2014-09-22, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Vad babblar du om? Krim var ryskt innan Sovjet och var ryskt i Sovjet fram till 1953 om jag minns rätt, fint att du dagdrömmer på kammaren om världskrig. Dr Strangelove är en bra film.
Krim har aldrig varit ryskt. Däremot olagligt annekterat sedan ungefär 1700-talet men det är en annan sak. Alla ni landsförrädare kan dra åt helvete med ert rysslandsvurmande, FY FAN JAG SPYR PÅ ER!!!

Jaja, även om Sverige för tillfället styrs av veklingar så kommer den dagen då kursen ändras och man kommer spåra upp er alla jävla landsförrädare som talar gott om Ryssland och illa om Sverige och man kommer att avliva er allihopa.
2014-09-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Vad babblar du om? Krim var ryskt innan Sovjet och var ryskt i Sovjet fram till 1953 om jag minns rätt, fint att du dagdrömmer på kammaren om världskrig. Dr Strangelove är en bra film.
Du har så rätt så, bara skrivit fel år, 1954 skall det vara. Beslutet att "skänka bort Krim skall ha gått till så här:

"Khrushchev informed his comrades of the decision to deliver Crimea to Ukraine incidentally, on the way to lunch. “Yes, comrades, there is an opinion to deliver Crimea to Ukraine,” he said casually. No one dared to express any protests, because a word of the first face of the Communist Party was law.

The agenda of the session of the Presidium of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union, which took place January 25, 1954, contained a question about the delivery of the Crimean region to the structure of the Ukrainian SSR. The discussion of the question took only 15 minutes. The participants of the meeting approved the decree, and the region was given away to Ukraine for free."
http://english.pravda.ru/history/19-02-2009/107129-ussr_crimea_ukraine-0/

Jag undrar om individer i denna tråd som stöder beslutet att Khrushchev skänkte bort Krim till Ukraina även skulle ha stött ett beslut att han skänkte bort Galizien till Kina eller Polen?
Beslutet skulle naturligtvis fattats gemensamt med Ukrainska SSR
Vad tror ni?
Senast redigerad av fuckuto 2014-09-22 kl. 13:51.
2014-09-22, 13:16
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Glömde " " i mat på bordet. Men att det blivit svårt för många Krimbor att försörja sig har ju rapporterats om flera gånger.

Krim var en mycket fattig region innan det ryska övertagandet. Genom kriget har man förlorat turismen från Ukraina och rederinäringen har svårigheter, men att det skulle vara "svårt att få mat på bordet" och att framförallt att det skulle bero på att man uppgått i Ryssland är rent trams.

Man lär bli fattigare under en period för att sedan gradvis närma sig rysk nivå, som ligger betydligt över det ukrainska genomsnittet och skyhögt över Krims. Tyvärr lär denna process ta många år, precis som när Östtyskland återförenades med Västtyskland.

Att det kommer att vara förenat med svårigheter ifrågasätter nog ingen, men Krimborna har velat återförenas med Ryssland i många år. (I Novorossija var denna åsikt däremot i minoritet före Majdan, före upproret i öst, och före Kievs brutala svar på detta uppror.)

Ett visst missnöje kan förutsägas från människor med orealistiska förväntningar (precis som i Östtyskland efter återföreningen) och man kan förvänta sig att västmedia försöker lyfta fram just dessa missnöjda individer, men på det hela taget finns det ingenting som talar för att Krimborna någonsin skulle vilja återgå till Ukraina. Det är historiskt, etniskt och kulturellt en del av Ryssland.
2014-09-22, 13:29
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Krim har aldrig varit ryskt. Däremot olagligt annekterat sedan ungefär 1700-talet men det är en annan sak. Alla ni landsförrädare kan dra åt helvete med ert rysslandsvurmande, FY FAN JAG SPYR PÅ ER!!!

Jaja, även om Sverige för tillfället styrs av veklingar så kommer den dagen då kursen ändras och man kommer spåra upp er alla jävla landsförrädare som talar gott om Ryssland och illa om Sverige och man kommer att avliva er allihopa.
Intressant och balanserat inlägg...

Då skall vi se om jag förstått dig rätt... Eftersom erövringen av Krim från Turkiet på 1700-talet (1774 närmare bestämt)enligt dig tydligen var olaglig, antar jag att du vill överlämna Krim till Turkiet? Men säg mig, turkarna erövrade i sin tur Krim - var det från Mongolerna som i sin tur tagit det från grekerna i Bysans? några hudnra år tidigare - borde vi i så fall inte överlämna Krim till Grekland som Bysans arvtagare, eller Mongoliet som Gylle Hordens arvtagare? Tycker du inte att det är förnuftigare att låta dagens krimbor bestämma sin nationella tillhörighet?

Sedan var det ju spännande att du vill spåra upp alla fredsvänner och avliva oss... Håller resten av PK-gänget med om detta?
2014-09-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Efter statskuppen i Kiev så kunde den Ukrainska regimen valt den demokratiska vägen: dvs att förhandla och hålla lokala val i de områden som ville förändra sin status inom landet. Men de valde krig - det säger allt. Nu har det skapats sår inom den Ukrainska nationen som sannolikt aldrig kommer att läkas - tack för det kuppmakare!
Demokrati: En person en röst!

Om Krim ett citat:
"But the "gift" of the Crimea was far less altruistic than it seemed. First, because the peninsula was the historic homeland of the Crimean Tatars whom Stalin had expelled during the Second World War, the Russians did not have the moral right to give it away nor did the Ukrainians have the right to accept it. (s. 499-500) (min fetstil)

Ukraine A History, 3rd Edition (2000) - Orest Subtelny

PS. Orest Subtelny är mycket nationalistisk (pro-Ukraina).

Edit:
I ditt inlägg så skrev du ”tror du - om du kikar på valfri demonstration för separatisterna - på fullt allvar att dessa babushkor, sovjet-nostalgiska gubbar, kriminella losers ” - dvs människosyn, och inte - ”som jag diskuterar; utan olika människors lämplighet för olika funktioner och ämbeten”. Läs igenom vad du skrev , en gång till

nu är du lika oärlig som en del andra pro-ryssar. trist för jag hade lite högre förhoppningar på dig.

att köra en "change the conversation" funkar inte på mig, mr draper...

för det första så ignorerar du - antingen av okunskap eller oärlighet - att alla opinionsundersökningar visar att separatisterna var i minoritet i donbass. du låtsas vara demokratisk samtidigt som du stöder en liten minoritet, max 20-30 % enligt de opinionsundersökningar som finns att tillgå, som med vapen och terror försöker tvinga sin vilja igenom.

för det andra så citerar du mig delvis och mycket medvetet framgenterat. det jag skrev var följande...

Citat:
tror du - om du kikar på valfri demonstration för separatisterna - på fullt allvar att dessa babushkor, sovjet-nostalgiska gubbar, kriminella losers, alkisar och liknande drägg kan bygga och skapa en fungerande stat? var finns utbildningen, kompetensen, framgången och förmågan att leda och utveckla donbass?

... och i sitt sammanhang är det alldeles uppenbart att jag undrar hur dessa människor ska kunna leda och utveckla donbass. så sluta ljuga och spela dum nu. avslutningsvis, så tycker jag inte kriminella losers eller alkisar är någonting att se upp till, men det är en annan diskussion.

... och då handlar det om krim, som du försöker klämma in aningen klumpigt, så är vi helt ense. krim har en rysk bakgrund och en vilja att vara ryskt som inte finns i östra ukraina. det är min åsikt och den fick jag kanska mycket skit för av andra västvänliga skribenter. men till syvende og sidst så är krim en unik situation och en naturlig ukrainsk eftergift för en samförståndslösning.

ibland har man fakta som talar för ens ståndpunkt, ibland fakta som talar emot ens generella åsikt. personligen tycker jag det är bäst att kunna erkänna olika sidor - oavsett om det stärker eller försvagar ens personliga grundåsikt - av en komplex fråga som ukraina.
2014-09-22, 13:58
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Så typiskt er Washington-älskare som ursäktar aggression och imperialism att köra med hittepå-argument!

Vilka lagar tror du egentligen gällde på 1700-talet? Är kanske Skottland nu olagligt annekterat till Förenade Kungadömet? Vilken rätt hade Storbritannien att försöka ta Krim av Ryssland på 1800-talet? Osv...
2014-09-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
nu är du lika oärlig som en del andra pro-ryssar. trist för jag hade lite högre förhoppningar på dig.

att köra en "change the conversation" funkar inte på mig, mr draper...

för det första så ignorerar du - antingen av okunskap eller oärlighet - att alla opinionsundersökningar visar att separatisterna var i minoritet i donbass. du låtsas vara demokratisk samtidigt som du stöder en liten minoritet, max 20-30 % enligt de opinionsundersökningar som finns att tillgå, som med vapen och terror försöker tvinga sin vilja igenom.

för det andra så citerar du mig delvis och mycket medvetet framgenterat. det jag skrev var följande...
Citat:
tror du - om du kikar på valfri demonstration för separatisterna - på fullt allvar att dessa babushkor, sovjet-nostalgiska gubbar, kriminella losers, alkisar och liknande drägg kan bygga och skapa en fungerande stat? var finns utbildningen, kompetensen, framgången och förmågan att leda och utveckla donbass?
... och i sitt sammanhang är det alldeles uppenbart att jag undrar hur dessa människor ska kunna leda och utveckla donbass. så sluta ljuga och spela dum nu. avslutningsvis, så tycker jag inte kriminella losers eller alkisar är någonting att se upp till, men det är en annan diskussion.

... och då handlar det om krim, som du försöker klämma in aningen klumpigt, så är vi helt ense. krim har en rysk bakgrund och en vilja att vara ryskt som inte finns i östra ukraina. det är min åsikt och den fick jag kanska mycket skit för av andra västvänliga skribenter. men till syvende og sidst så är krim en unik situation och en naturlig ukrainsk eftergift för en samförståndslösning.

ibland har man fakta som talar för ens ståndpunkt, ibland fakta som talar emot ens generella åsikt. personligen tycker jag det är bäst att kunna erkänna olika sidor - oavsett om det stärker eller försvagar ens personliga grundåsikt - av en komplex fråga som ukraina.
Snälla du de demonstrerar, de söker inte arbete. För övrigt fäster jag mig inte särskilt mycket av hur människor ser ut, utan mitt intresse rör vad de presterar i vissa typer av situationer, Om Richard Stallman skulle ha deltagit i en demonstration som du observerade skulle samma ord som du, skrev även gällt honom. Jag trodde att i någon form av meritokrati anställdes människor på grund av kompetens och förväntade prestationer och inte av hur dom ser ut. En demonstration är inte en anställningsintervju den är ett demokratiskt uttryck som bl.a. syftar till att skapa opinion.

Alla människor är värda respekt. Du visar inte det när du formulerar dig som du gör.

Edit:
Hur ser man på personer om de är " kriminella losers, alkisar och liknande drägg"?
Senast redigerad av fuckuto 2014-09-22 kl. 14:39.
2014-09-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Som jag är införstådd i situationen (rätta mig om jag har fel) så föll Krim i Ukranias händer under Sovjet-tiden. Alltså är det en bit mark som under en kort tid tillhört Ukraina (sedan Sovjets fall). Nu anser sig alltså ukrainarna ha rätt till den här halvön som dom aldrig tidigare under historiens gång förrän senaste decennierna. Klart krimryssarna blir förbannade när dom slits från sina landsbröder i Ryssland. Låt dom få sin frihet och låt dom återansluta sig till det land dom hör till egentligen, nämligen Ryssland.

Vad har Ukraina att vinna på att behålla en landmassa där en majoriteten av befolkningen inte är ukrainare?

Det finns yttersta få Krimbor som är födda med något annat än Ukrainska SSR eller Ukraina i passet. Krim har varit en del av Ukraina sedan 61år tillbaka. Hade det skett en folkomröstning för säg 5 år sedan när läget var under kontroll så hade det förmodligen inte blivit mer än lite notiser i tidningen och lite uppdateringar av världens kartor men den nuvarande sitautionen lämnar en aningen bitter eftersmak när små gröna beväpnade män tar kontrollen över hela halvön och sedan hålls mycket snabbt en folkomröstning och vips så är Krim i ryska händer. Sen kan folk hålla på och gasta om majoriteter hit och minoriteter dit hur mycket de vill men det finns NOLL och INGA garantier för någon som helst demokratisk legitimitet när utländsk trupp i strid mot alla avtal som fanns mellan Ukraina och ryssland hade kontrollen.

Ställ dig följande fråga. Skulle en folkomröstning under sådana omständigheter någonsin utfalla eller presenteras till ockupanternas nackdel?

Sen börjar det dyka upp lustigheter som att man griper tartarer för innehav av "förbjuden litteratur" och tex nekar vad som i effekt är fd Ukrainska men numera statslösa medborgare rätten att återvända hem till Krim. Ryssarna förnekar sig inte.
Senast redigerad av Praetori 2014-09-22 kl. 14:59.
2014-09-22, 15:00
Medlem
zergrushs avatar

http://nypost.com/2014/09/21/leaked-transcripts-reveal-putins-secret-attack-in-ukraine/
Citat:
In the recorded conversation, a second paratrooper asks: “Did they warn you straight away where you were off to?”
“Gradually,” answers his friend. “I knew where I was going and told my wife straight away: ‘Am off to war’.”
“What did they tell you, why are you going there?” one paratrooper asks.
“They don’t tell us anything. They say we are off on an exercise…” comes the answer.
Citat:
Shlosberg’s newspaper reported in August on the funerals of two 76th Guards paratroopers, Leonid Kichatkin and Alexander Osipov. Kichatkin’s widow, Oksana, announced her husband’s funeral on her social media page. When reporters began asking about her husband, the post was replaced with one claiming he “is alive and well.” And when reporters called the Kichatkin home, the phone was answered by a man pretending to be Oksana’s dead husband.
Citat:
Thugs attacked reporters who visited the cemetery where Kichatkin and Osipov are buried. Thugs also attacked Shlosberg on Aug. 29 after his newspaper reported the mens’ deaths. Across Russia there have been reports of secret funerals for soldiers killed in Ukraine, the Sunday Times says.
At least 400 Russian servicemen have been killed or wounded in the fighting, according to estimates by the Committee of Soldiers’ Mothers, an independent group set up in 1989 to protect the rights of conscripts involved in the Soviet invasion of Afghanistan.
Låt oss nu diskutera vilken roll USA spelar i detta!
2014-09-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Snälla du de demonstrerar, de söker inte arbete. För övrigt fäster jag mig inte särskilt mycket av hur människor ser ut, utan mitt intresse rör vad de presterar i vissa typer av situationer, Om Richard Stallman skulle ha deltagit i en demonstration som du observerade skulle samma ord som du, skrev även gällt honom. Jag trodde att i någon form av meritokrati anställdes människor på grund av kompetens och förväntade prestationer och inte av hur dom ser ut. En demonstration är inte en anställningsintervju den är ett demokratiskt uttryck som bl.a. syftar till att skapa opinion.

Alla människor är värda respekt. Du visar inte det när du formulerar dig som du gör.

Edit:
Hur ser man på personer om de är " kriminella losers, alkisar och liknande drägg"?

om den är ärlig så beundrar jag din filantropiska hållning, men tyvärr är jag nog själv aningen mer kravställande... inte minst därför att de personer som med våld tagit makten i donbass visat sig totalt oförmögna att bygga ett hållbart och livskraftigt samhälle.

respekt är någonting man förtjänar, inte en arvsrätt.

berätta gärna vilka av separatistledarna som du ser en samhällsbyggande potential hos? berätta lite om vilka företagare och högutbildade som stöder separatisterna? berätta om vilka planer separatisterna har för att bygga upp samhälle och näringsliv? hur människorna i donbass ska kunna leva och verka, hur pensioner och bidrag ska finansieras, hur vital infrastruktur ska säkerställas, och hur man ens ska klara sig över vintern?
2014-09-22, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Så typiskt er Washington-älskare som ursäktar aggression och imperialism att köra med hittepå-argument!

Vilka lagar tror du egentligen gällde på 1700-talet? Är kanske Skottland nu olagligt annekterat till Förenade Kungadömet? Vilken rätt hade Storbritannien att försöka ta Krim av Ryssland på 1800-talet? Osv...
Jag är ingen Washingtonvän men jag står upp för de små ländernas rätt till frihet och självbestämmande.

Ryssland är en imperialistisk nation det ligger i deras intresse att bara svälla och svälla på små ländernas bekostnad.

Du är en skam för Finland som slickar rysslandsröven, FY FAN!!!
2014-09-22, 15:50
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall

Du har rätt i att det före Majdan, före upproret i öst, och före Kievs brutala svar på detta uppror var en minoritet (att kalla 20-30 procent en "liten" minoritet är däremot fel) av Donbass befolkning som stödde separatism.

Ivan Katchanovski på University of Ottawa lät Kyiv International Institute of Sociology göra en opinionsundersökning i april-maj, vilket är den senaste jag känner till som kan förmodas vara neutral (och som i alla händelser inte lär vara vinklad åt separatisternas fördel, möjligtvis tvärtom men låt oss anta att den är neutral). Den visade på ett stöd på 54 procent i Donbass för olika former av separatism (23 procent för federalisering, 23 procent för uppgående i Ryssland, 8 procent för bildandet av en självständig stat).
http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2014/07/20/what-do-citizens-of-ukraine-actually-think-about-secession/ (TL; DR: Kolla grafen någonstans i mitten.)

Den stora skillnad som har inträffat efter denna undersökning och som kan antas ha ökat stödet för separatisterna kraftigt är att Kievs trupper systematiskt har beskjutit civila områden och begått allsköns krigsförbrytelser. I den mån separatisterna har begått krigsförbrytelser (i synnerhet efter den inledande, spontana delen av upproret, då plundring tycks ha förekommit relativt ofta innan man fick lite rättning i leden) så har man antingen lyckats dölja det bättre, eller också har man faktiskt varit mer civiliserade än Kiev. Vilketdera som är fallet spelar föga roll för opinionen.

Man kan därför anta att stödet för självstyre (inklusive federalisering) nu ligger väsentligt över de 54 procent som uppmättes i början av maj; att stödet för full separation (uppgå i Ryssland eller skapa en egen stat) ligger väsentligt över 23+8 procent; men framförallt att stödet för att fortsätta som en del av Ukraina -- som om ingenting hänt -- förmodligen är väldigt lågt. Många, kanske de flesta, har vid det här laget drabbats antingen personligen eller via anhöriga av Kievs krigföringsmetoder.

Man kan också anta att en hyfsat stor och ilsken minoritet är beredda att spöa upp eller rentav döda vem som helst som hyser den sistnämnda åsikten, alltså vill att man ska fortsätta som om ingenting hänt. Sådant folkhat är oerhört beklagligt (i synnerhet mellan två folk som trots allt kommit hyggligt väl överens tidigare) men också begripligt efter att Kiev låtit bomber och artilleri regna över civilister. Som man sår får man skörda, som det heter.

Slutsatsen är att det bästa Kiev kan hoppas på med sin hårda linje är att underkuva en landsända där man vid det här laget saknar legitimitet, och där man under överskådlig tid kommer att få dras med en väpnad motståndsrörelse som har hyggligt stort stöd hos befolkningen. Pyrrhusseger är bara förnamnet. Samtidigt driver man världen allt närmare tredje världskriget.
Senast redigerad av Raglefant 2014-09-22 kl. 15:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in