Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-27, 23:54
  #1
Medlem
heroinhetss avatar
Hej,

Har sökt runt en del, både här och på övriga sidor, men meningarna är väldigt skilda och det verkar mest vara folk som är rädda för att åka dit för oförsiktig droghandel som snackar om detta , men av ren nyfikenhet så tänkte jag att det kanske fanns folk här med relaterade jobb eller övrig kunskap som skulle kunna klargöra vad som faktist gäller.

Enkel fråga, komplicerat svar.
Vissa menar att operatörerna enbart sparar data under en viss tid, allt från 6 mån - 2 år, som visar när och att man skickat ett sms, men inte vad som stod i det.

Vissa menar att operatörer under en viss tid sparar alla sms, med konversationer, bilder osv som skickats. (borde ju kräva extrem lagringskapacitet, till och med utan bilder, bara text?).
Citera
2014-09-28, 00:16
  #2
Medlem
Minns inte om media sparas, men all text sparas hur som helst.
Citera
2014-09-28, 00:43
  #3
Medlem
heroinhetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
Minns inte om media sparas, men all text sparas hur som helst.

Ok, men om ett sms är som mest 1120b(yte?), (enligt wiki), och uppskattningsvis, baserat på SCB's statistik, så borde vi skicka (och nu hittar jag bara gammal statistik, så baserat på en ökning...) runt 22 miljarder sms om året i Sverige.

Eftersom Teliasonera har en marknadsandel på ca 40-45%, så ska de alltså lagra ca 9,9 miljarder sms, kontinuerligt!

Jag är verkligen inget mattegeni, men någon borde ju kunna räkna ut hur mycket datamängd 1120b * 9,9 miljarder är.

^ dvs, räkna ut om det är trovärdigt att all konversation sparas eller inte.
Citera
2014-09-28, 00:51
  #4
Medlem
heroinhetss avatar
Hittade en konverter, det är alltså 10.08448 Terabyte, låter ju inte helt omöjligt med andra ord, typ 10 diskar av de största varianterna ?
Citera
2014-09-28, 02:13
  #5
Medlem
Största varianten i dag är väl på 8TB. Folk som sitter och tankar HD filmer på piratebay har mer utrymme än så i sina hemdatorer.
Citera
2014-09-28, 10:59
  #6
Medlem
Det går att ta fram SMS-konversationer ja, det ska sparas max ett halvår. Därför bör man inte använda SMS vid brott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback