2014-09-30, 15:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jag tror snarare att man varken har sjukdomen från början eller att man enbart får den efter ett inlärt beteende, utan snarare att man har ett ärftligt anlag för att utveckla den i en viss ålder. Förutsatt naturligtvis att man utsatt sig för alkohol... Är det då ett grupptryck, påtryckningar osv så kan man trilla dit, eftersom detta belastar individen extra hårt. Men tyvärr ställer sällan de i omgivningen upp då som orsakat detta. Jämför med diabetes 2 eller med en uppsjö av reumatiska och neurologiska sjukdomar som man vet inträffar i en viss ålder, vanligen 40-55 årsåldern, OM man får dem. Ärftlighetsfaktorn är mycket hög, ofta finns det inget man kan göra för att undvika att få dem, varken kostomläggning eller motion hjälper till 100% som förebyggande åtgärder. Finns de genetiska förutsättningarna så finns de. Beträffande diabetes 2 så kan 30% av fallen förhindras dock, med ett exemplariskt leverne.

Om man delar på barnen i missbruksfamiljer så bevisar det i sig ingenting. Det är klart att det barnet som hamnar hos nykterister så långt från bruk som möjligt och även genom skolgång och arbetsliv hålls undan från alkohol, inte kommer att utveckla alkoholism. Men det är då den drickerju inte samma sak som att säga att den individen inte bär på anlaget. Miljön måste ju finnas för att arvet ska kunna visa sig.
Nej jag förstår vad du menar men jag menade mer som experiment med tester och utslutningsmetoder. Ett barn hos missbrukaren( vad händer då den dricker)
Det andra barnet i en funktionell familj( vad händer när det dricker)Då de är tonåringar alltså.
Fler sådana studier alltså och sedan se om det finns ett arv(genetiskt) eller om det enbart beror på omständigheterna.
Eller en kombination.
Citera
2014-09-30, 17:41
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ett barn hos missbrukaren( vad händer då den dricker)
Det andra barnet i en funktionell familj( vad händer när det dricker) Då de är tonåringar alltså.

Om dessa bägge tonåringar som växer upp på olika platser och med olika omgivning dricker exakt LIKA stor mängd och vid LIKA många tillfällen, så blir det knappast någon skillnad alls - förutsatt att bägge bär på anlaget. Men ofta är ju inte så, utan den ene kan bära på anlaget, men den andre inte. Vem det är vet man inte innan.

Eller menar du att den som dricker i en miljö där det är mer accepterat att göra så, har större risk för att insjukna i beroendet enbart för den sakens skull? Det är åtminstone troligare att den personen kommer att hålla det nivåintag som krävs för att utveckla beroendesjukdomen. Är det inte alls accepterat så är det ju svårare (snarare omöjligt) att komma upp i de mängderna.
Citera
2014-09-30, 17:43
Medlem
euns avatar
Citat:

Jag är förvirrad här! Är inte alkoholism och beroende samma sak? Vad är då annars "alkoholism"
Alkoholism är ett beroende, ja. Det jag menade var helt enkelt att ett beroende i sitt grövsta slag faktiskt kan ses som ett funktionshinder. Om du söker på "sjukdom" på wikipedia får du se följande:

"Med sjukdom avses i första hand ett förhållande som sätter normala funktioner ur spel och som kan vara dödligt, men också mer allmänt ett diagnostiserat lidande."

Vilket enligt mig stämmer överens med en del grova beroenden. Dock finns det som sagt grader i helvetet.
Senast redigerad av eun 2014-09-30 kl. 17:47.
Citera
2014-09-30, 17:52
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eun
Inte alkoholism i sig, men ett beroende kan ses som en sjukdom, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av eun
Alkoholism är ett beroende, ja. Det jag menade var helt enkelt att ett beroende i sitt grövsta slag faktiskt kan ses som ett funktionshinder. Om du söker på "sjukdom" på wikipedia får du se följande:

"Med sjukdom avses i första hand ett förhållande som sätter normala funktioner ur spel och som kan vara dödligt, men också mer allmänt ett diagnostiserat lidande."

Vilket enligt mig stämmer överens med en del grova beroenden. Dock finns det som sagt grader i helvetet.

Visst finns det grader i helvetet och för mig är ordet "alkoholism" enbart en term som bestämmer vad det är som man är beroende av.
Citera
2014-09-30, 18:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Om dessa bägge tonåringar som växer upp på olika platser och med olika omgivning dricker exakt LIKA stor mängd och vid LIKA många tillfällen, så blir det knappast någon skillnad alls - förutsatt att bägge bär på anlaget. Men ofta är ju inte så, utan den ene kan bära på anlaget, men den andre inte. Vem det är vet man inte innan.

Eller menar du att den som dricker i en miljö där det är mer accepterat att göra så, har större risk för att insjukna i beroendet enbart för den sakens skull? Det är åtminstone troligare att den personen kommer att hålla det nivåintag som krävs för att utveckla beroendesjukdomen. Är det inte alls accepterat så är det ju svårare (snarare omöjligt) att komma upp i de mängderna.

Nej det är oerhört svårt att veta. I en alkoholistfamilj till exempel och låt oss säga tre barn. Så blir en av dem alkoholister men inte de två andra barnen, varför? Är det gener? Så har jag tänkt.
Nej jag menar mer att den som blir alkoholist kanske från början blivit sjuk känslomässigt och inte alls mår bra och hittar ett medel som får den till att börja med må jättebra men så förändras drickandet och blir ett behov fast det håller på att ta livet av personen. Som en Heroinist. Söker efter trippen och under tiden blir hela kroppen beroende av giftet.
Kan vara gener men det är inte påvisat till hundra procent.
Jag kommer själv från en alkoholistfamilj samt tablettmissbrukande familj.
Låt oss säga att vi var fem barn. Två blev alkoholister och tre normalt drickande eller inte drickande.
Det är intressant att veta mer om det, forskas mer, studera mer ingående.
Roller sägs ju uppkomma i missbruksfamiljer och jag blev rebellen. Och rebellen sägs vara den som också blir en missbrukare.
Då jag var yngre var jag fast i träsket. Men nu är jag helt fri från allt vad droger heter. Och har varit under 15- 20 år.
Citera
2014-09-30, 18:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej det är oerhört svårt att veta. I en alkoholistfamilj till exempel och låt oss säga tre barn. Så blir en av dem alkoholister men inte de två andra barnen, varför? Är det gener? Så har jag tänkt.
Nej jag menar mer att den som blir alkoholist kanske från början blivit sjuk känslomässigt och inte alls mår bra och hittar ett medel som får den till att börja med må jättebra men så förändras drickandet och blir ett behov fast det håller på att ta livet av personen. Som en Heroinist. Söker efter trippen och under tiden blir hela kroppen beroende av giftet.
Kan vara gener men det är inte påvisat till hundra procent.
Jag kommer själv från en alkoholistfamilj samt tablettmissbrukande familj.
Låt oss säga att vi var fem barn. Två blev alkoholister och tre normalt drickande eller inte drickande.
Det är intressant att veta mer om det, forskas mer, studera mer ingående.
Roller sägs ju uppkomma i missbruksfamiljer och jag blev rebellen. Och rebellen sägs vara den som också blir en missbrukare.
Då jag var yngre var jag fast i träsket. Men nu är jag helt fri från allt vad droger heter. Och har varit under 15- 20 år.

Låt oss klargöra en sak från början. Jag vet inte om det framgått i tråden, men bara för att man har en viss genuppsättning - OM det nu skulle bero på gener öht, så innebär inte det att den som har anlag för alkoholism har en sämre genuppsättning bara för det. Det är väl istället snarare så att denne har en mer normal och naturlig genuppsättning rentav. Alkohol är ett lösningsmedel för fläckar, ett desinfektionsmedel och något som tar död på tyvärr både goda och onda bakterier - att då hälla detta invärtes i kopiösa mängder borde inte vara något som någon människa ska klara av. Att det sedan finns de som tål det mer tyder väl snarare på att de är mutanter eller utvecklade från en typ av människa till en mer tålig dito. Men att alkohol är något naturligt för invärtes bruk i kopiösa mängder går jag inte med på.

Självklart stämmer det som jag fetlagt i texten ovan. Det kan finnas tusen anledningar till att börja dricka.

Kram till Dig! Hoppas du klarar det fortsättningsvis också!
Citera
2014-09-30, 18:42
Medlem
RoaldDahls avatar
Bland de med alkoholproblem har det visat sig att ungefär hälften har svårt att acceptera att det skulle vara genetiskt betingat. De blir märkbart irriterade om man tror att det beror på ärftliga faktorer, att beroendet så att säga skulle kunna innebära och rymma ett sjukdomstillstånd. De ser hellre att alkoholism är något som kan härledas från en ful ovana som uppkommit av den miljö man vistats i. De ser sig inte som sjuka. De ser ett sådant synsätt tvärtom som skuldbeläggande.

Den andra halvan med alkoholproblem ser tvärtom helst att det är genetiskt betingat och kan inte för allt i världen tro att det på något sätt skulle ha något med deras eget handlande och beteende att göra. För man det på tal blir de märkbart irriterade, de också. De ser synsättet att det inte skulle vara en sjukdom som något som sänker dem själva och som är oerhört skuldbeläggande. För då är det ju något som de själva skulle kunna göra något åt om de ändrade sitt beteendemönster.

Så hur man än vänder och vrider så har man alltid arslet bak.
Citera
2014-09-30, 18:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Låt oss klargöra en sak från början. Jag vet inte om det framgått i tråden, men bara för att man har en viss genuppsättning - OM det nu skulle bero på gener öht, så innebär inte det att den som har anlag för alkoholism har en sämre genuppsättning bara för det. Det är väl istället snarare så att denne har en mer normal och naturlig genuppsättning rentav. Alkohol är ett lösningsmedel för fläckar, ett desinfektionsmedel och något som tar död på tyvärr både goda och onda bakterier - att då hälla detta invärtes i kopiösa mängder borde inte vara något som någon människa ska klara av. Att det sedan finns de som tål det mer tyder väl snarare på att de är mutanter eller utvecklade från en typ av människa till en mer tålig dito. Men att alkohol är något naturligt för invärtes bruk i kopiösa mängder går jag inte med på.

Självklart stämmer det som jag fetlagt i texten ovan. Det kan finnas tusen anledningar till att börja dricka.

Kram till Dig! Hoppas du klarar det fortsättningsvis också!

Ja de får väl ökad toleransnivå så det skriker om det om inte annat. Min pappa kunde dricka en stor flaska renat utan att det syntes nämnvärt. Skulle jag göra det eller en som inte dricker eller som dricker normalt så skulle det bli alkoholförgiftning och döden skulle antagligen inträffa.
Exakt som vid ett matmissbruk, tycker jag. De kan äta till exempel två pizzor, en chokladkaka och en bulle under en måltid.
Skulle jag det så skulle jag spricka, spy eller dö känns det som.
Man vänjer kroppen och alkohol är rena rama råttgiftet måste jag få säga.
Ja tack! Det går bra. Blev väl tillrättavisad i tid och då jag var ung. Det är inte alla som har den turen. Jag var busig och högljudd och syntes och som tjej i den situationen brukar det bli tvärtom,inte så utåtagerande ,men det var jag.
Senast redigerad av goran744 2014-09-30 kl. 18:52.
Citera
2014-09-30, 19:28
Medlem
euns avatar
Citat:
Visst finns det grader i helvetet och för mig är ordet "alkoholism" enbart en term som bestämmer vad det är som man är beroende av.
exakt! precis det jag försökte förmedla, får dock erkänna att du lyckades betydligt bättre än mig.
Senast redigerad av eun 2014-09-30 kl. 19:31.
Citera
2014-10-01, 16:30
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Alkoholism är ett symptom som man får när man är otillfredsställd med sitt liv/världsalltet och känner ett behov av verklighetsflykt. Vissa knarkar, vissa super, vissa spelar TV-spel.

Det är inte en sjukdom att inte vilja integeras in i samhället eller att vara pessimist, dessa signalerar tvärtom att man har ett friskt och ifrågasättande sinne.

Fast att inte vilja vara en "brick in the wall" är en sak men att sitta hemma och supa dagarna i ända är väl ändå inget friskhetstecken?
Citera
2014-10-01, 16:37
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Jag är nu en legitimerad läkare! Kände bara att det behövde sägas!
Citera
2014-10-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Vad vi vinner på? Det handlar ju ej om det. Vad vinner vi på om vi kallar en bil för cykel? Frågan är faktiskt lika dum. En sjukdom är något som du ej kan på påverka förloppet på. Du kan ej sluta ha cancer eller AIDS. Du kan ej ens sluta bli förkyld genom att vidta åtgärder även om du såklart kan underlätta ett tillfrisknande.
Som vi redan har påpekat tidigare så vinner många missbrukare på att inte behöva stå ut med en allt för tung skamstämpel, och det blir lättare att hantera problemet om man inser att hjärnan är sjuk.
Hjärnan är skadad och fungerar inte längre på samma sätt, det är viktigt att förstå det. Allt sitter inte i beteendet.

Alkoholmissbruk är som en sjukdom, och medicinen är att avhålla sig från alkohol.
Du blir inte frisk genom att göra det, men du tar successivt bort symptomen som missbruket orsakar.
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
Det finns inga cancergener och inga alkoholistgener, inte heller idiotgener eller genigener.
Det finns det väl?
Citat:
Scientists who hunt for "intelligence genes" used to think there were fewer than half a dozen of them. In recent years, they determined there may be at least 1,000 - each with just a tiny effect on the differences in people's IQ. A study released Tuesday found new evidence that many genes play a role in intelligence, but scientists still couldn't pinpoint the specific genes involved.
http://www.cbsnews.com/news/smart-parents-smart-kids/

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2293861/Thank-parents-youre-smart-Up-40-childs-intelligence-inherited-researchers-claim.html
Citat:
When scientists look for "addiction genes," what they are really looking for are biological differences that may make someone more or less vulnerable to addiction. It may be harder for people with certain genes to quit once they start. Or they may experience more severe withdrawal symptoms if they try to quit.
http://learn.genetics.utah.edu/content/addiction/genes/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in