Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-07, 12:14
  #1
Medlem
Senaste tiden har OMX30 minskat med 6-8%.
Minskningen startade för ca 12 dagar sedan.
Har detta med regeringsskiftet att göra? Är det en ny börskris på ingång?

Har ca 500 000 kr placerade i både hög och lågriskfonder.
Får lite panik för var dag som går då det bara går neråt.

Vad är det som ligger bakom detta?
__________________
Senast redigerad av Nissve 2014-10-07 kl. 12:44.
Citera
2014-10-07, 12:20
  #2
Medlem
Con-artists avatar
Varför håller du ens på med värdepappershandel om du inte har mage nog att uthärda en liten nedgång?
Citera
2014-10-07, 12:26
  #3
Medlem
Frågan handlar inte om mig min kära vän.
Citera
2014-10-07, 12:32
  #4
Medlem
glemmys avatar
Ta ett djupt andetag och titta lite på hur börsen utvecklats historiskt, så ser du att nedgångar som dessa inte är ovanligt.

Den har gått ner cirka 5% från absoluta toppen i slutet av september.
Januari/februari och juli/augusti gick den ner runt 6%.

Än så länge är det bara ett litet hack i kurvan.
Citera
2014-10-07, 12:33
  #5
Medlem
Bristande tillväxt, oroligheter i Ukraina, ISIS, skakig ny regering, Tyskland går inte så bra som man hoppats på osv.
Citera
2014-10-07, 12:36
  #6
Avstängd
Kalambolles avatar
Nej det är ingen börskris på gång. Bara kortsiktiga svängningar som beror på oroliga sparare som du.
Citera
2014-10-07, 12:36
  #7
Medlem
Celenos avatar
OMXS30 5-åriga standardavvikelse är ca 13% och årlig ca det dubbla, eller ca 27% de senaste 25 åren.

Du får panik av rörelser hälften av femåriga standardavvikelsen eller en fjärdedel av den årliga.

Kan man ens kalla det en nedgång?

Huruvida en ny börskris är på gång eller inte är det ingen som vet.
Citera
2014-10-07, 12:50
  #8
Medlem
De stora orosmolnen just nu är EU och Kina..

Dock får man vänta och se hur det blir när QE startar i EU den här månaden... Statistiken från Tyskland idag sätter större press på att Draghi ska göra något ytterligare åt situationen innan det är för sent..

Känns det ändå inte "jätte" farligt pga USA börjar komma tillbaks på banan och det tyder på att deras penningpolitik de senaste åren var effektiv och det går säkert att implementera på EU..

Men att EU och Kina går dåligt är det ingen tvekan om.. Det är ju bara att titta på råvarupriserna senaste tiden för att förstå att Kina har förvärrats ganska rejält.. Om jag inte minns fel så har även Kina ett QE program på gång?

Dock är jag en novis inom det här så ta inte mina ord på för stort allvar.. Jag skulle vara mycket mer orolig om även USA började svaja. Då kan det betyda att QE programmen inte har den önskade effekten och egentligen bara bygger upp börsbubblor..

Nu när jag skriver detta känns det som nedgången är väldigt motiverad och då har jag inte ens räknat med att situationen i Ukraina kan förvärras eller de övriga geopolitiska händelserna just nu..
__________________
Senast redigerad av Bomben1 2014-10-07 kl. 12:53.
Citera
2014-10-07, 12:58
  #9
Medlem
knut_1s avatar
[quote=Nissve|50639536] Senaste tiden har OMX30 minskat med 6-8%.
Minskningen startade för ca 12 dagar sedan.
Har detta med regeringsskiftet att göra? Är det en ny börskris på ingång?

Har ca 500 000 kr placerade i både hög och lågriskfonder.
Får lite panik för var dag som går då det bara går neråt.

[quote]

Tittar man med backspegelperspektiv har det varit många fina köptillfällen just under höstmånaderna. Gissningsvis kan den som köper idag gnugga händerna om ett halvår.
Citera
2014-10-07, 13:19
  #10
Medlem
FrankBucks avatar
Det finns två typer av vinnare på börsen:

1. Långsiktiga investerare som köper oavsett konjunktur med en lång tidshoriston
2. Handlare som köper när det är billigt och säljer dyrt

Sedan finns det förlorarna:

3. De köper när de är dyrt och säljer så fort det går ner lite. Sparar ihop pengar och går in på toppen igen

Det är grupp 3. som skapar ett leverbröd till grupp 2.

någon procent hit eller dit kan börsen svänga med allt från att någon mäklare haft problem med sitt ordersystem till att vädret är dåligt i något litet land i Afrika (du förstår säkert min poäng). Om din bil hel plötsligt drar 5 % bensin en körning lär du inte tänka "vad händer med bilen?" eller om ditt barn får 95 rätt av 100 istället för ett prov lär du inte tänka "vad händer med mitt barn?"

Börsen är psykologi och kan man inte se på det på ett neutralt sätt bör man ha ett annat sparande. När vi däremot ser nedgångar på 4-5 % på en dag kan man börja ställa sig frågan om det verkligen är motiverat.
Citera
2014-10-07, 14:04
  #11
Medlem
Inget konstigt. Börsen är ganska högt värderad på typ p/e 17 så det finns stort utrymme för en kraftigare nedgång.

Sedan finns det undantag med (extremt) lågt värderade bolag som ex Novus Group som dras med.
Citera
2014-10-07, 16:03
  #12
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
När vi däremot ser nedgångar på 4-5 % på en dag kan man börja ställa sig frågan om det verkligen är motiverat.

Precis, och några tidningsrubriker att en tjugondel av landets alla industrier brunnit har vi inte haft.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback