2014-09-22, 08:17
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitbulll
Det är enklare än så. Putin lämnar tillbaks Krim till Ukraina och sedan frågar han snällt om han får köpa hela Krim från Ukraina. Samtidigt som Krim håller en folkomröstning om vilket land de helst vill tillhöra. Oavsett vad befolkningen bestämmer sig för SKALL Ryssland betala en ersättning för Krim.

Vad ska Ukraina betala för plundringen av Krim som pågick 2004-2010? Tymosjeko lyckades bäst.
2014-09-22, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
avslutningsvis kan du väl kolla på bilderna av vilka som stöder separatism och vilka som stöder ukraina (och ett fredligt ryssland)?

tror du - om du kikar på valfri demonstration för separatisterna - på fullt allvar att dessa babushkor, sovjet-nostalgiska gubbar, kriminella losers, alkisar och liknande drägg kan bygga och skapa en fungerande stat? var finns utbildningen, kompetensen, framgången och förmågan att leda och utveckla donbass?
Du verkar ha en väldigt taskig människosyn. Det här är inte första gången du differentierar mellan människor och människor. I en demokrati, vid valbåset är en "dräggs" röst lika mycket värd som den mest prominenta medborgarens röst. En person en röst - det är demokrati - lär dig det. Sluta vara så nedvärderande mot en viss typ av individer. Kom ihåg att tyskarna, under andra världskriget, ansåg att Ukrainarna var "untermenschen", Du verkar anse att vissa människor är "untermenschen" - sluta med det.
Senast redigerad av fuckuto 2014-09-22 kl. 08:57. Anledning: stavning
2014-09-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Du verkar ha en väldigt taskig människosyn. Det här är inte första gången du differentierar mellan människor och människor. I en demokrati, vid valbåset är en "dräggs" röst lika mycket värd som den mest prominenta medborgarens röst. En person en röst - det är demokrati - lär dig det. Sluta vara så nedvärderande mot en viss typ av individer. Kom ihåg att tyskarna, under andra världskriget, ansåg att Ukrainarna var "untermechen", Du verkar anse att vissa människor är "untermechen" - sluta med det.

försök inte... hade du respekterat demokratin så hade du accepterat att majoriteten i östra ukraina inte stöder separatisterna och argumenterat för ett enat ukraina (vilket majoriteten i donbass vill se).

det är inte jag, utan du - hela din emotionellt pro-demokratiska violinkvintett till trots - som inte respekterar demokratins grundläggande principer. om du stöder separatisterna så stöder du en minoritet som använde vapenmakt för att framtvinga sin vilja.

det enda demokratiskt försvarbara är fria val och omedelbart avväpnande av milisgrupper som förtrycker och förstör samhället och dess demokratiska funktionalitet.

även kiev brast demokratiskt i slutet av maidan. men man har därefter korrigerat det genom fria val och en öppen och demokratisk färdplan mot framtiden.

sedan så köper jag inte heller din tearjerker om alla människors lika värde. det är inte det som jag diskuterar; utan olika människors lämplighet för olika funktioner och ämbeten. jag vill gärna ha en hjärnkirurg med utbildning och erfarenhet, men jag vill inte gärna ha en finansminister som kommer direkt från det lokala a-laget (med ett s:t george-band och en AK-47 som främsta meriter).

ha en trevlig dag!
2014-09-22, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
försök inte... hade du respekterat demokratin så hade du accepterat att majoriteten i östra ukraina inte stöder separatisterna och argumenterat för ett enat ukraina (vilket majoriteten i donbass vill se).

det är inte jag, utan du - hela din emotionellt pro-demokratiska violinkvintett till trots - som inte respekterar demokratins grundläggande principer. om du stöder separatisterna så stöder du en minoritet som använde vapenmakt för att framtvinga sin vilja.

det enda demokratiskt försvarbara är fria val och omedelbart avväpnande av milisgrupper som förtrycker och förstör samhället och dess demokratiska funktionalitet.

även kiev brast demokratiskt i slutet av maidan. men man har därefter korrigerat det genom fria val och en öppen och demokratisk färdplan mot framtiden.

sedan så köper jag inte heller din tearjerker om alla människors lika värde. det är inte det som jag diskuterar; utan olika människors lämplighet för olika funktioner och ämbeten. jag vill gärna ha en hjärnkirurg med utbildning och erfarenhet, men jag vill inte gärna ha en finansminister som kommer direkt från det lokala a-laget (med ett s:t george-band och en AK-47 som främsta meriter).

ha en trevlig dag!
Efter statskuppen i Kiev så kunde den Ukrainska regimen valt den demokratiska vägen: dvs att förhandla och hålla lokala val i de områden som ville förändra sin status inom landet. Men de valde krig - det säger allt. Nu har det skapats sår inom den Ukrainska nationen som sannolikt aldrig kommer att läkas - tack för det kuppmakare!
Demokrati: En person en röst!

Om Krim ett citat:
"But the "gift" of the Crimea was far less altruistic than it seemed. First, because the peninsula was the historic homeland of the Crimean Tatars whom Stalin had expelled during the Second World War, the Russians did not have the moral right to give it away nor did the Ukrainians have the right to accept it. (s. 499-500) (min fetstil)

Ukraine A History, 3rd Edition (2000) - Orest Subtelny

PS. Orest Subtelny är mycket nationalistisk (pro-Ukraina).

Edit:
I ditt inlägg så skrev du ”tror du - om du kikar på valfri demonstration för separatisterna - på fullt allvar att dessa babushkor, sovjet-nostalgiska gubbar, kriminella losers ” - dvs människosyn, och inte - ”som jag diskuterar; utan olika människors lämplighet för olika funktioner och ämbeten”. Läs igenom vad du skrev , en gång till
Senast redigerad av fuckuto 2014-09-22 kl. 09:36.
2014-09-22, 09:31
Medlem
Likwits avatar
Stämmer det att det var ungefär 23% som röstade i Dontesk i senaste valet? Liknande siffror i andra städer har jag för mig. Det hade ju aldrig godkänts i ett väst europeiskt land.
2014-09-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Mat på bordet svårt på Krim?

Herregud, herregud, herregud jag dööööööööör. Du får mig att verkligen skratta ihjäl mig. Exakt hur verklighetsfrånvända ÄR du?
Glömde " " i mat på bordet. Men att det blivit svårt för många Krimbor att försörja sig har ju rapporterats om flera gånger. Det hjälper inte att Putin tar på solbrillor och slår ett slag för Krim. Krim är ju fortfarande Ukrainskt eftersom Kiev inte medgivit att Krim lämnar staten Ukraina. Man inte bara tar land hur som helst. dessutom lär man inte betala för stölden heller.
2014-09-22, 11:46
Medlem
postkrans avatar
Nazisterna i FD Azov(Eller behöll dom namnet även om dom slutade vara en milis och blev ett regemente och "special poliser"?) verkar åka runt på skolor i Ukraina. Ser lite småläskigt ut

https://www.facebook.com/internationalriot/photos/pcb.773642632692095/773641346025557/?type=1&theater

https://www.facebook.com/internationalriot/photos/pcb.773642632692095/773641226025569/?type=1&theater

Gillar att snubben på sista bilden väljer o ta sig whitepower kläder(t-tröjjan) när dom ska besöka skolor
2014-09-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Glömde " " i mat på bordet. Men att det blivit svårt för många Krimbor att försörja sig har ju rapporterats om flera gånger. Det hjälper inte att Putin tar på solbrillor och slår ett slag för Krim. Krim är ju fortfarande Ukrainskt eftersom Kiev inte medgivit att Krim lämnar staten Ukraina. Man inte bara tar land hur som helst. dessutom lär man inte betala för stölden heller.
Ja den Ukrainska ekonmin ser ju ut att nå ett väldigt framgångsår med en sannolik inflation på 19-20%. Samt till dags datum så har den ukrainska valutan tappat cirka en tredjedel av värde (i förhållande till dollar) och det under mindre än ett år. Dessutom kanske bör nämnas underskott i statsbudgeten.

XE Currency Charts
http://www.xe.com/currencycharts/?from=UAH&to=USD&view=1Y

Ukraine Government budget balance, percent of GDP
http://www.theglobaleconomy.com/Ukraine/Government_budget_balance/

"Finance Ministry of Ukraine: Inflation in 2014 to be 19-20 percent, ..."
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/finance-ministry-of-ukraine-inflation-in-2014-to-be-19-20-percent-exchange-rate-hr-121-361329.html

"Ukraine doesn’t seem like the kind of place that world powers would want to tussle over. It’s as poor as Paraguay and as corrupt as Iran" (min fetstil)
http://www.businessweek.com/articles/2014-02-27/the-new-great-game-why-ukraine-matters-to-so-many-other-nations

Edit:
Oj, jag glömde nämna underskottet i handelsbalansen.

"Ukraine’s current account went from a respectable deficit of 1.5% of GDP in 2009 to a more than 8% deficit in 2012. It’s true that 2013 has seen some slight improvement, the current account was on pace for a 7% deficit through early 2013, but a country with a shrinking economy and a rapidly shrinking population simply cannot afford to run deficits of such a magnitude for very long."

Ukraine is not yet dead, but it’s about to go bankrupt
http://qz.com/107248/ukraine-is-not-yet-dead-but-its-about-to-go-bankrupt/
Senast redigerad av fuckuto 2014-09-22 kl. 12:20.
2014-09-22, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Som jag är införstådd i situationen (rätta mig om jag har fel) så föll Krim i Ukranias händer under Sovjet-tiden. Alltså är det en bit mark som under en kort tid tillhört Ukraina (sedan Sovjets fall). Nu anser sig alltså ukrainarna ha rätt till den här halvön som dom aldrig tidigare under historiens gång förrän senaste decennierna. Klart krimryssarna blir förbannade när dom slits från sina landsbröder i Ryssland. Låt dom få sin frihet och låt dom återansluta sig till det land dom hör till egentligen, nämligen Ryssland.

Vad har Ukraina att vinna på att behålla en landmassa där en majoriteten av befolkningen inte är ukrainare?
Ryssland har erkänt dessa gränser sedan 1991 och då gälla dessa gränser och hellre atomkrig än att tillåta dessa hunner att rita om kartan och för de svenskar som propagera för hunnerna finns bara en plats och det är upp och nedvänd i en galge.
2014-09-22, 12:04
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Ryssland har erkänt dessa gränser sedan 1991 och då gälla dessa gränser och hellre atomkrig än att tillåta dessa hunner att rita om kartan och för de svenskar som propagera för hunnerna finns bara en plats och det är upp och nedvänd i en galge.
Erkänt och erkänt. Ryssland tillät gränserna så länge Ukraina hade ett nära samarbete med Ryssland och inte drev västerut. Nu ville Ukraina dra västerut och då tar Ryssland helt enkelt tillbaka det som är deras.
2014-09-22, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Erkänt och erkänt. Ryssland tillät gränserna så länge Ukraina hade ett nära samarbete med Ryssland och inte drev västerut. Nu ville Ukraina dra västerut och då tar Ryssland helt enkelt tillbaka det som är deras.
Krim har aldrig varit ryskt och a-bomber är fina hoppas det slutar med att USA spränger bort skitlandet.
2014-09-22, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Krim har aldrig varit ryskt och a-bomber är fina hoppas det slutar med att USA spränger bort skitlandet.

Vad babblar du om? Krim var ryskt innan Sovjet och var ryskt i Sovjet fram till 1953 om jag minns rätt, fint att du dagdrömmer på kammaren om världskrig. Dr Strangelove är en bra film.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in