mot det då det ser ut som att en person har gått runt och eldat på måfå på massa saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Mannen är släppt på fri fot

Då får vi se om det drar igång igen.
Citera
2014-10-04, 07:28
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berghammargatan

Då får vi se om det drar igång igen.

http://na.se/nyheter/orebro/1.266407...-upp-pa-vaster
En bil brann under natten mot lördag på Lövstagatan i Örebro. Polisen misstänker att branden är anlagd.
Citera
2014-10-05, 12:35
  #33
Medlem
Bor också där som han/hon eldat, man mår ju skit då man varje gång går och lägger sig rädd:@ hur fan kan man va så sjuk som människa? Du som gör det här snälla lämna in dig frivilligt till polisen, så de kan hjälpa dig med ditt beteende!
Citera
2014-10-08, 02:52
  #34
Medlem
DenSomSokers avatar
Efter att den misstänkte pyromanen blev häktat och sedan släppt så har bränderna upphört (förutom en bildbrand på väster som jag inte tror är samma person). Ligger personen låg eller fick man tag på rätt person som nu har span på sig?
Citera
2014-10-08, 13:24
  #35
Medlem
Fruktkonfektyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Efter att den misstänkte pyromanen blev häktat och sedan släppt så har bränderna upphört (förutom en bildbrand på väster som jag inte tror är samma person). Ligger personen låg eller fick man tag på rätt person som nu har span på sig?

Oavsett vem det är som tuttar på saker så kan uppmärksamhet leda till minskad aktivitet. Men om vi talar om pyromaner tror jag att denne inte kan hålla sig undan allt för länge och kommer förr eller senare att elda igen. Och rimligtvis förr eller senare torska.
Citera
2014-10-09, 07:57
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Efter att den misstänkte pyromanen blev häktat och sedan släppt så har bränderna upphört (förutom en bildbrand på väster som jag inte tror är samma person). Ligger personen låg eller fick man tag på rätt person som nu har span på sig?

-Vi fick ett larm om en annan bilbrand på Älvtomtagatan på Väster sent på torsdagsnatten, berättar Johan Wallenius, vakthavande vid Örebro-polisen. Men när vi kom fram var bilen borta, men det fanns spår av brand på platsen. Antagligen har bilägaren flyttat bilen och kanske inte märkt branden.

http://na.se/nyheter/orebro/1.266407...-upp-pa-vaster

Verkar ju som att det börjad eldas samma dag som han släpptes, älvtomtagatan är ju väldigt nära där det eldats förut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback