Citat:
Nej jag förstår vad du menar men jag menade mer som experiment med tester och utslutningsmetoder. Ett barn hos missbrukaren( vad händer då den dricker) Jag tror snarare att man varken har sjukdomen från början eller att man enbart får den efter ett inlärt beteende, utan snarare att man har ett ärftligt anlag för att utveckla den i en viss ålder. Förutsatt naturligtvis att man utsatt sig för alkohol... Är det då ett grupptryck, påtryckningar osv så kan man trilla dit, eftersom detta belastar individen extra hårt. Men tyvärr ställer sällan de i omgivningen upp då som orsakat detta. Jämför med diabetes 2 eller med en uppsjö av reumatiska och neurologiska sjukdomar som man vet inträffar i en viss ålder, vanligen 40-55 årsåldern, OM man får dem. Ärftlighetsfaktorn är mycket hög, ofta finns det inget man kan göra för att undvika att få dem, varken kostomläggning eller motion hjälper till 100% som förebyggande åtgärder. Finns de genetiska förutsättningarna så finns de. Beträffande diabetes 2 så kan 30% av fallen förhindras dock, med ett exemplariskt leverne.
Om man delar på barnen i missbruksfamiljer så bevisar det i sig ingenting. Det är klart att det barnet som hamnar hos nykterister så långt från bruk som möjligt och även genom skolgång och arbetsliv hålls undan från alkohol, inte kommer att utveckla alkoholism. Men det är då den drickerju inte samma sak som att säga att den individen inte bär på anlaget. Miljön måste ju finnas för att arvet ska kunna visa sig.
Om man delar på barnen i missbruksfamiljer så bevisar det i sig ingenting. Det är klart att det barnet som hamnar hos nykterister så långt från bruk som möjligt och även genom skolgång och arbetsliv hålls undan från alkohol, inte kommer att utveckla alkoholism. Men det är då den drickerju inte samma sak som att säga att den individen inte bär på anlaget. Miljön måste ju finnas för att arvet ska kunna visa sig.
Det andra barnet i en funktionell familj( vad händer när det dricker)Då de är tonåringar alltså.
Fler sådana studier alltså och sedan se om det finns ett arv(genetiskt) eller om det enbart beror på omständigheterna.
Eller en kombination.