2014-09-23, 18:30
Medlem
joeskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Finns det fonder som betalar ut pengar typ kvartalsvis utan att man behöver sälja nåt?

Skulle vara praktiskt att äga nåt som 4 gånger per år pyntade ut några tusen som en liten 'bonus' att göra vad jag vill med

Finns fonder med företagsobligationer som delar ut kvartalsvis, men vet inte om detta är i andelar. Vet en del fastighetsbolags preferensaktier delar ut kvartalsvis. Annars delar bolag på amerikanska börsen i regel ut kvartalsvis.
Citera
2014-09-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Finns det fonder som betalar ut pengar typ kvartalsvis utan att man behöver sälja nåt?

Skulle vara praktiskt att äga nåt som 4 gånger per år pyntade ut några tusen som en liten 'bonus' att göra vad jag vill med

Kollat på det där och inte hittat någon vettig du kan gärna tipsa om du hittar någon.

Tror jag kör indexfonder som grund och sen kan man bygga på med utdelningsaktier.
Citera
2014-09-24, 20:00
Medlem
strider2s avatar
Har för närvarande bara en Latinamerika-fond noterad i USD vilket visat sig vara en extremt bra placering genom att fonden i sig ökat i värde men värdet i SEK skjutit i höjden p.g.a höjt värde på kronan mot USD.
Citera
2014-09-25, 07:27
Medlem
Någon som har tips på en bra och billig fond innehållande bonds/obligationer?
Citera
2014-10-07, 21:46
Medlem
Jag tänkte lägga undan lite pengar till resa om kanske låt säga 3 år.
Därför är ju aktiefond inte att rekommendera då det kan svänga lite hur som helst.

Jag tänkte köra lite säkrare genom detta innehav:

SPP Obligationsfond 33%
Spiltan Räntefond Sverige 66%

Vad tror ni om detta upplägg? Är det för stor risk att räntan kanske går upp och därför tappar obligationerna sitt värde?

Jag är lite flexibel uttagningsdatumet på kanske +/- 3 månader så det är inte som jag behöver ta ut allt på en vecka utan kan kanske avvakta för stunden om det skulle se ut att va ett bättre läge 3 månader framåt när jag väl bestämmer mig för att ta ut kapitalet.
Citera
2014-10-08, 14:23
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Därför är ju aktiefond inte att rekommendera då det kan svänga lite hur som helst.

SPP Obligationsfond 33%

Vad tror ni om detta upplägg? Är det för stor risk att räntan kanske går upp och därför tappar obligationerna sitt värde?

Jag är lite flexibel uttagningsdatumet på kanske +/- 3 månader så det är inte som jag behöver ta ut allt på en vecka utan kan kanske avvakta för stunden om det skulle se ut att va ett bättre läge 3 månader framåt när jag väl bestämmer mig för att ta ut kapitalet.

Jag tycker att det ser väldigt vettigt ut. I o m att du har den större delen i korta räntor så blir du inte så känslig för eventuella räntehöjningar. Vad man bör tänka på är att det är ännu viktigare i dagens lågränteläge än annars är att förvaltningsavgifterna skall vara låga. I annat fall äter de upp en alldeles för stor del av svkastningen. SPP-fonden ser i detta avseende lysande ut.
Citera
2014-10-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Jag tycker att det ser väldigt vettigt ut. I o m att du har den större delen i korta räntor så blir du inte så känslig för eventuella räntehöjningar. Vad man bör tänka på är att det är ännu viktigare i dagens lågränteläge än annars är att förvaltningsavgifterna skall vara låga. I annat fall äter de upp en alldeles för stor del av svkastningen. SPP-fonden ser i detta avseende lysande ut.

Tack så mycket för din input!

Alltid bra att höra andras kritik på ens egna tankar
Citera
2014-10-28, 17:18
Medlem
Querijuices avatar
Vad tror ni om carnegies småbolagsfond? "överlägsen" i år, enligt avanzas börspodd. Är det nybörjartur första året kanske?^^
Citera
2014-11-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE

SPP Obligationsfond 33%

Ju längre placeringshorisont du har, desto högre risk har du möjlighet att ta.
Tänk på att Spiltans räntefond inte är säker i den benämningen som en räntefond, då de har high-yield-bolag med i sina värdepapper, dvs företag med låg kreditvärdighet.

Några tråkiga säkra fonder:
Indexfonder - låg förvaltningsavg, svänger inte allt för mycket.
Typ någon bland-aktiefond, Bas mix, Premium Balanserad etc.
Citera
2014-11-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batman2
Ju längre placeringshorisont du har, desto högre risk har du möjlighet att ta.
Tänk på att Spiltans räntefond inte är säker i den benämningen som en räntefond, då de har high-yield-bolag med i sina värdepapper, dvs företag med låg kreditvärdighet.

Några tråkiga säkra fonder:
Indexfonder - låg förvaltningsavg, svänger inte allt för mycket.
Typ någon bland-aktiefond, Bas mix, Premium Balanserad etc.

Herregud, du menar alltså att han ska välja bort Spiltans räntefond eftersom den inte "är säker" och istället välja indexfonder? Som "inte svänger allt för mycket"?

Vilken värld lever du i? Om du med index menar OMXS30, vilket är det index man menar om man inte specificerar något annat, så svänger det rejält upp och ned, och är ingenting att rekommendera någon som sparar på kort sikt.

BruuucE: Tycker de fonderna ser bra ut med hänsyn tagen till din tidshorisont.
Citera
2014-11-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Herregud, du menar alltså att han ska välja bort Spiltans räntefond eftersom den inte "är säker" och istället välja indexfonder? Som "inte svänger allt för mycket"?

Vilken värld lever du i? Om du med index menar OMXS30, vilket är det index man menar om man inte specificerar något annat, så svänger det rejält upp och ned, och är ingenting att rekommendera någon som sparar på kort sikt.

BruuucE: Tycker de fonderna ser bra ut med hänsyn tagen till din tidshorisont.

Tjena

läste denna artikel: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/10/30/iskalla-lagriskfonder.plc.html

I kommentarerna nämns där SPPs företagsobligationsfond vad tror du om denna? Den verkar ju bara investera i FRN-obligationer så då borde man vara relativt skyddad om/när räntan går upp. Tror du det är bättre att välja den än spiltans räntefond?
Citera
2014-11-05, 21:37
Medlem
njekss avatar
För att svara på ämnet sparar jag pengar i AMF räntefond lång. Låg förvaltningsavgift, ranking 5/5 och växer i helt okej takt(7%~ årligen), tror det inte finns många bättre alternativ som är lågrisk.

Vad säger ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in