Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-25, 21:49
  #4069
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muddi
Någon skrev att du får jobba hur mycket du vill och det stämmer inte alls. Med studentvisum får du jobba 20 timmar under tiden du går i skolan och hur mycket du vill under loven mellan terminerna.

Ja det var jag som skrev och du har rätt men det finns även många restauranger/caféer där man kan jobba svart.
Citera
2014-04-26, 14:36
  #4070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Ja vet faktiskt inte vem som är bäst. Vi gjorde som många andra, gick till en "travelers info shop" finns några stycken men vi gick till Peterpans där dom boka ett relativt billigt paket.

Kom hem i slutet av Augusti förra året efter exakt ett år Gjorde som dig fast jag jobbade lite efter jag gått ur gymnasiet sen flög jag ner.

Okej, jo. Jag hade tänkt att jobba sommaren ut och spara lite pengar så man har något att falla tillbaka på ifall det skulle vara svårt att styra upp ett jobb

När jag ändå är igång så har jag en annan fråga, denna kanske det inte finns ett rakt och bra svar på, Men jag hade mer än gärna hört era åsikter.

Jag har funderat lite på en resrutt, utan vidare framgång. Som det ser ut nu så kommer jag/vi börja i Sydney. Man vill ju kanske inte stanna på samma ställe i ett år. Är det östkusten som gäller eller? Har någon några förslag?
Citera
2014-04-28, 19:51
  #4071
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewqdsa
Okej, jo. Jag hade tänkt att jobba sommaren ut och spara lite pengar så man har något att falla tillbaka på ifall det skulle vara svårt att styra upp ett jobb

När jag ändå är igång så har jag en annan fråga, denna kanske det inte finns ett rakt och bra svar på, Men jag hade mer än gärna hört era åsikter.

Jag har funderat lite på en resrutt, utan vidare framgång. Som det ser ut nu så kommer jag/vi börja i Sydney. Man vill ju kanske inte stanna på samma ställe i ett år. Är det östkusten som gäller eller? Har någon några förslag?

Precis vad jag med gjorde Reste iväg med runt 45 000 kr sen har jag fått ta lite extra pengar från mitt sparkonto men jag räknade på det och under tiden vi inte reste utan bara levde livet snittade jag 10k i månaden vilket är väldigt bra för att va i Australien tycker jag. Snålade med mat och köpte alltid "goon" (billigt vin som du kommer stöta på). Käkade aldrig ute och ja.. Pengarna gick till boende, billig mat och alkohol och en jävla massa gräs. Men jag unnade mig rejält på dessa 10k i månaden.

Jag ska inte tala om västsidan men vad jag har hört många folk säga är att Västkusten är underskattad. Västkusten ska tydligen va väldigt väldigt fint och på många ställen finare än på Östkusten. Det som skiljer dom åt är att hela Eastcoast är fullt med "turist attraktioner" och hostels. Därför de flesta mainstream backpackers som aldrig varit i Oz innan väljer just att resa upp/ner för Eastcoast. Lika så gjorde jag och jag är inte missnöjd alls men efter vad jag hört om Westcoast hade det absolut inte vart fel heller. Ska inte va lika folktätt och inte lika mycket turistgrejer. Man träffar väll säkert mycket folk där med men som sagt mycket mindre turistgrejer och finare landskap (vad jag hört) Sen har jag också hört att det är en aning dyrare på Westcoast bland annat för att folk tjänar multum i gruvorna där men är inte helt hundra.

Beror på vad du känner för om du vill göra de där turistgrejerna eller kanske mer åka lite "offside" från civilisationen på The Westcoast. Du hinner säkerligen med båda om du vill och har pengar
Citera
2014-05-02, 11:45
  #4072
Medlem
Hur ser det ut med work and travel visumet - tar det lång tid att få? Är det lugnt att boka flyg först och sedan ha 3-4 veckor på sig att få visumet beviljat? Måste nämligen vänta på ett nytt pass...
Citera
2014-05-02, 12:07
  #4073
Medlem
Hur är det egentligen med jobbmöjligheter och visum för de samma om man vill jobba med något med tekniskt, har högskoleutbildning inom nätverksteknik och ett par års erfarenhet.

Har redan använt upp mitt WH-visum och är ändå snart för gammal för det, och tror inte jag skulle få jobba inom den typen av yrke med ett WH ändå.

Fått för mig att det är långt mycket mer omständligt om man vill ha ett så kallat kvalificerat yrke.
Citera
2014-05-05, 17:46
  #4074
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziben77
Hur ser det ut med work and travel visumet - tar det lång tid att få? Är det lugnt att boka flyg först och sedan ha 3-4 veckor på sig att få visumet beviljat? Måste nämligen vänta på ett nytt pass...

Det är väll egentligen inte lugnt eftersom du inte vet om det blir beviljar eller ej. Fast det händer väldigt sällan att man blir nekad. Beror först och främst på brottsregistret skulle jag tro. Men som svar på din fråga bör det inte ta längre än en vecka att få ditt visum beviljat. Jag fick reda på det dagen efter ca 3 dagar - polaren fick det dagen efter, bokade för två årsen. Varför inte ansöka före flyget? Det börjar ändå gälla när du korsar gränsen.
Citera
2014-09-14, 09:26
  #4075
Medlem
Malewhales avatar
Någon annan som har ankrat sig i Melbourne? Skulle gärna vilja ha någon att gå på fotboll med nu när säsongen går igång i oktober. Tänkte köpa säsongsbiljett till Victorys matcher.

Äh, vafan, om någon vill ta en öl bara så är det bara att skicka ett PM. Jag flyttade precis hit och jag har inga vänner
Citera
2014-09-20, 08:28
  #4076
Medlem
Carolus_Rexs avatar
Varmaste septemberdagen nagonsin i Perth idag, inte sa skont nar man vanjt sig med 15-20 graders vadret senaste manaderna...

http://i.imgur.com/poMBLk3.png
Citera
2014-09-27, 21:25
  #4077
Medlem
Kenzas avatar
Åker till Australien om några veckor och tänkte teckna en försäkring.
Åker med working holiday visa och har planer på att stanna 1 år.

Vilken reseförsäkring bör jag teckna?
Något via hemförsäkringen eller något helt annat?

Tacksam för svar!
Citera
2014-09-28, 00:50
  #4078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carolus_Rex
Varmaste septemberdagen nagonsin i Perth idag, inte sa skont nar man vanjt sig med 15-20 graders vadret senaste manaderna...

http://i.imgur.com/poMBLk3.png

Här i Victoria (north east) så är det desto skönare idag 21 grader och blå himmel.

Ser inte fram i mot sommaren alls..
Dom säger att det kommer bli en riktigt dålig fire season denna sommar.

Hur är brandsäsongerna där du bor är det som i Vic eller?
Citera
2014-09-30, 03:47
  #4079
Medlem
Tjohej. Gör väl en klassiker och ställer antagligen frågor som besvarats 1000ggr men känns ändå bättre att få ett personligt svar.

Har funderingar på att dra ner någon gång i Januari för att stanna till typ maj månad om jag blir friskförklarad tills dess. Sitter hemma på röven nu sedan 2 månader tillbaka och får inte göra ett skit, så är aningen taggad på att ta tag i livet och komma någon vart när jag blir friskis.


Om allt går som planerat kommer jag ha en kassa på runt 60-70 000 svenska, för ALLT(flyg osv). Min tanke är att jag ska försöka kombinera jobb med att leva gott så mycket det går för att på så sett kunna ha lite av dessa pengar kvar när jag kommer hem. Hur tror ni min kassa står sig?

Hur ser arbetsmarknaden ut i Sydney för en man på 22 år? Har erfarenhet av att jobba utomlands tidigare, har diskat, arbetat i matbutiker och serverat. Många påstår att det är väldigt lätt att hitta jobb i t.ex. Sydney men min erfarenhet är att många som påstår detta ofta är blonda svenska tjejer som självklart har lätt att få jobb. Har bra social kompetens och kan tala för mig själv på ett anständigt sätt. Kan jag räkna med att hitta ett jobb i början på februari i t.ex. Sydney eller blir jag bara en av tusentals backpackers som desperat letar jobb? Hur är arbetsmarknaden jämfört med Sverige?

Vet att det är svåra frågor att svara på men av min erfarenhet så kunde jag t.ex. i förra staden jag bodde i utomlands med säkerhet säga till mina vänner som kom ner att om du ger det några dagars jobbsökande så kommer du i princip garanterat att ha ett jobb.


Ser att min text är väldigt flummig men hoppas någon vänlig själ kan ge mig lite hjälp i det totala ovetandet som man alltid befinner sig i när man ska på äventyr
Citera
2014-10-01, 16:29
  #4080
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Tjohej. Gör väl en klassiker och ställer antagligen frågor som besvarats 1000ggr men känns ändå bättre att få ett personligt svar.

Har funderingar på att dra ner någon gång i Januari för att stanna till typ maj månad om jag blir friskförklarad tills dess. Sitter hemma på röven nu sedan 2 månader tillbaka och får inte göra ett skit, så är aningen taggad på att ta tag i livet och komma någon vart när jag blir friskis.


Om allt går som planerat kommer jag ha en kassa på runt 60-70 000 svenska, för ALLT(flyg osv). Min tanke är att jag ska försöka kombinera jobb med att leva gott så mycket det går för att på så sett kunna ha lite av dessa pengar kvar när jag kommer hem. Hur tror ni min kassa står sig?

Hur ser arbetsmarknaden ut i Sydney för en man på 22 år? Har erfarenhet av att jobba utomlands tidigare, har diskat, arbetat i matbutiker och serverat. Många påstår att det är väldigt lätt att hitta jobb i t.ex. Sydney men min erfarenhet är att många som påstår detta ofta är blonda svenska tjejer som självklart har lätt att få jobb. Har bra social kompetens och kan tala för mig själv på ett anständigt sätt. Kan jag räkna med att hitta ett jobb i början på februari i t.ex. Sydney eller blir jag bara en av tusentals backpackers som desperat letar jobb? Hur är arbetsmarknaden jämfört med Sverige?

Vet att det är svåra frågor att svara på men av min erfarenhet så kunde jag t.ex. i förra staden jag bodde i utomlands med säkerhet säga till mina vänner som kom ner att om du ger det några dagars jobbsökande så kommer du i princip garanterat att ha ett jobb.


Ser att min text är väldigt flummig men hoppas någon vänlig själ kan ge mig lite hjälp i det totala ovetandet som man alltid befinner sig i när man ska på äventyr

Din Budget är bra och du det är svårt att säga hur länge den kommer räcka men jag skulle säga lätt ett halvår. Jag reste ner med 40-50 000 och klara mig bra länge på det. Snitta 10k i månaden och då bodde vi på hostel och unna oss när det gällde alkohol och röka. När det kom till mat snåla vi dock, käka mycket billig skit så som pasta och köttfärs. Käka väldigt sällan ute. I början av min resa drog vi en busstripp från Norr ner till Sydney och det var dom här turist-tripperna som kosta mest givetvis men det är ju givet att man måste se lite skit. Men det beror helt på hur snålt du vill leva, vi försökte alltid ta det billigaste och även om det blev en del nudlar som ibland drog ner på psyket så hade vi alkohol och röka i dess like!

Angående jobb i storstäder så som Sydney skulle jag säga att det är kanske inte superlätt men lätt. Det är absolut inte som i Sverige. Och ja tyvärr verkade "cheferna" tycka om blondiner när det kom till arbete men letar man hittar man. Gumtree.com.au är en sida du kommer trilla in på ofta. Det blev räddningen för mig när budgeten krisa sig. Ströjobb så som packa ut en container 100$ cash in hand, hjälpa nån med trädgårdsarbeten etc. Jag jobbade "fast" på en kuddfabrik i Sydney tills alla som inte var blonda och långa fick sparken. Sen jobba jag som diskare 2,5 månader i Brisbane och det trivdes jag som fan. Ja man är en utan 1000 backpackers som desperat vill få jobb men till slut släpper det, backpackers och speciellt Svennar är bra arbetskraft säger dom.

Men visst finns det jobb även om du måste sitta klistrad framför Gumtree och trycka F5 en gång i minuten och ringa snabbt som fan tills du kanske får ett Trial-shift på en restaurang som diskare. Jag failade 2 gånger på ett sådant shift men jag hade aldrig jobbat som diskare innan, jag ställde mig och diska allt för hand tills jag såg att dom hade diskmaskin xD men du som har erfarenhet, visst visa vad du går för tror inte det är svårt om man ligger i, annars finns det mycket fabriker. Lycka till!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback